Avatar billede mulbo Nybegynder
09. april 2004 - 21:05 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Cracks/Trainers Lovlig?

Hva jeg har tit tænkt på:
Det er lovligt at lave en crack/trainer og bruge den...
Men er det lovlig at smide den ud på fx. ens hjemmeside?

Mvh MulBo.CoM
Avatar billede mulbo Nybegynder
09. april 2004 - 21:09 #1
Vil lige hører jeres mening...
der plejer altid at være nogle som er kloge på dette område....
Avatar billede roenving Novice
09. april 2004 - 21:13 #2
Udgangspunktet er, at det er producentens ejendom, men man må til eget brug lave noget ...

Hvis man lægger den til offentlig download, vil det stort set altid være under den forudsætning, at producenten har godkendt dette !-)

Så kort: Nej !o]
Avatar billede mulbo Nybegynder
09. april 2004 - 21:15 #3
hmm
der er bare ingen der siger det samme :D

(21:06:04) (MulBo) Hva jeg har tit tænkt på: Det er lovligt at lave en crack/trainer og bruge den... Men er det lovlig at smide den ud på fx. ens hjemmeside?
(21:06:38) (hs) Det er ikke ulovligt at have en crack til at ligge på sin hjemmeside,
(21:07:00) (hs) dog er det ulovligt at reklamer med at den skal/kan bruges til at udføre en ulovlig handling.
(21:07:04) (MulBo) okay nice nok :) øhh er det ulovligt hvis man selv har lavet den?
(21:07:32) (zzdk^) nej
(21:07:32) (zzdk^) ligesom med en brænder fx
(21:07:32) (zzdk^) den KAN bruges til noget ulovligt
(21:07:48) (MulBo) yes
(21:07:51) (MulBo) okay ;)
(21:07:58) (hs) nope
Avatar billede roenving Novice
09. april 2004 - 21:24 #4
Det er et spørgsmål om ord ...

Det er ikke ulovligt, men det vil stort set altid være en overtrædelse af producentens rettigheder ...

Hvis han skal forfølge disse rettigheder, sker det ikke via politiet, som ved lovovertrædelser, men via fogedret og civile retssager, og så kan foged og politi derefter håndhæve afgørelsen !-)

Så det er en overtrædelse af lovgivningen, men den falder ikke under strafferetssystemet, og du er som sådan ikke hjemfalden til straf, men du kan vel huske størrelsen på de krav APG sendte ud i sidste uge ...
Avatar billede melange Nybegynder
09. april 2004 - 21:29 #5
mulbo: Hvis cracks er det samme som no-cd-patches er det ikke lovligt, og hvis cracks er noget andet må du lige uddybe.

Trainers derimod tror jeg rent faktisk godt du må lægge ud. Jeg kan i hvert fald ikke se hvad problemmer skulle være for producenten. Producenten er vel ligeglad med hvad du lægger ud, sålænge det ikke hjælper/opfordrer/Du_ved_godt_hvad_jeg_mener folk med at få fat i spillet ulovligt.
Avatar billede melange Nybegynder
09. april 2004 - 21:31 #6
mulbo: men brug din sunde fornuft :) Prøv at sætte dig i producentens sted, og spørg dig selv: "ville jeg have noget imod at en dreng lagde dette ud så alle kunne få fat i det".
Avatar billede mulbo Nybegynder
09. april 2004 - 21:41 #7
Når jeg skriver Crack mener jeg sådan lidt ændret på spillet med cheat.... jeg snakker ikke om noCd patches....
Avatar billede magictouch Nybegynder
10. april 2004 - 07:13 #8
Du behøver ingen crack til cheat;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. april 2004 - 11:38 #9
Både cracks og trainers er fuldt lovlige, HVIS de laves med selvstændig source.

Bruger du derimod kode fra de originale filer, altså redigerer i spillets egne .exe filer, er det ulovligt både at lave dem og distribuere dem.