Avatar billede rossonero Nybegynder
16. april 2004 - 08:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Oracle backup problem

Jeg skal have sat en daglig backup rutine igang på en oracle server. Jeg bruger "Arcserve" og har sat den til at starte hver aften kl. 23.00

Jeg kan dog se i Arcserve loggen, at det ikke er lykkedes at tage backup af selve database filerne, da disse er i brug.

Findes der en eller anden måde, hvorpå man kan tage ALLE filer med uden at databasen skal stoppes, da dette forslag ikke kan bruges. ?? Selvfølgelig kan man også lave en script som kopierer alt, men dette vil jeg dog helst undgå
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2004 - 08:43 #1
Først det helt basale: du er værre stillet hvis det lykkes dig at få arcserve til at
backe de åbne filer op - en ubrugelig backup er værre end ingen backup.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2004 - 08:51 #2
Hvis ikke du vil lukke databasen ned og lave en backup af alle filer, mens
den er nede, så skal du fortælle Oracle at du laver backup.

Du skal nok have noget kvalificeret Oracle DBA hjælp til det.

Men jeg mener det er:
  ALTER DATABASE BACKUP CONTROLFILE TO ...
  ALTER TABLESPACE ... BEGIN BACKUP
  backup data filer
  ALTER TABLESPACE ... END BACKUP
  ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG CURRENT
  backup redo logs

Men tag ikke mit ord for det hvis dine data er vigtige.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
16. april 2004 - 08:56 #3
Hej rossonero,

Du skal have fat i ARCserve.
Din kan levere en Backup Agent for Oracle til dit eksisterende system.

Det giver dig en ekstra mulighed i dit grafiske interface du har i dag, så du også
kan vælge Oracle backup.
Det der er smart ved at have agenten - fremfor selv at skulle skrive sine scripts er, at de er gennemtestede og certificeret med det backup software du bruger i dag.

I princippet laver agenten ved hver backup et nyt script dynamisk. Så sikre du at
der altid bliver taget backup af alle dine data. Du skal derfor ikke tænke på at ændre din backup, hver gang du addere en datafil. Det sørger agenten for at holde øje med.
Avatar billede rossonero Nybegynder
16. april 2004 - 10:54 #4
Jeg har installeret arserve for Oracle - men inde under arcserve manager synes jeg ikke jeg har fået andre muligheder for backup end jeg havde i forvejen ?

Kan du præciserer lidt nærmere hvad der skal gøres ?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 17:12 #5
Kører du i det hele taget Oracledatabasen i ArchiveLog mode?

Det skal helst ikke se sådan her ud:

SQL> select ARCHIVER from v$instance;

ARCHIVE
-------
STOPPED
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. april 2004 - 11:52 #6
Mener du at du har installeret en ekstra agent på din oracle server ?
Når den er installeret er jeg sikker på at du vil kunne se Oracle databasen
når du browser den server med Oracle agenten !
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. april 2004 - 12:00 #7
er det workgroup eller advanced version af Arcserve ? Og hvilken version snakker vi om ? Har du patched ifølge de anvisninger der gives fra ca ?

http://esupport.ca.com/FormsLogin.asp?/premium/storage/downloads/nt/2000/arc_eng_menu.asp

Men nu er vi vist ved at komme over i noget hvor du burde kontakte din leverandør af Arcserve agenten og bede om en installation guide - så er du også sikker på at du smider de rigtige patches på ??
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. april 2004 - 11:08 #8
Hey igen..

Du har ret pnielsen .. jeg kan godt se databasen fra arcserve .. når jeg forsøger at komme ind på den, kommer den med security for databasen. Når jeg forsøger at indtaste brugernavn/password for databasen kommer fejlen :

Backup agent error (275) - Log_archive_start of oracle server is not set.

Skal databasen sættes i archive log mode ? --- så vidt jeg kan se på en anden oracle server, som jeg dog ikke har sat op, så kører denne database uden archive mode.
Avatar billede rossonero Nybegynder
19. april 2004 - 11:21 #9
Det her er pinlig .. hvordan dælen er det nu man kan logge ind som sysdba... er længe siden jeg har rodet med oracle. Under Username - skal der ikke bare stå sysdba/???  eller hvordan er det. Jeg bruger dba studio for at logge ind
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. april 2004 - 12:27 #10
Hvis du ønsker at tage en "varm" backup (online), så skal din database være i archive log mode ! Bemærk at det kræver en genstart af databasen.

For at logge ind som sysdba:
connect "/ as sysdba" i en sqlplus
og i dbastudio er det lidt forskelligt afhængig af versionen. Normalt skal du skrive
username: sys
pw: *****
og så vælge sysdba i dropdown boxen.

Hvis din database kører i med spfil skal du sætte dine parameter via alter kommandoen med scope=spfile. Og ellers er det jo bare at rette i pfilen.
Stop databasen - startup mount - alter database archivelog - alter database open.
Test altid med en - alter system switch logfile; - om der bliver skrevet en archive
fil til din destination.

