Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. april 2004 - 15:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Lovligt at logge en IP

Hey
Jeg er ved at lave et script, der gør at systemet husker brugerens sprogindstillinger, har måske tænkt mig at bruge en database til fomålet, som skal se ud på følgende måde.

IP                  Sprog
xxx.xxx.xxx.xxx    Danish

Men er det lovligt at logge folks IPer til det formål?

Mvh Jonas
Avatar billede knudgert Nybegynder
08. april 2004 - 15:43 #1
Hvorfor ikke bruge en cookie i stedet for?
Du kan jo ikke regne med at alle har en fast ipadresse.
Avatar billede sdn Nybegynder
08. april 2004 - 15:43 #2
Det formoder jeg er helt OK. Næsten alle statistik servere loggere jo besøgenes IP. Men var det ikke bedre at bruge en cockie istedet?
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. april 2004 - 15:44 #3
har jeg tænkt på, men da det måske ikke er alle, der vil accepter cookies, vil det være svært for en person der ikke kan dansk, at læse siden.
Avatar billede skwat Praktikant
08. april 2004 - 15:52 #4
Det er næsten ulovligt ikke at gøre det.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. april 2004 - 15:56 #5
jamen hvis der ikke er nogen indvendinger, vil jeg da til at logge et par IPer :)
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 16:17 #6
det er ikke lovligt at gemme personhenførbare oplysninger uden videre... IP er IKKe en personhenførbar oplysning.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
08. april 2004 - 16:18 #7
Nej det tænkte jeg nok, for at jeg kan få noget ud af en IP, skal jeg først henvende mig til deres teleselskab, hvilket jeg sikkert ikke får meget ud af ;)

Mange tak for hjælpan alle sammen :)

hmm nu står jeg jo her med 10 point ingen vil have :p
Avatar billede henninghabor Nybegynder
08. april 2004 - 19:21 #8
Ikke for at være lyseslukker, men datatilsynet har haft en artikel i Komputer For Alle, hvori de sagde at det ikke er lovligt at registrere IP adresser, medmindre dette er oplyst inden man kommer til den side hvor IP adressen bliver registreret...
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 19:25 #9
så er samtlige webservere, ftp servere m.m. ulovlige, tør jeg næsten påstå.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 19:25 #10
læses som: tror ikke det er korrekt ;-)
Avatar billede ildhat Nybegynder
08. april 2004 - 19:32 #11
Såvidt jeg ved er det fuldt lovligt at logge et IP, så længe du ikke vidergiver IP adressen eller oplysninger derom (det må du kun og du kan blive nødt til det, hvis nogen skulle komme rendene med en gyldig dommerkendelse. Dog skal ejeren af IP nummeret straks derefter have at vide at hans IP er blevet oplyst (mener jeg)). Hvis ikke det er tilladt, vil f.eks. en Apache server være ulovlig eftersom den logger al aktivitet incl. IP numre. Selv chatte som f.eks. Ofir logger ip numre i tilfælde af at der bliver begået ulovligheder.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
08. april 2004 - 19:45 #12
Jeg har ikke snakket om at det var ulovligt at logge en ip adresse...

Min pointe var at man kun må logge en IP hvis man på forhånd har adviseret den besøgende herom.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 19:48 #13
og det mene vi så også er ukorrekt...
Avatar billede henninghabor Nybegynder
08. april 2004 - 19:52 #14
Tjah... Fortæller bare hva' der stod i artiklen...
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 19:54 #15
tror nu ikke du fortæller det hele, for som sagt er alt hvad web angår så ulovligt i DK, da IP'er bliver logget overalt.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
08. april 2004 - 19:58 #16
Jeg har desværre ikke bladet mere, men jeg kan spørge om min svigerfar har gemt det...
Avatar billede riversen Nybegynder
08. april 2004 - 20:01 #17
det vil være fint. Du må da indrømme at det lyder ulogisk.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
08. april 2004 - 20:08 #18
Nøh, det gjorde da at jeg i en overgang skrev at folk fik logget deres ip ved besøg af undersider...

Men på den anden side, så kan man jo ikke få en gratis tæller eller besøge en hjemmeside, hvor der på en eller anden måde bli'r logget IP.

Jeg har været inde på datatilsynets hjemmeside, hvor de forklarer hvordan IP adresser bliver logget på hjemmesider. Men ikke et ord om i hvilken udstrækning det er tilladt. Dog står der at loggede IP adresser KUN må være til internt brug.

Så jeg må jo nok sluge kamelen og sige at jeg var for hurtig...
Avatar billede -xyz- Nybegynder
10. april 2004 - 14:40 #19
Det er sq ikke ulovligt at logge folks ip'er, det ville være lige så ulovligt som det er at skrive deres nummmerplade ned... det du til gengæld ikke må er at dele deres personlige oplysninger om ip osv.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
17. maj 2004 - 21:34 #20
Færdig
www.bjerrumsoft.frac.dk

Nogen der vil have point :)
Avatar billede riversen Nybegynder
17. maj 2004 - 21:36 #21
nej tak
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
17. maj 2004 - 21:38 #22
jamen jeg vil ikke brænde inde med dem :p

Er ved at lukke alle mine åbne spørgsmål :)
Avatar billede riversen Nybegynder
17. maj 2004 - 21:59 #23
så svar selv hvis ikke andre vil ha'
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
17. maj 2004 - 22:05 #24
tjaa kan vel lige så godt få lukket spørgsmålet er ved at være træt af at have så mange åbne spørgsmål :)
Men mange tak for hjælpen allesammen :)