Avatar billede dkken Nybegynder
10. april 2004 - 20:47 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

CPU/PC/RAM etc Optimering

Så prøver vi lige igen: Problemet er simpelt, min maskine skal optimeres bedre, og jeg skal udnytte de programmer, hardware, fans eller settings som nu er på mit dyre hardware! Jeg kan kun OC min CPU fra 133 mhz til 154, derefter kommer der en blå skærm og pc rebooter. Jeg er næsten sikker på det er mine ram, men kan jeg OC dem så de kan følge med? Et andet spørgsmål, er alle ens fans, eller hvad man nu har altid på 100 % ? F.eks, speedfan justere dem selv, hvilke ikke altid er det bedste til OC ? Her har i ALT info om min maskine, og i er velkommen til at spørge om alt.

[L]http://www.upit.dk/files/Cache-Z.JPG[/L]

[L]http://www.upit.dk/files/CPU-Z.JPG[/L]

[L]http://www.upit.dk/files/Mainboard-Z.JPG[/L]

[L]http://www.upit.dk/files/Memory-Z.jpg[/L]

[L]http://www.upit.dk/files/Specs.JPG[/L]

[L]http://www.upit.dk/files/Speedfan.JPG[/L]

Jeg får i øjeblikket 5640 PTS i 3DMark03. Tak for hjælpen alle.

Som en bruger har nævnt, kan min CPU ikke hæves mere i MHz, kan dette passe? Jeg køre med en Thermaltake Silent Viking I køler og artic silver 5. Hvad med mit mboard, det nye fra asus. Det har vel nogle forskællige Fans, eller andre ting i bios jeg kan sætte til at køle min cpu mere?
Avatar billede peet-49 Novice
11. april 2004 - 00:07 #2
Du har vist nået det absolutte for en AMD-normalen er en forhøjelse på10-15 procent, hvis du vil køre hurtigere, så sæt en større cpu i systemet.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2004 - 15:06 #3
PC2700 = 166Mhz, så dine RAM er ikke problemet, medmindre de kun kan klare cas3. 2250 for en T-bred med luftkøling er da helt normalt. Hvis du har mulighed for at justere multiplier, er det bedre at køre f.eks 13,5x166 i stedet for 15x150. Ellers er der vist ikke det store du kan gøre, måske reducere RAM timings, men kommer an på hvilken RAM du har ?.
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 15:35 #4
Fortæl mig lidt mere om hvorfor det er bedre at køre med en lavere multiplier? Kan man hæve MHz mere? Jeg har Performance 512 DDR PC2700. Jeg havde vcore på 1.75 og MHz op 158 igår @ 64 C IDLE. Det syns jeg var for meget, derfor satte jeg det tilbage til det overstående. Men jeg vil gerne kunne hæve min MHz lidt mere uden at komme for højt op i varmen hvis du forstår ;) Nogle gode råd? tak
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2004 - 16:35 #5
Hvis temperaturen er for høj kan du jo skrue op for din blæser, i følge Speedfan kører du jo kun 13%. Hvis man hæver clockfekvensen stiger temperaturen, sådan er det bare, der ingen nemme måder at overclocke, udover at skifte køler. Her kan du se hvordan clockfekvens, Vcore og varme hænger sammen http://www.benchtest.com/calc.html

13,5x 166 = 2241Mhz
15  x 150 = 2250Mhz.

Den første er hurtigere fordi der er større båndbredde på rammen, her er en forklaring http://www.merc100.com/socketa-ocpg2.htm
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 18:53 #6
Okay, så du mener at jeg skal sætte min multiplier på 13.5 og så hæve FSB mhz så langt jeg kan? Jeg vil gerne lige vide hvordan og hvorfor det er lige præcis 13.5 i multiplier? tak for din hjælp, det er kannon!
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 20:38 #7
Sådan ser det ud nu. http://www.upit.dk/files/cpuz2.JPG
Det skal lige siges jeg gået fra 64 C IDLE til 57-58 C idle ;) Og stadig samme pts i 3dmark03, og nu 2800 AMD. Det ser flot ud. Men Jeg kan vel godt hæve multiplieren lidt endnu? Hvad syns du? Ram timings hvad gør dette og hvordan ocer jeg ram? Kan de maximum køre 166 fsb ?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2004 - 21:37 #8
Er den stabil i en gang Prime95 ?. Jeg tester altid stabiliteten efter et overclock med mindst 5 timers Torture test i Prime95 http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Hvis den ikke kan klare det, er den ikke stabil og så er det om igen. Din idle temperatur er så høj at jeg tvivler på at den klarer en Torture test.