Når man snakker backup er det yderst vigtigt at man holder tungen lige i munden, da du ellers kan crashe databasen og skade mere end du gavner. Pas nu på ikke at få låst controlfiler eller andet når du starter. Jeg tror det er en god ide at prøve at sætte det op på dit testsystem først - eller fange en mand der har prøvet det før!
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. april 2004 - 08:41 #11
ok .. problemet er nu, at jeg ikke kan få lov til at sætte archive mode op .. da det kræver SYSDBA rettigheder. Når jeg forsøger at logge ind med sysdba, kommer der en fejl omkring "insufficient privileges". Jeg kan godt logge ind med en anden bruger, men denne har ikke de rette rettigheder .... arhhh .. noget rod ...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. april 2004 - 10:26 #12
login på din server som den bruger der har installeret Oracle.
Start sqlplus ved at gå i en kommandoprompt og skrive:
sqlplusw "/ as sysdba"

Hvis det er sat rigtigt op, skulle du nu gerne komme ind som sys brugeren med sysdba rettigheder !
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. april 2004 - 10:49 #13
hmm .. der kommer samme fejl omkring "insufficient previleges" ... jeg har en anden bruger jeg kan logge ind med ... dog uden sysdba rettigheder .. kan man ikke få det tilrettet eller oprettet en ny bruger med disse rettigheder ...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. april 2004 - 12:00 #14
Hvi du får samme fejl - skyldes det en af 2 ting:
1. din sqlnet.ora fil har ikke sat sqlnet.authentication_services=(NTS)
2. Du er ikke logget ind som den bruger der installerede Oracle på serveren. Den bruger bliver lagt i en OS gruppe der hedder ORA_DBA.

Du kan rette det til så det virker - eller også skal du logge ind som sys brugeren.
sqlplusw "sys/password as sysdba"
Avatar billede rossonero Nybegynder
20. april 2004 - 13:00 #15
Jeg har været på kursus og rodet en del i Oracle .. men har da aldrig hørt at man skal være medlem af denne gruppe i windows ... men det løste mit problem .. indtil jeg nu står med det næste.

Nu bruger jeg Dba studio, men er af en eller anden grund ikke helt tryk ved at trykke "apply" , idet jeg har ændret det til archive mode. Jeg har en test db, men det du nævnte omkring pfile forstod jeg ikke lige ...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. april 2004 - 14:00 #16
Det er der skam ikke noget nyt i. Sådan har det ihvertfald været siden version 7.3.3 hvor jeg startede med Oracle. Men det er noget man lærer på sqlnet kurset - ikke på dba grundkursus eller hvad de kalder det i dag.

pfilen er den hvor du sætter dine database start parameter i - den kaldes også init.ora eller initSIDNAVN.ora, alt efter hvilken version du kører.

Jeg ved ikke hvordan dba studio gør. Grafiske værktøjer er nok ikke smart at bruge i denne sammenhæng, da man ikke helt ved hvad de gør bagom.

Umiddelbart skal den ihvertfald have adgang til din servers fil drev, hvis den skal kunne skrive til pfilen/init.ora for at sætte de parameter.

Har du slet ingen vejledning med til det arcserve? Ellers så står det ordret i kursusmaterialet hvordan du sætter databasen i archive mode via en sqlplus session. Det vil jeg anbefale dig!
Avatar billede rossonero Nybegynder
21. april 2004 - 12:26 #17
Via arcserve kan jeg godt se databasen .. men den kommer med at jeg skal indtaste et eller andet security password til databasen .. har prøvet alle uden held. Der står noget generelt om Arcserve opsætnings muligheder med oracle .. men der er ingen wizard.. Men jeg vil prøve at kigge kursus materialet igennem fra start til slut...
Avatar billede rossonero Nybegynder
22. april 2004 - 08:40 #18
Ved ikke om der er nogen der vil/kan svare på mit sidste spørgsmål, selvom point er uddelt. Nu da backup`en ikke køre, kan man så ikke bare kopierer hele oracle folderen på harddisken til et sted andet sted, sådan man har en backup. Skulle oracle så gå i ged, så kan man vel bare lade den kopieret folder overskrive serverens folder på harddisken ? .. er det ikke en backup metode, som kan anvendes indtil det andet kommer op at køre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2004 - 09:04 #19
Scroll tilbage til mine første 2 kommentarer
Avatar billede rossonero Nybegynder
22. april 2004 - 09:12 #20
Ja .. det er rigtig .. dvs. jeg skal egentlig bare lukke databasen ned .. tage en kopi af folderen .. og derefter kan starte databasen igen
Avatar billede pnielsen Nybegynder
22. april 2004 - 09:51 #21
Det er det man kalder en varm backup.

Luk databasen og alle Oracle services og tag en backup af hele serverens filsystem.
Det betyder dog at du kun kan komme op igen til det tidspunkt hvor backuppen blev taget. Fordelen ved archive mode er at du kan rulle archivelog filerne på, så du kommer op til det tidspunkt hvor du gik ned - dvs du ikke mister data!

Held og lykke.