Avatar billede mik789 Nybegynder
16. april 2004 - 21:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

apply-templates select="flere navngivne elementer"

Kan man vælge man flere navngivne elementer til samme template - svarende til at man i CSS kan vælge flere selectors til samme regelsæt:

div, td, p { property: value; }

altså noget i stil med:

<apply-templates select="element_1, element_2, element_3"/> ?

//mik
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. april 2004 - 22:05 #1
øh - spørgsmålet var vist lidt ude i hampen...
det jeg mener er vel om man kan:

<xsl:templates match="element_1, element_2, element_3">
[regler]
</xsl:templates>

og så:

<xsl:apply-templates select="element_1, element_2, element_3"/>
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. april 2004 - 22:07 #2
eller måske endda:

<xsl:templates match="element_1, element_2, element_3">
[regler]
</xsl:templates>

og så:

<xsl:apply-templates select="element_1"/>

eller: <xsl:apply-templates select="element_2"/>
eller: <xsl:apply-templates select="element_3"/>

Eller m.a.o. lave en match på flere elementer og kunne bruge den på enkelte fra listen.
Avatar billede nute Nybegynder
16. april 2004 - 22:08 #3
du kan ikke bruge 'select' på flere elementer på samme tid. Du kan matche flere, ved at skrive 'element_1|element_2':

xml:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<root>
    <item1>item1</item1>
    <item2>item2</item2>
</root>

xsl:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
    <xsl:template match="/">
        <xsl:apply-templates/>
    </xsl:template>
    <xsl:template match="item1|item2">
        <xsl:value-of select="."/>
        <br/>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

vil give resultatet:

item1
item2
Avatar billede nute Nybegynder
16. april 2004 - 22:11 #4
næææ ... bullshit, nute !!!

denne fungerer da fint !! hvis du ikke ved hvad du taler om, så lad være med at poste !!

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
    <xsl:template match="/">
        <xsl:apply-templates select="root/item1|root/item2"/>
    </xsl:template>
    <xsl:template match="item1|item2">
        <xsl:value-of select="."/>
        <br/>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

;o]
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. april 2004 - 22:31 #5
ja, det fandt jeg ud af (her: http://www.w3.org/TR/xslt#patterns): man bruger bare "|" operatoren:

<xsl:templates match="element_1|element_2|3l3m3nt_3">
....
</xsl:templates>

<xsl:apply-templates select="element_2"/>
osv.

- Jeg kunne også have undgået at poste sp., hvis jeg lige havde kigget på spec. først, men hva', andre kan måske kigge med + at man ligesom lærer det bedre når man fjumrer undervejs her på Eksp. ;-)

//mik
Avatar billede mik789 Nybegynder
16. april 2004 - 22:35 #6
nute> bare læg et svar...
Avatar billede nute Nybegynder
16. april 2004 - 22:41 #7
well ... jeg lærte hvertfald at man kunne selecte flere :-D måske ikke så ufattelig at man kunne, i og med at man kan matche flere noder, meeeen ... jeg har ikke lige haft behov for det, og dermed så tænker man ikke over det :)

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
17. april 2004 - 00:47 #8
- takker -