Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. april 2004 - 12:56 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Lave en ekstra AMV i en AMV

Hej!

Jeg har tegnet en lille AMV. http://www.miljopose.dk/rasmus/amv.bmp

Hvordan får jeg lavet den, sådan at hver diode blinker 3 gange i hver cycle? Sådan at LED1 laver blink blink blink LED2 blink blink blink og sådan kører det bare.

Nogen der kan hjælpe?

Vh
Rasmus!
Avatar billede scb Praktikant
11. april 2004 - 13:39 #1
Det  kan ikke lade sig gøre med astabil multivibrator, du skal over i nogle tællekredse og en clock oscillator.
-SCB
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. april 2004 - 14:07 #2
Okay, jamen kan du så fortælle mig hvordan jeg laver det, evt et diagram?

- Rasmus!
Avatar billede skrewz Nybegynder
11. april 2004 - 17:43 #3
Altså, strengt taget, så kan du godt montere en AMV på hver af de to udgange (plusbenet på LED1 og LED2), så den går ind foran R3 og R4. Det giver et timing-problem, men hvis det ikke er strengt nødvendigt at lysdioderne blinker præcis tre gange hver gang, så er det acceptabelt.

For at eksemplificere: AMV1 giver en halv "rotation" i sekundet så der udgangsspænding på udgang 1 i ét sekund, hvorefter det skifter og der er spænding på udgang 2 i ét sekund.
På udgang 1 sættes så AMV2 (som er identitisk med AMV3) som generer tre rotationer i sekundet. (dermed ville der komme tre blink på LED1 i et sekund).

Så benyttes LED1 på AMV2 og LED1 på AMV3 til dine blink.

Forklarer jeg mig tydeligt nok?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. april 2004 - 17:49 #4
Ja det er tydeligt nok. Jeg havde selv tænkt på samme løsning, men det giver jo unægtelig et noget størrer print. Og problemet er timingen som du selv siger.

Men hvordan kan det ellers laves?? Er åben for forslag...

- Rasmus!
Avatar billede skrewz Nybegynder
11. april 2004 - 17:52 #5
Spørger du om andre metoder at nå dit mål, eller spørger du om hvordan man fremstiller den idé jeg nævnte?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. april 2004 - 17:54 #6
Jeg spørger efter andre metoder. For jeg har næsten droppet ideen med at bruge flere AMV'er

- Rasmus!
Avatar billede skrewz Nybegynder
11. april 2004 - 18:31 #7
Hehe, du skal se... Hvis du begiver dig ud i digitalteknik, så bliver dit print sikkert endnu større, og under alle omstændigheder mere kompliceret. Det er i sandhed dit valg, men jeg skal gerne assistere, hvor jeg nytter.

Indtil videre, held og lykke.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
11. april 2004 - 21:05 #8
Jamen du må meget gerne hjælpe lidt. Jeg har selv fundet frem til lidt på nettet, og er stødt på noget ved navn NE 555. Kan man lave det ved hjælp af sådan en??

- Rasmus!
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. april 2004 - 00:06 #9
Der nytter jeg ikke. :)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
12. april 2004 - 00:07 #10
Hm. Jamen hvad vil du så foreslå??
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. april 2004 - 01:29 #11
Jeg havde selv gået efter den som jeg omtalte før. Hvis du har en AMV i en IC, så er det heller ikke voldsomt avanceret at smide det hele op på et print... Tror jeg.
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2004 - 09:29 #12
En mulighed, eller lidt at tænke over:
En 555 som clock oscillator en 4518 som tæller og en 4515 som 4 til 16 decoder.
Hver anden udgang på 4515 forbindes sammen med en diode, således at 3 udgange er samlet.
-SCB
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
12. april 2004 - 11:56 #13
Det lyder meget interessant. Hvordan skal det forbindes??

