Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Antal poster i databasen

En som har en hurtig SQL-sætning som angiver antallet af poster i hele databasen.
Alle poster og alle tabbeller.
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:06 #1
tabeller
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:19 #2
select count(*) from ???????
Nogen har en hurtig?
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 22:30 #3
Næh, jeg er bange for at du skal køre SELECT COUNT på samtlige af dine mange tabeller - man kunne evt. lave en lille Java-app, der henter metadata ud og derved gør det automatisk...
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 22:33 #4
Hvis du downloader PgAdmin: http://www.pgadmin.org/ kan du se hele listen over tabeller i din database. Ved markering af en tabel viser PgAdmin nogle tabel-informationer, bl.a. antallet af poster - så er det bare at markere én tabel ad gangen og sidde med en lommeregner ved siden af :)
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:42 #5
Den har jeg ;-)
Men jeg havde nu ikke tænkt mig at sidde med en lommeregner.
Sjovt at det er dig som svarer.
Troede at der lige var en bestemt select til den.
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 22:47 #6
Tjaa, nu abonnerer jeg på gruppen, hvilket der sikkert ikke er særlig mange der gør :)

Der findes ikke en simpel funktion til at finde det samlede antal tupler for alle tabeller i databasen. Måske kan du sammensætte en, men alt andet lige vil du komme til at skrive navnet på alle tabellerne, og så er du lige langt.
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:53 #7
Argh, jeg har phppgadmin som er lidt anderledes. Jeg prøvede pgadmin en dag, men synes at det virkede lidt win95-agtigt. Jeg kunne ikke connecte databasen på serveren ved siden af. Droppede det og kørte videre med phppgadmin.
Smider du ikke lige et svar til de få point ;-)
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 22:55 #8
Næh, med mindre du har ændret i PostgreSQL-opsætningen, accepterer den sandsynligvis ikke forbindelser fra andre end localhost.

Der findes ikke rigtig nogen tools til PostgreSQL der er på niveau med dem der findes til MySQL, men PgAdmin er det jeg har set, som kan mest.
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 22:58 #9
Aha, kan det lade sig gøre at smide postgresql-databasen over på windoze så man kan arbejde på den hjemmefra?
Mange tak..
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 23:02 #10
Uha, jeg selvfølgelig kan den køre på Windoze, men jeg vil ikke anbefale dig at prøve, med mindre du er seriøst rutineret i brugen af cygwin - nej, PostgreSQL er absolut ikke let at få over på Windoze, men hvis PostgreSQL er konfigureret korrekt og der er hul gennem firewall'en, kan du jo anvende PgAdmin hjemmefra, men det er nok ikke tilfældet, gætter jeg mig til...
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 23:03 #11
"Uha, ja selvfølgelig" - skulle der have stået.
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
18. april 2004 - 23:06 #12
Jeg har cygwin installeret - men bruger det ikke ret meget.
Jeg konfigurerer selv hvad der skal være hul igennem - men hvordan opsættes postgresql'en til at lovliggøre adgang udefra.
hosts allow.. osv. i opsætning.
Avatar billede dsj Nybegynder
18. april 2004 - 23:31 #13
Default installations-path er /var/lib/pgsql/data/, hvor de filer jeg nævner, ligger i. Først skal du sikre dig at TCP/IP-sockets er slået til i postgresql.conf:
tcpip_socket = true

Dernæst ændres tilgangsrettigheder til database-serverebi filen pg_hba.conf. Følgende linie giver alle brugere i PostgreSQL adgang uanset fra hvilken IP:
host all all 0.0.0.0 0.0.0.0 md5

Ændringerne efterfølges af genstart:
service pgsqld restart

Mere om pg_hba.conf: http://www.postgresql.org/docs/7.4/interactive/client-authentication.html#AUTH-PG-HBA-CONF

For installation under Windows, står der lidt her: http://www.postgresql.org/docs/7.4/interactive/install-win32.html