Det optimale er altid at have FSB så høj som muligt. 13,5 var bare valgt fordi det gav ca den samme clockfrekvens som du havde i forvejen. Prøv at sætte multiplieren ned til 10 og hæv FSB (fra 166Mhz) til den ikke længere er stabil. Så ved du hvor meget din RAM kan klare, derefter kan du hæve FSB til CPUen siger fra.
Det er standard OC procedure.
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 22:04 #9
Du siger modsat af alle jeg har snakket med, men det er KANON fordi sådan her yder mit system bedst. men, hvordan ved jeg hvornår min cpu står fra, og hvornår mine ram står fra?

Du siger jeg skal hæve fra 166 MHZ så jeg kan se hvor meget mine ram kan klare, og så bagefter se hvor meget min cpu kan klare? men det er da det samme ? De er da begge påvirket at FSB mhz, eller er det mig der har misforstået dig?
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 22:06 #10
Jeg vil lige se hvor langt jeg kan få min FSB op med 13.5 multiplier. Hvad kan jeg max få min fsb op på ?
Avatar billede dkken Nybegynder
12. april 2004 - 22:24 #11
Jeg bliver lige nød til vide hvornår man skal stoppe med at hæve FSB? Fordi i realitet kan jeg jo bare sætte multiplier på lav og hæve fsb til MAX, hvad gør det godt?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
12. april 2004 - 23:46 #12
hvis du , som w00t ( hej :-)) forslår, øger FSB ved CPU-multiplikator 10, så kører rammene ved FSB 200 .... 400mhz.

Din CPU 2ghz. Og det ved du Cpu´en kan holde til jo.

Det er ikke urealisktisk, at dine ram kan 100% fejlfri køre hastigheden.
Seer det ud til at være stablit i div. test ( memtest86, sandra, aida, hot cpu tester, prime OG (!!) 3Dmark, forsæt med at hæve FSB´en.
Kan du skrue endnu højere op for FSB, fx. 220, så ville dine ram køre
440mhz. Det tror jeg dog er meget svært at opnå med PC 2700 ram.
Test det alligevel.

Når du har fundet ud af, hvor "meget-FSB-dine-ram-kan-klare" :-), så indstiller du din multiplikator igen til den mht. varme/hastighed/Vcore bedste indstilling.

Ren nysgerrighed ( er intel fan ): hvor meget båndbredde skal sådan en AMD CPU helst ha´?

Mvh.
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 00:00 #13
Goddag, mange tak for dit indlæg ;) Lige hvad jeg stod og manglede. Jeg vil gå igang her omlidt hehe. Hvad mener du med båndbredde?
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 00:09 #14
Hmm, den ville ikke boote på 10 x 200 FSB. Den vil gerne 190, hvad ville i forslå mine settings skulle være så?
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 00:31 #15
Så fandt jeg mit maximum. 12 * 190.

Alt over 190 FSB booter den ikke
Alt over 12 multiply genstarter den automatisk i startup af windows.

AMD Athlon XP 2400 2.0 @ 2800 2.28 190 FSB. For at komme højere skal jeg have ny køler, men det vil jeg ikke invistere i, da jeg køber barton snart ;) Tak for hjælpen. Hvis i stadig kan rette på mig, så mit system køre bedre, så i er velkommen!
Avatar billede gl.k. Nybegynder
13. april 2004 - 00:31 #16
kører nu først tests med 190...
Avatar billede gl.k. Nybegynder
13. april 2004 - 00:40 #17
hvis det viser sig, at rammene kan klare de 380mhz stabilt,se her:

http://www.heatsink-guide.com/maxtemp.htm  ( oxo fra w00t :-))

hvad med 13x eller 14x :-) ??

