Avatar billede basketball Nybegynder
10. april 2004 - 09:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Simpel Database

Hejsa,

Jeg er ikke verdens skarpeste til det database sjov, så derfor håber jeg der er venlig sjæl der kan hjælpe mig med en meget simpel database :)

Siden til database skal bestå af to ting.

1.

Man skal kunne indtaste tre forskellige informationslinjer, nummer 1, 2 og 3 og når man trykker gem lagres denne så i databasen.

2.

Man skal kunne indtaste en information i enten felt 1, 2 eller begge og kunne trykke søg hvorefter den så leder i databasen og fremkommer med felt nummer 3 hvis der er et match :)

Håber det giver mening...

Rigtig go påske og tak for hjælpen
Avatar billede boris Mester
10. april 2004 - 09:34 #1
Du må lige starte med også at fortælle hvad for et programmeringssprog du bruger, altså om det f.eks. er ASP eller PHP.

Du skal starte med at lave en form til indtastningen med de tre felter i. Formens actión er den side, som modtager og putter tingene i databassen.
Siden med formen kan være alm. HTML.
Avatar billede basketball Nybegynder
10. april 2004 - 10:33 #2
Hejsa :)

Takker for hjælpen.. Så langt er jeg med.. Det skulle helst være i PHP/MySql og sidenskal jeg nok lave.. Så primært er det kaldne til databasen og hvilket tabeller osv.... som jeg er meget forvirret over..
Avatar billede boris Mester
10. april 2004 - 12:22 #3
PHP er skam forvirrende.
Lidt hurtig hjælp til noget af det(databasen):
Een tabel er nok.
Hvis indholdet i felterne kan være både tal og bogstaver så lav tre kolonner af typen VARCHAR eller evt TEXT hvis det er meget omfattende
Desuden (allerførst) en kolonne af typen INT med autoincrement og denne kolonne sætter du til at være primær nøgle.
Det er så nøglen til alle opslag i tabellen.
Avatar billede basketball Nybegynder
10. april 2004 - 12:40 #4
hehe, det giver ikke megen mening for mig.. Årsagen til faldet på php var et mit webhotel ikke understøtter ASP/access men kun PHP/mysql :) Er fuldstændig blank.. Ved ikke om det er en for stor opgave at bede løst?
Avatar billede boris Mester
10. april 2004 - 12:53 #5
Du har garanteret en administrationside til MySQL på webhotellet, phpMyAdmin eller lign.
Du skal have lavet en connection til databasen, og det har udbyderen evt. et forslag til en streng der gør.
Det er ikke nogen voldsom opgave men jeg har ikke så meget tid lige nu.
Under alle omstændigheder er dette en rigtigt god gaveide
Sams Teach Yourself PHP in 24 Hours (f.eks. hos www.blackwell.co.uk)
Avatar billede basketball Nybegynder
11. april 2004 - 22:19 #6
nogen andre der muligvis kan hjælpe ?? Er lidt lost nu :) taker på forhånd
Avatar billede delph Nybegynder
13. april 2004 - 13:11 #7
Kan man evt få navnet på webhotellet?
Avatar billede basketball Nybegynder
13. april 2004 - 13:53 #8
Bliver hostet hos B-one
Avatar billede boris Mester
13. april 2004 - 14:25 #9
Citat:
For at programmere databasen skal du benytte PHPMyAdmin, som er det program som vi stiller til rådighed. I kodebrevet kan der ses hvorfra PHPMyAdmin tilgås, og hvilke koder der skal benyttes.
Avatar billede basketball Nybegynder
13. april 2004 - 14:42 #10
Ok, det er jeg med på :) men det hjælper ikke når man ikke helt ved hvad der skal til osv.. Ved ikke hvad der skal oprettes og hvorledes koderne skal laves på selv sitet..
Avatar billede basketball Nybegynder
13. april 2004 - 19:02 #11
Slet ingen der kan forbarme sig og hjælpe en stakkels grøn.. Har brugt mange timer efterhåden på at finde infos m.m. men kan stadig ik hit u af et..
Avatar billede boris Mester
13. april 2004 - 19:29 #12
Hvis du skal lave det selv er du nødt til at sætte dig ind i enten ASP eller PHP og finde ud af at programmere det fra bunden.
Du kunne evt starte her: http://www.w3schools.com/asp/asp_intro.asp
w3schools har mange gode ting
Avatar billede basketball Nybegynder
13. april 2004 - 19:38 #13
ok takker... men det er sqi lidt som at lede efter en nål i en høstak.. er ikke så skarp til det :)
Avatar billede boris Mester
14. april 2004 - 06:04 #14
Du har to muligheder: enten at kopiere noget kode et andet sted uden at fatte hvad der foregår eller at starte fra grunden, det sidste er sjovest.
Ellers findes der webhoteller, hvor der følger en masse cms-applikationer og debatfora og andre ting med klar til brug
Avatar billede basketball Nybegynder
14. april 2004 - 13:49 #15
takker for svarene og tiden, håbede/håber på at der var en venlig sjæl der ville forbarme sig over mig og komme med en løsning, for en garvet bruger tager det vil ikke mere end et par min, da det jo er relativt simpelt :) har læst en del, men kan stadigvæk ikke regne det helt ud, og da jeg aldrig bruger der/eller nok kommer til at bruge det igen.. så er det ret meget at sætte sig ind i :)
Avatar billede boris Mester
14. april 2004 - 13:58 #16
Det tager lidt mere end et par minutter at lave...
Avatar billede basketball Nybegynder
17. april 2004 - 18:01 #17
flytter til opgaver :) http://www.eksperten.dk/spm/490341