Avatar billede yuanyang Nybegynder
08. april 2004 - 18:57 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

PC rebooter ved start af spil

Hej

Jeg har lidt problemer med en tildels langsomt virkende stifinder og dels, at min PC rebooter når jeg forsøger at starte et par spil.

Mht. stifinderen har jeg læst forskellige forslag på løsninger herinde, og det virkede som om, at en deaktivering af netkortet (som ikke anvendes i øjeblikket) virkede, men det var kun en overgang. Hvis jeg f.eks. sidder og navngiver nogle jpeg-fotofiler, skal jeg kun gøre dette et par gange før stifinder bliver ulideligt langsom.

Mht. spillene har jeg før spillet Hitman, Hitman2, Summoner og CS, men nu har jeg prøvet at installere dels CS Condition Zero og dels Baldurs Gate II. Installationen af begge spil går fint (jeg bliver dog ikke promptet for registreringskoder???), men når jeg starter CS:CZ rebooter min PC, og når jeg starter Baldurs Gate II op, får jeg startbilledet, hvor jeg klikker start, hvilket resulterer i følgende fejlmeddelelse

BGMAIN caused an invalid page fault in
module NVOPENGL.DLL at 0167:695c3362.
Registers:
EAX=e414fff8 CS=0167 EIP=695c3362 EFLGS=00010202
EBX=00000700 SS=016f ESP=00da84f8 EBP=00c4cb10
ECX=00000631 DS=016f ESI=e414e754 FS=3b17
EDX=00000000 ES=016f EDI=00c4ca50 GS=0000
Bytes at CS:EIP:
89 50 08 8b 55 ec 89 50 0c 8b 55 f0 89 50 10 8b
Stack dump:
000000ff 00c3033c 000000ff dfe61000 00003998 00c1a8b0 00009700 00c70e50 00c4ce50 00000000 00000400 00000400 00000100 03dd8000 dfe61000 03f60000

Hvad er der galt?

Min PC har følgende karakteristika:
AMD Athlon Thunderbird 1000 MHz
OS:Win98
384 MB ram hvoraf 265MB er fri umiddelbart efter opstart (består af 1x128MB og 1x256MB9
30 GB harddisk hvoraf 13 GB er fri
GeForce3 Ti200 grafikkort
Soundblaster 5.1 Live! lydkort

Derudover kan jeg sikkert finde frem til yderligere information som skulle behøves for at hjælpe mig vha. Freshdevices Dialog-værktøj, så bare sig til.
Avatar billede gumz Nybegynder
08. april 2004 - 21:06 #1
Prøv at installere nyeste version af OpenGl. Det ser ud som om at det er det Baldurs Gate Crasher på.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
09. april 2004 - 21:47 #2
Jeg har prøvet at installere den seneste driver til mit Creative GeForce3 Ti200 grakfikkort for at få den nyeste version af OpenGL, men driveren spiller ikke med hardwaren. Skærmen går i hvert fald i safe mode/safe mode-lignende tilstand. Så dit forslag har ikke resulteret i noget godt.

Andre bud?
Avatar billede grumskaev Nybegynder
09. april 2004 - 23:19 #3
Hvad har du for en skærm? Her er Nvidia's nyeste driver til dit GeForce

http://www.nvidia.com/object/win9x_56.64
Avatar billede yuanyang Nybegynder
10. april 2004 - 09:55 #4
Kan jeg bruge den driver, når der er tale om et Creative grafikkort?

Jeg bruger en Hansol 710P-skærm.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
10. april 2004 - 10:01 #5
Det her lyder komplet åndsvagt, men jeg kan faktisk ikke få downloadet Nvidias driver. Der sker intet efter at jeg har klikket på Primary Download Site (eller et mirror site) og Accepteret betingelserne. Hvad gør man så???
Avatar billede gumz Nybegynder
10. april 2004 - 11:22 #6
Det lyder helt sikkert som et driver problem. Hvilken producent der er tale om (i dit tilfælde Creative) gør ingen forskel. graffikkort bliver udgivet i en standart version (reference kort) fra Nvidia, Ati osv. Udgiverne af grafikkortene (Creative, Asus, Sapphire osv.) sætter i mange tilfælde bare deres navn på reference kortet eller ændre lidt på kølerløsningen. Chipsættet er ALTID det samme...står der Ti200, er det et Ti200 chipsæt ligegyldigt hvilken udgiver det kommer fra.

Jeg ville nok prøve at installere den nyeste Detonator driver....
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=681
Den findes i en nyere version, men pt. kun i en beta version. Linket er til Xp versionen.

