Avatar billede javanewbie11 Nybegynder
13. april 2004 - 13:51 Der er 3 kommentarer

Auto-Postback

Kan nogen komme med en gennemgang af princippet?
Avatar billede burningice Nybegynder
13. april 2004 - 15:12 #1
postback, eller autopostback?... hvis det sidste er tilfældet, kender du så princippet i postback?
Avatar billede javanewbie11 Nybegynder
13. april 2004 - 15:15 #2
Nej det gør jeg ikke... :(
Avatar billede burningice Nybegynder
13. april 2004 - 15:25 #3
som navnet antyder, så er autopostback bare en måde at få siden til at trigge et normalt postback automatisk når der sker en event... f.eks. ved ændring af valg i en DropDownList.

Postback derimod er lidt mere komplekst, men dækker over måden at klienten kan kommunikere med serveren på, udføre metoder på serveren samt bibeholde state via ViewState.

I sin enkelhed er det egentlig bare en normal HTTP POST request med indhold i EVENTTARGET og EVENTARGUMENT. Asp.net bruger disse to variabler til at regne ud hvad der er sker på klienten og hvad der skal ske på serveren. (http://www.codenotes.com/articles/articleAction.aspx?articleID=776)

En fundemental ting med postback er at kunne definere hvilke metoder der skal udføres på serveren når der sker noget på klienten. Events er forklaret kort her: www.dnzone.com/Downloads/Tutorial_DN23FebKM.zip/23%2520feb%2520KM%2520Events%2520DN.pdf+postback+explained&hl=da&start=9&ie=UTF-8" target="_blank">http://66.102.9.104/search?q=cache:N2Vlj87Ed5YJ:www.dnzone.com/Downloads/Tutorial_DN23FebKM.zip/23%2520feb%2520KM%2520Events%2520DN.pdf+postback+explained&hl=da&start=9&ie=UTF-8

Viewstate er en måde hvorpå at serveren kan "huske" hvordan at siden så ud, enten sidst den blev sendt til klienten, eller når at siden skal renderes med de data der blev sendt med. Før i tiden var dette noget man skulle sørge for selv, mens at det er indbygget i Asp.net ved hjælp af viewstate: http://www.dotnetjohn.com/articles/articleid71.aspx

Det er i korte træk nogle af hovedpunkterne ved postback. Du må endelig skrive igen hvis der er mere du vil have uddybet.