Avatar billede simonvalter Praktikant
09. april 2004 - 02:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

forviring omkring rss, rdf, name spaces osv

jeg har siddet og leget med at implementere et lib i java til at parse rss feeds og ver 0.91 og 2.0 er gået meget nemt, men 1.0 fatter jeg ikke meget af da der bare står en masse om dc(dublin core) og andre name spaces. http://web.resource.org/rss/1.0/

det jeg skal er at mapppe et rss 1.0 feed til objekter
men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe den an.

skal jeg teste hvilke namespaces der er blevet gjordt brug af
for der efter at løbe de namespaces igennem og se om f.eks. dc:title eksisterer og hvis det gør sætte det på mit objekt.

nogen der har nogen gode råd omkring det, gerne en forklaring omkring hvordan i ville implementere det.

og så blev jeg endnu mere i tvivl da jeg så
http://newz.dk/rss
formattet er 2.0 men så benytter de sig også af namespaces som svarer til 1.0 og som ikke bliver benyttet i xml'en .. er det dem der har lavet en fejl eller er der noget jeg ikke har forstået.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2004 - 03:10 #1
Det med newz.dk er nok bare fordi de bruger en editor der ikke rydder op efter sig, hvad angår namespaces (om de rent faktisk benyttes eller ej).

Mht. generel support for 0.91, 1.0 & 2.0 så husker jeg at have lavet et simpelt XSLT som måske kan hjælpe lidt: http://greystate.dk/rss/rssreader.xsl

Det smarte ved namespaces (når man bruger XSLT) er at en template der matcher et RSS 1.0 element (vha. namespace'et) helt automatisk kun vil blive benyttet, når det forekommer i XML, hvor man så må formode at det pågældende feed er RSS 1.0... det samme må du jo kunne benytte dig af med <dc:title> osv. - f.eks. kunne dit objekt have en "dc" property/objekt hvor disse elementer samledes - ex [pseudokode]:

class RSSFeed {
  string title
  string description
  DublinCoreData dc
  ...
}

class DublinCoreData {
  string title
  string author
  ...
}

/CS
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. april 2004 - 19:41 #2
ok mange tak