Mvh
Gumz
Avatar billede gumz Nybegynder
10. april 2004 - 11:26 #7
Ups sorry....Havde ikke set du havde Win 98 :-)

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=679
Avatar billede yuanyang Nybegynder
10. april 2004 - 11:44 #8
Hvad er en Detonator driver? Det er lidt lang tid siden, at jeg har pillet ved min maskine (never change a winning team)! :o)
Avatar billede yuanyang Nybegynder
10. april 2004 - 11:56 #9
Hmmm.... jeg er ikke så heldig for tiden. Link'et til detonator driveren virker ikke - eller.... jeg kan ikke downloade dyret.
Avatar billede grumskaev Nybegynder
10. april 2004 - 13:02 #10
Skal lige siges det kan være en ram fejl, men linket http://www.nvidia.com/object/win9x_56.64  skal altså virke fint. Sørg også for at få bundkort og skærmdrivere opdateret. Og flash bios'er

Her er driveren til skærmen:  http://www.hansol-us.com/drivers/drivers.html

(vælg skærmen 710P/710D) Skal din ramkonfiguration egentlig fungere ?
Avatar billede yuanyang Nybegynder
11. april 2004 - 13:35 #11
Hvad mener du med om ramkonfiguationen egentlig skal fungere?
Avatar billede grumskaev Nybegynder
11. april 2004 - 21:07 #12
Jeg mener om ramkonfigurationen er "lovlig" - hvilket bundkort har du - og husk endelig at have den sidste update til Baldurs Gate
Avatar billede grumskaev Nybegynder
11. april 2004 - 21:09 #13
Prøv at bytte rammene om, så at 256-modulet sidder i slot0 og 128-modulet i slot1 eller hhv. 1 og 2, hvis det virker er der måske en fejl i 128-modulet
Avatar billede yuanyang Nybegynder
16. april 2004 - 16:56 #14
Så er jeg tilbage - har haft lidt travlt.

Jeg har nu opdateret alle drivers. Chipset, grafikkort, skærm og lyd.
Jeg har også prøvet at bytte rundt på de to ram-moduler.

Begge spil crasher stadig. Nu har jeg dog fået logget fejlbeskeden fra CS:CZ, som er:

CZERO caused an invalid page fault in
module NVOPENGL.DLL at 0167:696a10c7.
Registers:
EAX=e3cad0c0 CS=0167 EIP=696a10c7 EFLGS=00010286
EBX=004b0134 SS=016f ESP=0062eef8 EBP=004af848
ECX=000000c0 DS=016f ESI=004affec FS=1967
EDX=e3cad0c0 ES=016f EDI=004b0058 GS=39c6
Bytes at CS:EIP:
5f 5e 5b c3 32 c0 5f 5e 5b c3 cc cc cc cc cc cc
Stack dump:
004af82c 004affec 004affec 695c1450 004affec 004af82c 07861c54 695ba56c 004affec 00000000 07860114 004af8a8 0045a484 6969dea9 07861c54 004af848

Jeg ved ikke om det hjælper noget.
Avatar billede grumskaev Nybegynder
16. april 2004 - 19:51 #15
Avatar billede grumskaev Nybegynder
16. april 2004 - 20:15 #16
Ærligt talt fatter jeg ik meget af de hex-koder men det tyder lidt på en ram-fejl i grafikkortet - derfor ovenstående link / eller find et alternativ.
Avatar billede grumskaev Nybegynder
16. april 2004 - 20:21 #17
Hvad siger DirectX Diagnostics ?
-> (dxdiag.exe  i  C:\(program files)\DirectX\Setup)
Avatar billede grumskaev Nybegynder
16. april 2004 - 20:24 #18
Behold i øvrigt ramkonfigurationen med 256mb i slot0 og 128mb i slot1 - og flash din biosi både grafikkort og bundkort (hivs det er muligt) før du skifter lortet ud.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
16. april 2004 - 23:39 #19
Hmmmm..... mit GeForce 3 er ikke så gammelt, så det vil da ærge mig lidt, hvis jeg skal skifte det ud. Så bliver det nok en total udskiftning i stedet, så jeg kan få lidt DDR-ram i stedet for de gamle (for ikke at tale om en hurtigere processor).

Jeg vil dog gerne forsøge at flashe biosen først, men jeg har altid holdt fingrene fra biosen, så kan du give lidt vejledning i den retning?
Avatar billede grumskaev Nybegynder
17. april 2004 - 00:25 #20
Check de her instillinger i pc'ens BIOS:

Symptoms
corrupt display
poor performance
problems with TV output
problems with games/3D applications
Cause
All these symptoms can mostly be traced back to:

incorrect drivers and software conflicts
BIOS settings
hardware conflict
overclocking
faulty hardware
Resolution
No matter which Creative product you have, verify that your system meets the minimum requirements!