og så kan man, hold dog øje med CPU temperaturen, til sidst øge spænding for cpuen og rammene. Vcore og Vdimm. Det kan give lidt ekstra igen ;-)

nu vil jeg smutte igen. Held og lykke.
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 01:03 #18
Det kunne den ikke holde til ;) Vil prøve 180 / xx
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2004 - 13:47 #19
Det er hårdt arbejde at overclocke, alle de tests :-)
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 14:07 #20
Sådan her ser det ud nu.
http://www.upit.dk/files/cpuz4.JPG
Den har kørt prime95 i 2 timers tid uden genstart. Andet i ville gøre for at optimere den mere hvis det var jeres pc :D Andet end at hæve vcore så multi kan komme højere op?
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 14:18 #21
Det kan godt være det hele køre ordenligt osv, og det ikke genstarter, men i 3dmark03 får jeg cs samme points, men det lagger altså. sådan små hak ligesom hvis man havde et dårligt grafikkort. det må være mine ram der køre for høj fsb?
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 14:44 #22
omg.. i skal lige høre det her. I mit overstående post fortæller jeg det lagger i 3dmark03 under the battle of proxycon. Jeg prøver at sætte min fsb med 10, og køre 3dmark03 igen, og det køre perfekt ( 170 ) Jeg sætter den så tilbage til 180 og prøver 3dmark03 igen under battle of proxycon, den her gang køre det flydende og nemt!! Hvad sker der? Jeg sidder og tænker over det i 2 min, og jeg finder ud af ved at teste det at når jeg har speedfan kørende imens lagger det totalt i 3dmark. ROFL!? Skulle speedfan ikke hjælpe med at køle mit system bedre?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
13. april 2004 - 18:54 #23
Kender ikke speedfan.
Men jeg vil råde dig til at sætte den tilbage til 10x, øge FSB og kører først memtest86 i lang lang tid. Så 3Dmark demo i loop.

En ting af gangen.

Ville det være en bil du gerne vil "tune", skruer du jo hellere ikke ved tændingen og karburatoren samtidligt...

indstil nu tændingen først.. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2004 - 20:22 #24
Speedfan kan justere CPU blæserens omdrejninger nedad, for at få mindre støj, du får ikke bedre køling. Lukker du Speedfan kører blæseren 100%, som normalt. Fjern fluebenet i "Automatic fan speed", så kan du selv styre blæserens omdrejninger.
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 21:51 #25
#1 K. Jep, det var det jeg gjorde igår. Jeg fandt ud af jeg kunne komme op på 190 MAX med 10 i multi, men ikke stabilt, og har derfor valgt at omkring 180 skal være min standard fsb. Så har jeg rettet min multiplier til 12.5. Dette er da sådan du har fortalt mig jeg skulle OC ikke ;) ?

#2 w00t Jeg forstår dig godt, og regnede også med det ville være grunden, men automatic speedfan fluebenet kommer altid når du starter det op, selvom du har fjernet det! Irriterende, måske et fix?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
13. april 2004 - 22:54 #26
Jo, du gør det nu godt ;-)...

Hvis det bare er et lille " tweak" program for at reducere støj(Speedfan altså),så afinstallerer det.

En CPU blæser på 100% er ikke så tosset, vil man finde sin max. OC.
Avatar billede dkken Nybegynder
13. april 2004 - 23:00 #27
K. du har ikke MSN eller lign vel? Jeg har et par hurtige fra hoften hvis du har tid til at svare ;)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
13. april 2004 - 23:05 #28
Afinstalleret ;-)

Spørg da bare her.
Avatar billede dkken Nybegynder
14. april 2004 - 00:38 #29
Jeg har lært en masse via denne her tråd, men jeg er stadig ikke sikker på hvad der er bedst, og med hvilke settings jeg kan mærke mest på, så det hele ikke bare er benchmarks. Hvilken en af disse ville du vælge at køre med?

