Avatar billede tuctoh Nybegynder
19. april 2004 - 16:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Aktivere funktion ved tryk på enter

Jeg har et EDIT felt, hvor jeg vil have en funktion afviklet, når brugere trykker på sin "enter"-tast.
Jeg vil tro det er OnKeyDown funktionen der skal bruges - men hvordan finder jeg ud af hvilken knap der blev trykket på, og gå til funktionen afhængig af om det er enter eller ej?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2004 - 17:06 #1
procedure TForm1.Edit1KeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
  Shift: TShiftState);
begin
  if Key = 13 then
  begin
    //kode
  end;
Avatar billede tuctoh Nybegynder
19. april 2004 - 17:27 #2
Det ser ud til at virke :) Smider du samtidig et svar?

Jeg skal dog have den til at kalde en knap's onClick event... den tager en parameter som hedder "Sender: TObject"
Hvad skal jeg give den af parametre? Altså:

procedure TForm1.Edit1KeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
  Shift: TShiftState);
begin
  if Key = 13 then
  begin
    Button1Click(???);
  end;
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2004 - 17:32 #3
Hvis du ikke bruger Sender til noget i Button1Click, så giver du bare "nil" som parameter :o)
Avatar billede tuctoh Nybegynder
19. april 2004 - 17:34 #4
Du er jo genial :)
Hvis bare Delphi brugte NULL som så mange andre programmeringssprog :p

Tak for hjælpen!