Incorrect drivers and software conflicts

Uninstall any previous graphics card drivers and applications
Remove any previous graphics cards or disable any onboard graphics controllers in the BIOS
Check in the Device Manager if your graphics card is correctly recognised under Display Adapters
Disable any virus checking applications and firewalls running in the background.
Try uninstalling and reinstalling the cards with the drivers from the installation CD
Try installing the card using updated drivers
BIOS settings

In the computer's BIOS, toggle (i.e. try both enable and disable) the following options unless otherwise noted.
Refer to the manual and motherboard manufacturer for more information:
Video Bios Shadow
Video Bios Cacheable
System Bios Cacheable
C8000 xxxxx Shadow (Try disabling these values)
Peer Concurrency PCI Streaming
Assign IRQ To VGA (Must be enabled)
VGA Palette Snoop (This must be disabled)
Reset Config Data
Enable ESCD
Power Management (Try disabling this)
Virus Checking (Try disabling this)
AGP Aperture set this to 64MB. If you have this much RAM or less, set it to half of the system RAM.
AGP Turbo (Try disabling this if there are problems with the card)
AGP Fast Writes (Try disabling this if there are problems with the card)
VGA boot from (Set to AGP instead of PCI)
Set the AGP Aperture Size to a different amount.
Increase the Input/Output voltage of the motherboard in the BIOS by a small amount if your BIOS supports it.

Gå ind på bundkorts-producentens hjemmeside og find en vejledning i hvordan du flasher din bios. Det er nok en Award eller Ami bios der sidder der, så du kommer til at downloade 2 filer (måske 1 zip) - hvor den ene er den seneste BIOS-version og den anden en .exe fil der skal bruges til at opdatere med. Lav en bootdisk (1,44 diskette så der er plads til det hele) i MS-DOS format med systemfiler. Kopier de 2 filer fra producentens hjemmeside til disketten og følg den vejledning du finder hos producenten (når du starter dit system står der nederst i venstre hjørne en dato på din bios - så tjek først om ikke du har den sidste opdatering! - Det er vigtigt du gør det fra disketten, og inden du flasher er det en god idé at lave en backup på samme diskette så du kan flashe baglæns :) i fald lortet ikke fungerer...
Avatar billede grumskaev Nybegynder
17. april 2004 - 00:26 #21
fra BG2's hjemmeside:

.." There are more details on video card specifics in the BG2 readme.txt file. Also, remember that BG2 does NOT require a hardware accelerator card to play."
Avatar billede grumskaev Nybegynder
17. april 2004 - 00:29 #22
Og tjek i øvrigt i din bundkorts-manual om din BIOS er Write-Protected - du kan muligvis komme til at skulle flytte en jumper på kortet.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
17. april 2004 - 17:49 #23
Jeg prøver at kaste mig ud i det i morgen.
Det skal dog lige siges, at spil som f.eks. Hitman 2 forsat fungerer fint på maskinen, så jeg er ikke sikker på, at der er noget galt med grafikkortet (håber).
Avatar billede yuanyang Nybegynder
20. april 2004 - 11:58 #24
DirectX Diagnostics siger ingen problemer med 3D-grafik.
Har ikke fået opdateret BIOS endnu, da jeg har crashet min maskine med www-adgang (efter BIOS-opdatering og et forsøg på at rulle tilbage til den gamle bios)
Avatar billede grumskaev Nybegynder
23. april 2004 - 21:03 #25
Crashet, hvad vil det sige  -  www-adgang ? hvilket bundkort har du? hvad gik galt da du opdaterede bios?
Avatar billede yuanyang Nybegynder
26. april 2004 - 08:27 #26
SÅ fik jeg løst problemerne. Jeg fik flashet BIOS'en ordentligt på maskinen med www-adgang, og så kører den. Jeg tror, at der gik det galt ved bios-opdateringen, at navnet på bios-filen var for langt (over 8 kar), da jeg forsøgte at flashe tilbage til min oprindelige bios. Og så strandede den. Problemet viste sig ikke at være bios'en, men derimod at bios'en ikke kunne finde hverken harddisk eller CD/DVD-drev. Ved at flashe bios'en fra MS-DOS blev det problem løst.

De oprindelige problemer fik jeg løst ved at opdatere drivere til motherboard/chipset. Det havde jeg gjort en gang tidligere, men der skulle vist de helt nye drivere til. Derefter var der heller ingen problemer i at opdatere driveren til grafikkortet til ver. 44.03, så nu kører både CS:CZ og BG2. 56.64 er for avanceret til GeForce3 (kan jeg erfare og har set beskrevet andensteds).

Grumskæv: Selvom du ikke ramte helt rigtigt, har du stået mig bi længe og indirekte ledt mig på sporet, så post et svar, og du skal blive belønnet.
Avatar billede grumskaev Nybegynder
17. maj 2004 - 23:09 #27
Du skal flashe din bios, installere seneste opdaterede bundkortsdrivere og seneste nvidia-driver (56.64)
Avatar billede yuanyang Nybegynder
18. maj 2004 - 08:36 #28
Det kan jeg love dig, at jeg ikke skal!