- Rasmus!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
13. april 2004 - 22:47 #14
Ingen hjælp?
Avatar billede scb Praktikant
16. april 2004 - 08:05 #15
Se her:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page5.htm#4017-2.gif
Du forbinder led nr 1, 3 og 5 sammen til en led.
Og led 6, 8 og 10 sammen til den anden led.
Led nr 2, 4, 7, og 9 bruges ikke.
-SCB
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. april 2004 - 00:21 #16
Udgang 3, 5 og 10 kobles til en 3-input NOR gate (74HCT27). Udgang 4 og 6 kobles til XOR gate (74HCT86). Udgangene på hver af disse gates kobles til til NAND gate (74HCT00). Udgangen på NAND gaten kobles til en modstand på 220 ohm i serie med en LED, hvor katoden lægges til stel. Tilsvarende for den anden LED.
Avatar billede scb Praktikant
17. april 2004 - 16:01 #17
Hvorfor så mange ekstra kredse? når det giver samme resultat, at koble emitterne på transistorene sammen.
-SCB
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. april 2004 - 20:40 #18
Med 3 udgange koblet sammen i serie med LED og R = 150 ohm, trækker den aktive udgang min. 24 mA eller næsten 100% af max. tilladt strøm (25 mA).

Mit forslag indebærer:

1) korrekt belastning af de involverede udgange i ON/OFF tilstand

2) veldefinerede logiske tilstande som følge af 1)

3) omkring 16 mA gennem lysdioden ved 5 volt (typisk < 5 V) over NAND gatens udgang.
Avatar billede scb Praktikant
17. april 2004 - 21:09 #19
Hvor får du den max tilladte strøm fra?
Transistorene kan klare omkring 100 mA, hvis du vil have en anden strøm gennem dine led, ændre du bare 120 ohm til noget andet.
Du kan sagtens sammenkoble de 3 emittere uden problemer.
De logiske tilstande er stadig veldefinerede, det er der ikke ændret på.
-SCB
Avatar billede coldplay Nybegynder
18. april 2004 - 12:35 #20
Du kan betragte udgangen som en spændingsgenerator, der er belastet så hårdt, at den leverer en kortslutningsstrøm, som svarer til den max. tilladte strøm ud af udgangen. I det tilfælde afsættes hele effekten i udgangens indre modstand Ri med en spænding over LED og ekstern modstand på 0 volt - et langt fra veldefineret logisk niveau, specielt i betragtning af, at udgangen en ON.
Avatar billede scb Praktikant
18. april 2004 - 12:55 #21
Sikke dog noget sludder....
Hvorfor tror du at der er monteret en emitterfølger på udgangen, fordi du så opnår en strømforstærkning på typisk 100 gange, og hvad er problemet så?
-SCB
Avatar billede coldplay Nybegynder
21. april 2004 - 23:08 #22
Rasmus-->

Jeg har et færdigt design til dig.

Er du intereseret, så post en kommentar.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
21. april 2004 - 23:11 #23
jo tak meget gerne!
Avatar billede coldplay Nybegynder
22. april 2004 - 00:26 #24
Tak for din hurtige respons, Rasmus.

Vil du have diagrammet som en vedhæftet fil eller beskrivelse af diagram?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
22. april 2004 - 06:44 #25
Gerne som vedhæftet! Kan du uploade den et eller andet sted på nettet? ELlers send den til min mail (rasmush@12move.dk) så ligger jeg den op

- Rasmus
Avatar billede coldplay Nybegynder
22. april 2004 - 12:21 #26
Hej Rasmus.

Undskyld ventetiden. Har haft forskellige gøremål i løbet af dagen.

Diagrammet mailes til dig nu.

/coldplay
Avatar billede coldplay Nybegynder
23. april 2004 - 09:30 #27
Har du modtaget diagrammet?
Avatar billede coldplay Nybegynder
23. april 2004 - 11:36 #28
*********************

PIN 8 på begge 74HCT164 kredsene er IKKE forbundet med CLK på 74HCT74 (U3:A). Der skal naturligvis være forbindelse mellem PIN 8 og CLK. Beklager fejlen.

