Avatar billede dennism Nybegynder
17. april 2004 - 18:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel: Find værdier og læg dem sammen

Jeg har følgende regneark:
http://www.demaweb.dk/boedekasse.xls

Som I kan se på ark1 så er der registreret 2 bøder.
Se nu ark2.
Her er det meningen at bøderne for hver enkel spiller skal ligges sammen, så man kan se hvor mange han har betalt i bøde i alt (celle D4). Jeg har nu skrevet:
=LOPSLAG(B4;Ark1!$C$4:$G$14;4)

Men denne finder kun den ene af bøderne. Hvordan får jeg den til at finde samtlige og så ligge dem sammen?
Avatar billede dennism Nybegynder
17. april 2004 - 19:35 #1
Er det fordi i ikke forstår hvad jeg ønsker der skal ske?
17. april 2004 - 21:30 #2
Du kan kun bruge LOPSLAG() til at finde 1 værdi i en liste. I dette tilfælde kan du bruge SUM.HVIS() i stedet.

SUM.HVIS() skal bruge 3 parametre i parantesen.
- kriterieområde
- kriterie
- sumområde

=SUM.HVIS(Ark1!$C$4:$C$100;1;Ark1!$F$4:$F$100)
17. april 2004 - 21:33 #3
1-tallet skal selvfølgelig skiftes ud med cellereferencen B4, så formlen kan kopieres.

=SUM.HVIS(Ark1!$C$4:$C$100;B4;Ark1!$F$4:$F$100)
Avatar billede prebjo Nybegynder
17. april 2004 - 22:09 #4
Du skal anvende Dsum for at se det samlede beløb.

Formlen i Ark2 celle D4 skal være  =DSUM(Ark1!C3:G14;Ark1!F3;B3:B4)

Husk at få kolonneetiketterne med
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2004 - 09:46 #5
Jeres funktioner returnerer det samme resultat.
Men hvilken er mest rigtig at bruge?
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2004 - 10:12 #6
Jeg har nu afsat flere point, fordi jeg har et spørgsmål mere.

Prøv at hente filen igen:
http://www.demaweb.dk/boedekasse.xls

Der er nu to ting jeg mangler:
- Ark2: Der skal "manglende betaling" laves. Det er altså bøderne fra ark1 der skal ligges sammen ved den pågældende spilles, hvis G-kollonnen på ark1 er tom (<>"").
- På ark1 kan i se at jeg har skrevet 3 som spiller-id ved én af bøderne. Alligevel er det Hans der kommer frem. Hvordan ændrer jeg det? Det samme gælder for bøderne.

Håber I kan hjælpe mig!?
Bare sig til, hvis I skal have flere point for det.
Avatar billede prebjo Nybegynder
18. april 2004 - 10:49 #7
Mht. formel/funktion er det vel en smags sag. For mig er det mest naturligt at anvende Dsum, fordi det er en form for database, men der er jo masser af steder, hvor man med fordel kombinerer funktioner.
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2004 - 11:40 #8
Kan I hjælpe med de andre problemer?
18. april 2004 - 14:45 #9
Hvilken funktion, der er den rigtige?
Som du kan se giver de samme resultat, og der er derfor ikke nogen af dem, der er den rigtige. Du kan frit vælge.

Når jeg har valgt SUM.HVIS() er det ud fra mine undervisningserfaringer med programmet, at jeg mener denne funktion generelt giver færre problemer end de såkaldte database-funktioner.

Problemet med den skyldige problem ville jeg løse ved at tilføje en kolonne på Ark1. I H-kolonnen ville jeg i H3 skrive Skyldig, og i H4 indtaste formlen:
=F4*(G4<>"Ja")
Denne formel kan du efterfølgende kopiere nedad til alle rækker.
Herefter kan du hente skyldig-beløbene til Ark2 ved hjælp af SUM.HVIS()-funktionen:
=SUM.HVIS(Ark1!$C$4:$C$100;B4;Ark1!$H$4:$H$100)

Det andet problem skyldes at der ikke er taget højde for, at du indtaster værdier,  der ikke eksisterer.
18. april 2004 - 15:10 #10
Med denne formel i E4 skulle problemet med fejlagtigt spillernummer være løst:

=HVIS(C7<>"";HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(C7;Ark2!$B$4:$C$30;2;FALSK));"Ikke fundet";LOPSLAG(C7;Ark2!$B$4:$C$30;2;FALSK));"")
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2004 - 15:56 #11
Tusind tak for hjælpen.