Avatar billede jones279 Nybegynder
11. april 2004 - 23:48 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

2 ID'er i et felt skal virke med relation

Jeg har 2 tabeller, den ene indeholder 5 navne med hver deres ID, i den anden tabel findes en masse forskellige ting, hver af dem refererer til et af de ID'er der findes i den første tabel vha relationer... MEN, nogle af posterne i den 2. tabel skal referere til 2 ID'er i den 1.... Hvordan gør man, så den kan det?!?!

Håber jeg har forklaret rigtigt :)
Avatar billede hekla Nybegynder
12. april 2004 - 01:06 #1
Ved at lave to poster i tabel2, én til hver ID i tabel1.
Når du får det problem, bør du overveje, om din tabelstruktur er rigtig!
Avatar billede mermermer Nybegynder
12. april 2004 - 01:08 #2
SELECT Tabel1.*, Tabel2.*
FROM Tabel1 INNER JOIN Tabel2 ON Tabel1.ID = Tabel2.id;

Tabel1 har ingen nøgle.
Tabel2 har ingen nøgle.

Tabel1 :
ID    navn1    navn2
1    bent
2    ole
3    kurt
1    bente

Tabel2 :
t1    t2    id
t1    t2    1
t3    t4    1
t1    t2    2
t3    t4    2
t1    t2    3
t3    t4    3

Forespørgsel :
id    navn1    navn2    t1    t2    id
1    bent        t1    t2    1
1    bent        t3    t4    1
2    ole        t1    t2    2
2    ole        t3    t4    2
3    kurt        t1    t2    3
3    kurt        t3    t4    3
1    bente        t1    t2    1
1    bente        t3    t4    1
Avatar billede hekla Nybegynder
12. april 2004 - 01:19 #3
Du kunne f.eks. lave en tredie tabel, hvor du sætter de forskellige ID'er fra tabel1 og tabel2 sammen. Det ville vist være den rigtige måde at normalisere det på.
Avatar billede jones279 Nybegynder
12. april 2004 - 01:19 #4
Okay Mermermer, er ikke sikker på hvad du skriver... Det jeg er ved at lave, er en database over min fars kogebog... I den første tabel har jeg:

1 - forret
2 - hovedret
3 - dessert
4 - tilbehør
5 - sauce

I den anden har jeg
id    titel          opskrift        type
1 - guacamole dip - blablabalblab - Her skal jeg så skrive hvilket ID den referer til, problemet er så, at den jo både er en forret og tilbehør, hvordan får jeg så gjort det?!....
Avatar billede hekla Nybegynder
12. april 2004 - 01:22 #5
Lav tabel3 med:
ID
Tabel1ID
Tabel2ID

og relationer mellem tabellerne
Avatar billede hekla Nybegynder
12. april 2004 - 01:25 #6
.
Avatar billede mermermer Nybegynder
12. april 2004 - 01:30 #7
Enten gør du som "hekla" viser eller du kan oprette
dem flere gange.

Men hvorfor har du ikke fem felter mere i Tabel5 med "boolean" værdier
et felt til hver kategori ?

Altså :
id    titel          opskrift        kat1 kat2 kat3 kat4 kat5
1    guacamole dip  blablabalblab  true          true

Så kan du efterfølgende lave din selectering.
Avatar billede mermermer Nybegynder
12. april 2004 - 01:31 #8
tabel5 er altså tabel2.
Avatar billede jones279 Nybegynder
12. april 2004 - 01:35 #9
Jeg forstår bare INGENTING hehe...:D KAn i uddybe ildt mere?? Jeg laver kun standard ting i access :D kender ikke så meget til alt andet :D
Avatar billede mermermer Nybegynder
12. april 2004 - 01:46 #10
Du har oprettet de to tabeller, i tabel "tabel2" opretter du yderligere fem felter
med "ja/nej" som type.

Når du indtaster dine data, afkrydser du om der er forret eller/og om det er dessert
ovs.
Avatar billede mermermer Nybegynder
12. april 2004 - 02:38 #11
Men det rigtiste er at lave en tabel mere som hekla viser med krydsref.
Avatar billede mugs Novice
12. april 2004 - 06:22 #12
jones279 > Har en "kogebog" der ligner den du laver, blot kan en ret kun være hoverret eller forret. Men måske kan du få lidt inspiration. Hvis du lægger din e-mail, kan jeg sende den iaften.
Avatar billede jones279 Nybegynder
12. april 2004 - 11:36 #13
jonas@buttcher.dk - tusind tak mugs! Det ville være topnice!! :)

Hmm hekla, jeg forstår hvad du siger.... Måske gør jeg det!!...

Mermermer, det du siger har jeg også tænkt på! Men jeg har hørt noget med at ja/nej felter ikke er så gode hvis der kommer meget trafik igennem kogebogen!? Ikke at der gør det, men jeg prøver at holde mig fra det af den grund... Er det dumt?
Avatar billede mugs Novice
12. april 2004 - 21:31 #14
jones279 > Har prøvet at sende, men får min mail retur med angivelse af, at min mail muligvis indeholder virus. Har opdateret mit virusprogram (Norton) og scannet mine filer. Ingen virus. Sender igen men får den igen retur med flg. oplysning:

Your email client failed authentication.
Your email message contains invalid characters.
Your email exceeds the file size limit set by your ISP.
Your email was classed as SPAM by your ISP or by your recipients ISP.

Hvad nu??
Avatar billede jones279 Nybegynder
13. april 2004 - 23:29 #15
Hmm det var weird... Prøv den her i stedet: jbu@c.dk :)
Avatar billede mugs Novice
14. april 2004 - 05:50 #16
Stadig afvist. Ser på det ieftermiddag.
Avatar billede jones279 Nybegynder
14. april 2004 - 12:05 #17
Nej hvor mærkeligt!?... Kan du ikk kontakte mig på MSN? jonas@buttcher.dk ??

Så kan du evt sende den over det??... Godt nok weird, det er 2 forskellige mail konti, så det burde ikke være min der bouncede...
Avatar billede mugs Novice
14. april 2004 - 12:52 #18
Har ikke MSN. Jeg er ikke sikker på, at det ikke er min der kikser. Men er du sikker på, at din PC ikke afviser vedhæftede filer af sikkerhedshensyn?
Avatar billede mugs Novice
14. april 2004 - 13:31 #19
Sendt igen denne gang er de ikke pakkede. Har selv modtaget filerne uden problemer.
Avatar billede jones279 Nybegynder
14. april 2004 - 18:27 #20
Yep! har også modtaget dem :) Tusind tak! Det er godt nok noget avanceret shit :D Men kan desværre ikke lige bruge præcis det til så meget! Skal nemlig lave den i ASP bagefter :) Men ellers tusind tak! Det er godt nok pro...
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2004 - 10:12 #21
jones>The question you asked originally has been answered by hekla, (bør du overveje, om din tabelstruktur er rigtig!)
I suggest that you take a look at this link, you arent going to get very far UNTIL you can get your tables (data) normalized!

I dont know what mugs has sent you but I would suggest that you look at the tables as these are more than likely normalized, or at least better than what you have. and if this still desont help then a book om Access would be the best bet!

http://www.hedeskov.dk/ look under support
Avatar billede hekla Nybegynder
15. april 2004 - 15:46 #22
.