*********************

Når kredsløbet starter op, er MR (Master Reset) LAV, Set på F/F (U3:B) er HØJ og inverteret Q er LAV.

Dermed er udgangen på XOR gaten (U4:B) LAV, fordi PIN 6 på 74HCT164 (2) er LAV. Indgangen på 74HC14 er LAV indtil C1 er opladet til et spændingsniveau, der trigger indgangen HØJ og dermed udgangen LAV.

Da 74HC14 efterfølges af endnu en 74HC14, vil udgangen på denne og dermed MR være HØJ. Nu skifter inverteret Q på U3:B fra LAV til HØJ. Da XOR gatens ene indgang nu er HØJ og den anden LAV, skifter XOR gatens udgang fra LAV til HØJ.

Nu er PIN 2 på 74HCT164 (1) kredsen HØJ, og med en klokpuls på PIN 1 på samme kreds overføres en HØJ bit på den stigende flanke af klokpulsen (PIN 1 og 2 på kredsen er en AND gate). Den overførte bit gør PIN 3 HØJ og dermed trigges klokindgangen på U3:B til HØJ, så inverteret Q skifter til LAV. Det medfører at U4:B skifter til LAV på sin udgang. Da PIN 2 på 74HCT164 er LAV, så kan der ikke længere overføres nogen HØJ bit fra PIN 1 til PIN 3.

Nu løber den HØJE bit gennem PIN 3 - PIN 13 med en afstikker til til PIN 1 på 74HCT164 (2) kredsen, når den når så vidt. Derefter fortsætter den fra PIN 3 - PIN 6 på 74HCT164 (2) kredsen (og videre til PIN 13, hvor den "dør ud"). Da den kommer forbi PIN 6, så trigger den indgangen på 74HC14 (U2:C) HØJ

og dermed dens udgang og Set på U3:B LAV. Ligeledes trigger den U4:B HØJ på dens udgang, fordi den ene af indgangene på U4:B ligeledes er HØJ. Dermed kan hele sekvensen starte forfra.

PIN 3, 4, 5, 6 og 10 på 74HCT164 (1) kredsen sender den HØJE bit ind på de enkelte indgange i kombinatorisk kredsløb med sekvensen:

PIN 3 ON/OFF = LED1 ON/LED1 OFF

PIN 4 ON/OFF = LED1 OFF/LED1 OFF

PIN 5 ON/OFF = LED1 ON/LED1 OFF

PIN 6 ON/OFF = LED1 OFF/LED1 OFF

PIN 10 ON/OFF = LED1 ON/LED1 OFF

Tilsvarende for LED2, da der gælder det samme kombinatoriske kredsløb.

Bemærk PIN 11, som ikke tilsluttet noget som helst. Det giver den fornødne pause mellem det sidste blink på LED1 og det første blink på LED2.

"RUN/RESET" switchen: Når den er åben, kører sekvensen af blinkende LED'er. Når den er lukket, så resettes F/F U3:B og begge 74HCT164 kredsene. Dermed slukkes LED1 og LED 2, indtil switchen igen åbnes og sekvensen dermed starter forfra.

Når C1 kortsluttes i forbindelse med reset, så virker R1 som en shuntmodstand, der mindsker kortslutningsstrømmen gennem modstanden, så spændingforsyningen ikke belastes nævneværdigt.

Modstandens normale funktion er - sammen med C1 - at fastsætte tidsforløbet fra reset til run.

Hvorfor dette tidsforløb?

De relevante kredse resettes i en glidende overgang, så kontaktprel undgås i forhold til en løsning bestående af udelukkende af en switch. Med den glidende overgang undgås støj på reset indgangene.

/coldplay
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
26. november 2004 - 12:33 #29
Kunne jeg overtale coldplay til at lægge et lille svar?

- Rasmus!