Avatar billede ciffer Nybegynder
07. april 2004 - 19:49 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Specifikationer på Oracle 9i

Jeg ønsker lidt info vedr. Oracle 9i, såsom:

- Hvor stor en datamængde kan den max. håndtere?
- Hvis grænsen for den max. datamængde overskrides hvad sker der så?
- Hvor mange samtidige brugere kan den max. håndtere?
- Hvad koster sådan en sag - regner med at det måske er lidt svært, at svare konkret på dette spørgsmål!
- Er der et site der evt. har nogle sammenligninger med Oracle vs. MySQL - Har set at der er noget på MySQL's hp, men ønsker helst en uvildig undersøgelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 20:15 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 20:17 #2
Og i modsætning til MySQL kan Oracle realistisk håndtere de helt store datamængder.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 20:21 #3
For en seriøs Oracle maskine se deres 1 million TPC config:
  http://www.tpc.org/results/FDR/TPCC/hp_tpcc_sd_1mil_fdr.pdf
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 21:29 #4
jeg vil også godt lige komme med input:

datamængde: så stor som nødvendig - afhænger af den hw du har råd til (Bør være Unix eller til nød Linux)
overskridelse: database stopper / crasher når diske løber fuld.
brugere: så mange som nødvendigt - afhænger af den hw du har råd til
pris: mere end du har råd til :-) Oracle er ikke prisbillig - men du kan få en "lille" oracle server leveret pre-installeret med Dell servere nu.

sammenligning med MySQL: Ingen sammenligning - pærer og bananer. MySQL er en meget primitiv database som knapt nok kan kaldes fuldt relationel - Oracle er en særdeles avanceret sag som kan væsentligt mere.

Men en anden meget væsenlig ting: Oracle er ikke nem at drifte - den er avanceret ja, men kræver at blive konfigureret korrekt og hvis brugen af databasen ændres skal den rekonfigureres. Den kan ikke lave selvkonfiguration eller dynamisk ændre parametre efter behov!

Med andre ord - det er ikke en database for novicer.

En væsentlig simplere database at drifte er Microsoft SQL Server - den kan stort set det samme som Oracle - minus er blot at den kun kører Windows.
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 21:50 #5
appropos microsoft sql server; Den er i øvrigt generelt billigere end Oracle - både for selve serveren og hvor hver bruger-licens. At den er nemmere at drifte skyldes at mssql meget langt kan konfigurere sig selv.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 21:52 #6
Med MySQL kan man vælge mellem hastighed (MyISAM tabeller) eller
features (InnoDB tabeller).

InnoDB har det meste af det vigtige (transaktioner, fremmed nøgler etc.).

OK der mangler stadig lidt i SQL og f.eks. Stored Procedures, men det kan man
normalt leve med.

Men MySQL egner sig ikke til store datamængder som Oracle. Og med store så mener
jeg STORE. Prøv at se hvormange diske der er i det system jeg linkede til ovenfor.

Jeg tror stadig at Oracle har nogle features som MS SQLServer ikke har. Jeg mener
at OPS/RAC er betydeligt bedre i praksis end SQLServer clustering.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 21:56 #7
Men du skal have en stor penge pung hvis du vil have Oracle.

Et par milliioner for noget jern. En million for Oracle licens. En million
for lidt konsulent assistance, uddannelse etc.. Kommer du hurtigt af med.

Det system jeg linkede til står i 8 millioner dollar. Omregn selv til danske
kroner.

Hvis dine behov kan dækkes af et par 2-4 CPU Xeon baserede maskiner og SQLServer,
så vælg det. Det er meget billigere.
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 21:57 #8
arne_v> vi er ikke uenige om at Oracle er den mest avancerede db - og at den har nogle ting hvor sql server halter sørgeligt bagefter (fx har pl/sql en væsenligt bedre fejlhåndtering end t-sql - og point-in-time restore er mere præcist i Oracle).

Jeg vil dog sige, at de forsøg (og problemer) jeg har set mht clustering på Oracle gør at jeg ikke vil anbefale det til nogen.
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 21:58 #9
Appropos clustering - det var dog ikke i 9i, så muligvis har Oracle forbedret noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 22:00 #10
Hvad var ikke i 9i ?
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 22:06 #11
arne_v> Som jeg husker det nu var det clustering i 8i og ikke i 9i, jeg så problemer med - det er ved at være et stykke tid siden (omkring 2 år?)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2004 - 22:24 #12
Hvis jeg husker rigtigt (men jeg arbejder meget sjældent med Oracle), så var
det OPS i 8i og RAC i 9i (og formentligt 10g også).
Avatar billede trer Nybegynder
07. april 2004 - 22:34 #13
Jeg tror du har ret (jeg er heller ikke meget på Oracle længere). Skidt med det - vi er alligevel ude hvor de færreste har behov for den slags...

Min pointe med at blande mig i det her spørgsmål var egenligt blot at fremhæve at Oracle ikke er for novicer - specielt ikke hvis man ønsker en høj ydelse, og at SQL Server er et udemærket alternativ pris/ydelse/drift i fht Oracle.
Avatar billede lap Nybegynder
07. april 2004 - 23:21 #14
Omkring pris, så regn med ca. 500.000 DKK per CPU, hvis der skal bruges enterprise edition med RAC (det skal der til bestemte features eller til maskiner der KAN bestykkes med mere end 4 CPU).

Uden RAC er det ca. 350.000DKK per CPU (i enterprise) og ca. 100.000DKK ved standard edtition.

Alle priser er naturligvis + moms.

Både oracle 9i og 10g har både dynamiske parametre og mulighed for at justere parametre "on-the-fly", men jeg er FULDSTÆNDIG enig i de andre udtalelser - det er ikke for novicer, og en sammenligning med MySql er ikke mulig.

Oracle RAC (Real Application Cluster) virker fint - også på linux, og personligt har jeg INGEN problemer med Oracle på Linux - det scalerer fint. Forresten er jeg ellers enig - stor performance hentes bedst og nemmest på unix.

Oracle 8i med Failsafe virker også fortræffeligt, men man har kun glæde af en node i clusteret.

Og til slut: jeg har desværre mødt utroligt mange installationer med Oracle, hvor man har brugt "windows-metoden" - klikket next hele vejen igennem installationen - og undret sig over hvor dårligt Oracle kører. Som regel kan der hentes faktor 2-100 i performance hvis Oracle sættes rigtigt op - uden at ændre hardware.
Avatar billede ciffer Nybegynder
08. april 2004 - 10:05 #15
Mange tak hjælpen... :-) Læg et svar, så I kan få point...!
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2004 - 12:30 #16
svar
Avatar billede ciffer Nybegynder
08. april 2004 - 13:21 #17
Nu har arne_v lagt svar..... ønsker i andre ikke point?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2004 - 13:24 #18
Giv dem lidt tid - det hænder jo at folk har andet at lave end sidde
foran skærmen en skærtorsdag.
Avatar billede ciffer Nybegynder
08. april 2004 - 13:30 #19
arne_v>> Ja det kan du jo have ret i... sidder selv med et projekt og glemmer lidt at det er påske :-)
Avatar billede trer Nybegynder
08. april 2004 - 15:34 #20
Du kan give "mine" points til Arne - jeg fik nogle points her forleden hvoraf en del retteligt burde være gået til Arne.
Avatar billede lap Nybegynder
08. april 2004 - 22:34 #21
det er ikke værd at dele 30 points - stik du dem bare til arne_v - det er helt fint med mig :-)
Avatar billede ciffer Nybegynder
09. april 2004 - 23:45 #22
Ok...... point til arne_v det er!