Avatar billede ylwen Nybegynder
13. april 2004 - 08:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

automatisk vælge den bedste forbindelse

Jeg har en IBM R40 med indbygget trådløst netværk, og en port replikator. Når jeg sætter maskinen i replikatoren bliver den samtidig koblet direkte til nettet via en fast forbindelse, men samtidig har den også stadig forbindelse via den trådløse forbindelse. Desværre vælger den altid den trådløse forbindelse, som er langsommere en den faste. Hvordan får jeg skidtet til automatisk at skifte til den hurtigeste forbindelse?? Jeg ved det kan lade sig gøre, da det har virket før (inden jeg reinstallerede maskinen)
Avatar billede emmek Nybegynder
13. april 2004 - 16:15 #1
Du skal vel have et eller andet der hele tiden måler linjens delay, og opdaterer metrikkerne for de to forbindelser løbende i din routningstabel.
Jeg har det samme problem der hjemme, med min bærbare, som har FastEthernet, og .11b, hvor jeg laver metrikken for .11b om til 100, og metrikken for FE til 10.
Dog skal man lige være opmærksom på at en enkelt TCP-session aldrig vil fordele sig over flere forbindelser, med mindre der opstår nedbrud.

/Steffen
Avatar billede ylwen Nybegynder
13. april 2004 - 17:50 #2
Det burde ikke være så kompliceret... det har som sagt virket før, så det må kunne lade sig gøre med det software der følger med IBM R40
Avatar billede emmek Nybegynder
13. april 2004 - 19:16 #3
Følger der ikke bare XP med? det gjorde der til min..
Anyways jeg har ikke port-replikator til min, så jeg kan ikke kopiere dit forsøg..
Nå, men jeg prøver lige og se om ikke man kan skrue permanent på metrikken for et interface i XP.. det burde løse problemet..
Avatar billede emmek Nybegynder
13. april 2004 - 19:30 #4
Du kan 'bestemme' hvilken forbindelse din thinkpad skal bruge, ved at gå ind under tcp/ip indstillingerne for dine netværksforbindelser, vælge avanceret, slå automatisk metrik fra, og selv definere værdier.
Som udgangspunkt er der ingen regler, men hold dig mellem 0-1000000.
Du kender måske allerede reglen, men ruten med laveste metrik vinder..

Jeg har udregnet mine metrikker således:
FE: 100mbit = 1000000 / 100.000 kbit = 10
.11b~10mbit = 1000000 / 10.000 kbit = 100

/Steffen
Avatar billede ylwen Nybegynder
13. april 2004 - 20:05 #5
Det er ikke bare XP der følger med, men en fuld reinstallation med alle de programmer og drivere der høre til. Jeg aner ikke en dyt om det der metrik, men det er da en mulighed... hvis ikke der er andre lettere løsninger!
Avatar billede emmek Nybegynder
13. april 2004 - 20:29 #6
Ok, ja, altså det var også det jeg mente.. at den kom med XP = at den kom med xp installeret..
Men altså min løsning tager ikke mere ~3 minutter og udføre, hvis altså man ved lidt om XP og windows..

/Steffen
Avatar billede ylwen Nybegynder
13. april 2004 - 21:00 #7
Hehe jeg havde lige tænkt mig at jeg ville afprøve det du skriver om den metrik. Under lan forbindelse stod den til automatisk metrik, men under wireless stod den til 10... jeg prøvede lige at sætte den til auto, og vupti så skifter den automatisk når jeg kommer på en fast forbindelse :)

Tak for hjælpen