Avatar billede tipman Juniormester
16. april 2004 - 12:14 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Værktøjslinie i Excel

Jeg benytter Excel XP DK.

Jeg har oprettet nogle makroer i Excel. Så har jeg lavet en ny værktøjslinie i Excel og tilknyttet makroerne til nogle knapper på værkstøjslinien. Jeg har derefter vedhæftet værktøjslinien til mit regneark.

Problemet er at makroerne kun passer til det bestemte regneark, derfor skal værktøjslinien kun være synlig når man åbner dette regneark. Som det er nu, så er værktøjslinien altid synlig. Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg vil helst at værktøjslinien kun følger det bestemte regneark og overhovedet ikke er tilgængeligt i andre regneark.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. april 2004 - 12:16 #1
Det tror jeg ikke kan la' sig gøre !
Værktøjslinierne vil være som du har bestemt det, uanset hvilket regneark du har åbnet.
Avatar billede kabbak Professor
16. april 2004 - 12:32 #2
Du har disse muligheder ved afslut, og open af regneark

    Application.CommandBars("DinBar").Visible = False
    Application.CommandBars("DinBar").Visible = True
    Application.CommandBars("DinBar").Delete
16. april 2004 - 12:36 #3
Åbn den projektmappe, der skal have værktøjslinien tilknyttet.
Vælg Vis->Værktøjslinier->Tilpas
På fanen Værktøjslinier markerer du værktøjslinien og klikker på Vedhæft
Marker værktøjslinien i venstre side af dialogboksen og klik på knappen Kopier for at kopiere værktøjslien til den åbne projektmappe.
Gem og luk projektmappen

Herefeter skal du slette værktøjslinien i standardprojektmappen:
Vælg Vis->Værktøjslinier->Tilpas
Marker værktøjslinien og klik på Slet efterfulgt af Luk
Avatar billede b_hansen Novice
16. april 2004 - 12:38 #4
inden du bruger kabbaks løsning skal du lige sikre dig, at du _har_ tilknyttet dine menuer til dit regneark. Det gør du ved at højreklikke på menulinien, vælg Tilpas, faneblad værktøjslinjer, klik på Vedhæft. Her tilføjer du dine menuer til projektmappen
Avatar billede tipman Juniormester
16. april 2004 - 13:01 #5
Hvordan benytter jeg Application.Commanbars ved åbning og lukning af regneark. Hvad makroen hedde, som afspiller denne kode?
Avatar billede b_hansen Novice
16. april 2004 - 13:08 #6
I regnekarket taster du ALT + F11, så åbnes makroeditoren
I venstre side klikker du på Thisworkbook
Så fremkommer en et vindue i højre side af skærmen. her vælger du øverst oppe feltet, hvor der står (General). Vælg i stedet Workbook
Til højre for dette felt vælger du nu "Open"

så fremkommer følgende tekst:

Private Sub Workbook_Open()

End Sub

Indenfor disse to linier tilføjer du de menuer, der skal startes (med kabbaks kommandoer)

For at slette dem, vælger du i "BeforeClose" (Samme sted, som der står Open). Så kommer følgende linier frem:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

End Sub

Indtast de menuer, der skal slettes.
Avatar billede fagpoler Novice
17. april 2004 - 10:01 #7
Her er en alternativ til værktøjslinjer, man kan også knytte makroer til små ekoner (små billeder)
http://www.jpj-webdesign.dk/programmer/
Avatar billede nikolaj_jorgensen Nybegynder
15. juli 2004 - 11:58 #8
Jeg har løst dette problem på en anden måde. I Excels opstartsbibliotek - som på min maskine er "C:\Documents and Settings\Joergensenn\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART, ligger blandt andet Personal.xls, som er templaten for nye regneark. I dette bibliotek har jeg lagt forskellige regneark som indeholder makroer til avancerede automatiseringsfunktioner jeg bruger i dagligdagen. Alle disse regneark bliver læst ind hver gang Excel startes, og makroerne er derfor tilgængelige. Af sikkerhedshensyn er regnearkene skjult i Excel og skrivebeskyttet på disken (Read-Only attribut).