Avatar billede interkriller Nybegynder
13. april 2004 - 11:49 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvorfor vises mine radiobuttons ikke på mobilos?

Jeg har et xml dokument som fortolkes vha denne xslt-fil:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
<xsl:output doctype-public="-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" standalone="no" doctype-system="http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml" />
<xsl:template match="/">

    <wml>
        <card id="init" newcontext="true">
            <p>
                <b>Velkommen fodbold testen.</b>
            </p>
                <br/>
        </card>

        <card id="cardProdukter" title="Produkter">
            <p>I denne test kan du måle hvor meget du holder med dit hold, svar på alle spørgsmål</p>
            <xsl:apply-templates select="skema/spg" />
        </card>
    </wml>

</xsl:template>

<xsl:template match="spg">
    <p>
        <b><xsl:value-of select="text"/></b><br />
        </p>
        <p><select>
      <option type="radio" value="{svar/mulighed/vaerdi[1]}"><xsl:value-of select="svar/mulighed[1]" /><p /></option>
        <option type="radio" value="{svar/mulighed/vaerdi[2]}"><xsl:value-of select="svar/mulighed[2]" /><p /></option>
        <option type="radio" value="{svar/mulighed/vaerdi[3]}"><xsl:value-of select="svar/mulighed[3]" /><p /></option>
        <option type="radio" value="{svar/mulighed/vaerdi[4]}"><xsl:value-of select="svar/mulighed[4]" /><p /></option>
        <option type="radio" value="{svar/mulighed/vaerdi[5]}"><xsl:value-of select="svar/mulighed[5]" /><p /></option>
    </select></p>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Men i browseren kommer der drop down, og på mobilos vises der intet.

Jeg vil gerne have radiobuttons.
Avatar billede interkriller Nybegynder
13. april 2004 - 11:51 #1
www.krjes.mudweb.dk/xsl/idg/index.asp

Asp-siden fortæller hvilket xslt stylesheet xml'en skal fortolkes med.

(men det behøver i vist ikke bekymre jer om :| )
Avatar billede nute Nybegynder
13. april 2004 - 12:36 #2
<xsl:template match="spg">
        <p><b><xsl:value-of select="text"/></b><br/></p>
        <p>
            <xsl:for-each select="svar/mulighed">
                <input type="radio">
                    <xsl:attribute name="value"><xsl:value-of select="vaerdi"/></xsl:attribute>
                    <xsl:value-of select="."/>
                </input>
            </xsl:for-each>
        </p>
    </xsl:template>
Avatar billede interkriller Nybegynder
13. april 2004 - 13:33 #3
So far so good...

Det virkede (i browseren) men desværre ikke på mobillos. Spørgsmålene kommer frem men mangler radiobuttons. Jeg ved at min tlf kan vise disse vha. www.krjes.mudweb.dk/xsl/idg/helmer.wml.

Men ikke på www.krjes.mudweb.dk/xsl/idg/index.asp

Udover det vil jeg gerne have at der er linieskift efter hver svar mulighed.

Måske er problemet at man går direkte til wml-filen i det første tilfælde og at den genereres i asp-filen i det andet....Dunno

smider lige lidt ekstra point på :)
Avatar billede nute Nybegynder
13. april 2004 - 13:38 #4
jeg får ikke fat i de sider du refererer til ...

linieskift laver du med <br/> efter </input>

/nute
Avatar billede interkriller Nybegynder
13. april 2004 - 13:59 #5
nu burde begge links virke (havde lige dummet mig lidt)

<br/> virker :)

men radiobuttons virker ikke...

www.krjes.mudweb.dk/xsl/idg/helmer.wml kan du nok kun se vha af din mobil
Avatar billede interkriller Nybegynder
13. april 2004 - 14:07 #6
Kan have noget gøre med unicode/ansi ????
Avatar billede janegil Nybegynder
13. april 2004 - 22:22 #7
Fordi koden er ugyldig, se http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.krjes.mudweb.dk%2Fxsl%2Fidg%2Findex.asp .

Ditt verste problem ser ut til å være at »value of attribute "TYPE" cannot be "RADIO"«.

http://www.openmobilealliance.org/tech/affiliates/wap/technical_1_2_20011112%5B1%5D.zip:
inneholder spec for WML 1.2, den omtaler hva som skjer når man klikker en radio button, men utrolig nok ikke hvordan man definerer en sådan. Prøv option-element inne i optgroup inne i select ?
Avatar billede interkriller Nybegynder
14. april 2004 - 11:19 #8
Ja, det var sandelig "ulovligt" at bruge type="radio"...

Men efter vi har ændret koden til:

<xsl:template match="spg">
        <p><b><xsl:value-of select="text"/></b><br/></p>
        <p>

<select>
            <xsl:for-each select="svar/mulighed">
                                <option>
                    <xsl:attribute name="value"><xsl:value-of select="vaerdi"/></xsl:attribute>
                    <xsl:attribute name="name">ko</xsl:attribute>
                                        <xsl:value-of select="."/>
                </option><br/><br/>
            </xsl:for-each>
</select>

        </p>
    </xsl:template>

vises der en drop down i browser og intet i telefonen..
Har det noget med WAP1.1 konta WAP1.2 at gøre...

eller er det noget med at transformeringen igennem et asp script at gøre.
(henter jo en asp fil og ikke en wml (selvom den gerne skulle outputtes som én))
Avatar billede interkriller Nybegynder
16. april 2004 - 09:36 #9
Jeg har fundet ud af at jeg manglede:

Response.ContentType = "text/vnd.wap.wml";

Så bliver det outputtet som en decideret *.WML fil. Det skal nok hjælpe, men desværre mangler der DOCTYPE når jeg bruger janegil's validator.

Jeg går ud fra at det skal sættes i asp dokumentet, men hvor?
Avatar billede janegil Nybegynder
16. april 2004 - 10:37 #10
Det som kommer ut fra serveren skal se slik ut:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
    <card id="init" newcontext="true">...</card>
    <card id="cardProdukter" title="Produkter">...</card>
</wml>

og det vil si at XML-deklarasjonen skal komme rett etter Response.ContentType = "text/vnd.wap.wml"; - ingen linjeskift eller mellomrom i mellom.
Avatar billede janegil Nybegynder
16. april 2004 - 10:39 #11
Gitt opp radiobuttons?

De er aknskje ikke noen gid ide, heller - et telefondisplay er veldig lite.
Avatar billede interkriller Nybegynder
16. april 2004 - 13:08 #12
Hej Jane. Jeg fik radiobuttons til at virke samt doctype. Men point skal du da have alligevel.
Nute du skal også have lidt :) smid et svar
Avatar billede interkriller Nybegynder
19. april 2004 - 15:43 #13
Nute, smid svar
Avatar billede nute Nybegynder
19. april 2004 - 16:42 #14
ehh ... har jeg hjulpet ??
Avatar billede interkriller Nybegynder
19. april 2004 - 16:56 #15
kun lidt, dette samme for jane, men da i begge har hjulpet i andre spg kan i få lidt godter...
Avatar billede nute Nybegynder
19. april 2004 - 17:01 #16
oki :-)

- takker -