http://www.upit.dk/files/(0)cpuz2.JPG

eller

http://www.upit.dk/files/(0)cpuz4.JPG

Hvorfor hedder den ene 2800 når den er lavere MHZ end den anden? Fortæl fortæl fortæl hvis du stadig har tid og lyst. Vil gerne lære så meget som muligt! ;)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2004 - 10:21 #30
Helt klart den sidste. Fordi forbindelsen mellem CPU og RAM kører hurtigere, skal CPU ikke vente så længe på ting der skal fiskes frem fra hukommelsen (RAM).
Forskellen afhænger af hvordan man måler, f.eks vil en "memory bandwidth test" i Sisoft Sandra give stor forskel www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/

Hvad CPU-Z kalder CPUen skal du ikke tage så tungt. Der findes ikke en med FSB 180, derfor gætter CPU-Z på hvad det er, og i dit tilfælde gætter den forkert.
Avatar billede dkken Nybegynder
14. april 2004 - 11:02 #31
Mange tak woot. Jeg har lige kørt prime95 torture test i 8 timer med 180, så man må sige det er stabilt. Nu vil jeg lige lege lidt med pts og så dele de pts ud ;)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
14. april 2004 - 22:46 #32
Så kører det stabilt. Hvilken max. temp. er du så op på?

Husker du ?
"Jeg får i øjeblikket 5640 PTS i 3DMark03. Tak for hjælpen alle."
Smid en compare link fra 3Dmark2003 her på gruppen,hvis du har lyst til det.

Desuden, hvis du nu har lyst til " at gå lidt videre med OC " ... en Google search som fx:

" OC AMD Athlon XP ****mhz" vil kunne give dig en hel del læsestof...
Avatar billede gl.k. Nybegynder
14. april 2004 - 22:46 #33
søg så også i grupperne..
Avatar billede dkken Nybegynder
15. april 2004 - 00:00 #34
Efter 8 timers prime95 var den 65 grader. Jeg har jo ikke særlig god køl på. Jeg vil helt klart gerne finde ud af om det kan betale sig at presse den her cpu til max eller købe barton. Men men, det ved jeg ikke så meget om endnu ;) Syns stadig ikke det er så forfærdelig mange pts.. Mit hardware er jo rimelig dyrt og godt.

AMD Athlon XP 2400+
Asus A7N8X-E Deluxe
Sapphire Radeon 9800 PRO
Performance 512 DDR PC2700
Thermaltake Lanfire miditower ( 5 blæsere )
Thermaltake Silent viking I ( Køler )

Der burde jeg da kunne hive nogle flere pts hjem? Hvad siger i, woot og k ;)

Ved ikke om jeg skal invistere i barton 2500 ( box ) da box køler er utrolig god, eller bare købe en zalman køler og presse mere ud af min 2400 amd..
Avatar billede gl.k. Nybegynder
15. april 2004 - 00:03 #35
"Smid en compare link fra 3Dmark2003 her på gruppen,hvis du har lyst til det."
Avatar billede dkken Nybegynder
15. april 2004 - 00:38 #36
http://www.upit.dk/files/3dmarkresults.3dr

Sammenlign og fortæl jeres mening ;)

Hvordan åbner jeg egentlig den her fil ?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
15. april 2004 - 01:24 #37
Vælg publish dit projekt, så burde den nogenlunde se sådan her ud:

http://service.futuremark.com/compare?2k*=2365529
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2004 - 09:34 #38
3DMark er en benchmark beregnet til at teste fortrinsvis grafikkortet. Derfor er det en dårlig målestok for CPUen. Brug Sisoft Sandra til det i stedet. Der kan du måle Memory benchmark, der er god til at optimere RAM, og så er der gode CPU test.

Jeg ville ikke købe en Barton, hvis jeg var dig. Det er ikke sikkert at den kan overclockes mere end det du har nu. Den ekstra L2 cache giver max. 5-10%, ved samme clockfrekvens. Desuden er alle nyere Bartons multiplierlåst, så man kan kun overclocke vha FSB, det duer slet ikke med den RAM du har.
Brug heller pengene på en superkøler, f.eks Zalman CNPS 7000. Den medfølgende box-køler ikke intet værd, køler middelmådigt og larmer.
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 10:48 #39
Lukketid?
Avatar billede dkken Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:36 #40
hvor er i gode. tak for det
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2004 - 19:31 #41
Tak for pointene
Avatar billede peet-49 Novice
23. oktober 2004 - 19:27 #42
Også en tak herfra.