Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 08:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Ikke mere hukommelse

Hej

Jeg får en dialog boks op, der siger der ikke er tilstrækkelig hukommelse, hvordan frigiver jeg ressourcer eller programmerer mig ud af denne fejl?
Avatar billede trer Nybegynder
19. april 2004 - 09:14 #1
Sørg bla. for at deinitialisere alle objekter du opretter, dvs. har du et sted

set xyz = createobject("something.something")

så skal du huske at sætte

set xyz = nothing

når du er færdig med objektet. Man kan ikke helt forlade sig på, at der rydes op automatisk.
Avatar billede mugs Novice
19. april 2004 - 09:15 #2
Prøv at komprimere databasen:
Funktioner > databasefunktioner > komprimer og reparer
19. april 2004 - 09:15 #3
Jeg oplever det også af og til på nogle maskiner. En genstart af Access hjælper en smule. Genstart af maskinen hjælper endnu mere, men problemet vil dukke op igen.
Fejlen ligger sjældent i Access (med mindre, at arbejder med MEGET STORE datamængder eller laver MEGET komplekse funktioner).

I stedet skal du netop se på hvad der ligger og tager ressourcer i din Windows. Kontroller hvilke programmer, som ligger resistent i højre side af proceslinien (kig evt også under Processor i Windows Joblisten (Ctrl+Alt+Delete -> jobliste).

I virkeligheden vil du nok får flere gode svar, hvis du stiller spørsmålet her:  http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Generelt/
Avatar billede trer Nybegynder
19. april 2004 - 09:19 #4
Inden du kaster dig over dit OS (med mindre det er Win9x) - så i forbindelse med udvikling er det sjældent andre programmer der giver problemet, oftes er det manglende deinitialisering og kodefejl (f.eks. rekursivitet som overfylder stack etc).

Du kan ganske vist lukke ret mange ting ned i windows (og sikkert fjerne nogle kørende 3de parts programmer) - men reelt set er det kun symptombehandling, hvis fejlen skyldes ovennævnte får du den igen senere...
19. april 2004 - 09:42 #5
trer-> vi er vist ikke helt enige her (dejligt :o). Jeg har ofte oplevet denne fejl på én maskine ud af en hel maskinpark i en virksomhed (på den samme applikation). Og har netop kunnet afhjæpe problemet ved at fjerne download-acceleratorer, popupkiller og andre 'overflødige' programmer.

Jeg ved også godt, at nutildags har den konvntionelle hukommelse på de 640K ikke den store indflydelse, men for år tilbage (da jeg første gang oplevede fejlen i Access) havde jeg rent faktisk succes med at frigøre hukommelse fra denne ved at flytte til Himem i autoexec og config.sys (jeg ved godt, at det lyder langt ude ;). Dette skete på Windows 98 og meget er sikkert sket siden, så det er ikke noget jeg vil satse på nu. Men det viser bare, at Access også er afhængig af de ydre rammer.
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 09:51 #6
Hvad er Himem og hvordan gør jeg
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 09:52 #7
Det er windows 98 og Acess 97 db
Avatar billede trer Nybegynder
19. april 2004 - 10:18 #8
Ok, med Windows 9x så har Thomas sikkert ret - Der er en i dag ganske glemt detalje: Windows 98 kan kun håndtere omkring 120 MB ram. Dens memory manager tillader ikke større adresseområde.

Mht HIMEM - det drejer sig om at løfte drivere fra CONFIG.SYS op i området mellem 640 KB og 1 MB - Hvis Windows 9x ikke har ram fri under 640 KB kan nye programmer nemlig ikke startes.

Windows 9x og ME er nemlig - modsat Windows NT, 2000 og XP - ikke et ægte operativsystem, men en form for en skal omkring DOS.  Okay, det passer så ikke helt da der er en 32bits kerne i Win9x, men groft sagt...
19. april 2004 - 10:22 #9
trer, kan du give en kort vejledning til Mette? Jeg kan simpelthen ikke huske fremgangsmåden (det ligger jo 5-6 år tilbage ;)
Jeg må til at spise noget Q10 eller Gingsing - min hukommelse er ikke hvad den har været :o(
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 10:30 #10
Yes please, kort vejledning...
Hvis I kan huske det...

Hvis man får det på en XP også hvad betyder det så?
19. april 2004 - 10:36 #11
Hvad mener du med sidste sætning?
Mener du: "Hvis man får fejlen på en Windows XP"?
Eller mener du: "Hvis man får fejlen på en Access XP"?
Eller mener du: "Hvad gør man hvis man flytter databasen til Windows XP"?
Eller...? :o)
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 10:41 #12
Hvis man får fejlen på en Windows XP :-)
19. april 2004 - 10:48 #13
:o)

tja, så ville jeg nok kigge på Trer's og Mugs' svar (men stadig kigge på om du har mange unødvendige programmer åbne)
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 11:29 #14
Spørgsmål Mugs

Kan man lave et batch job der autokomprimerer databasen, kender du til det eller kan det gøres fra Access...
Avatar billede trer Nybegynder
19. april 2004 - 13:18 #15
Simpel vejledning: Alle DEVICE kommandoer i CONFIG.SYS ændres til DEVICEHIGH - keyb.com ol. som du loader i AUTOEXEC.BAT kaldes som LH KEYB ,,,,
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 16:04 #16
Stiiilllle og roooligt, okay config.sys, hvor finder jeg den?

Autoexec.bat er det den autoexec der ligger i access
19. april 2004 - 16:12 #17
nej, det er 2 filer, som ligger i C:\ på harddisken. Højreklik og vælg "Rediger".
Avatar billede mettepid Nybegynder
19. april 2004 - 16:32 #18
Okay, jeg kigger på det og vender tilbage om nogle dage, okay?
Tak for tålmodigheden