Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

xsl validering

Har i et link til en online XSL validation service?
//mik
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 15:26 #1
enhver XML parser som understøtter xslt 1.0 vil kunne validere din XSL.

Hvis du bruger en xml-editor, så bør det også være indebygget validering i denne.

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 15:27 #2
helt konkret ... hvad har du behov for ?
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:30 #3
jeg bruger ingen editor, men sidder med min egen lille notepad. Simpelt hen for at lære det fra bunden. Inden jeg forsøger at se resultatet kunne det være rart at få tjekket for fejl. Ligesom man kan bruge xsd validering fra forskellige steder.

Mht parser, så er den vel indbygget i både IE6, NS7 og vel også Mozilla Firefox, ik'?
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:31 #4
men skal det være, hvilken editor ville du så anbefale?
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:35 #5
og helt konkret, det jeg lige nu har behov for at få tjekket er hvordan man angiver style for en mixed type (altås et element der både indeholder tekst og andre elementer. Jeg har f.eks.:

<piece>Nogle problemer i lyset af Fr&#233;d&#233;rique Marglins bog <phrase style="title">The Wives of the God King</phrase></piece>

Den forsøger jeg at style med:

<xsl:template match="piece">
"<xsl:value-of select="."/>
<xsl:if test="phrase">
  <i><xsl:value-of select="phrase"/></i>
</xsl:if>"
</xsl:template>

Kan man det?
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 15:46 #6
jeg bruger selv XMLSpy 5 ... helt uundværlig.

jeg har selv lært mig xslt fra bunden med dette værktøj, og det gør livet meget enklere. Grunden til det, er nettop at man hurtig kan validere, transformere, tjekke syntax, debug, pretty print (pæn opsætning af kode så du nemmere kan danne dig et overblik) og teste + en *hel* masse andre features. Du kan sagtens lave meget fejl i denne editor, og du vil først opdage dem når du prøver at validere dit dokument. Editoren guider dig i rigtig retning, og hvis du har indstillingen om at lære dig xml/xsl, så er du godt på vej i rigtig retning. Når du er bevidst om at du vil lære, så lader du ikke en editor "tage over" dit arbejde (noget der hellere ikke vil ske). Selv om du bruger dette værktøj, så vil der stadig være *mange* ting du har behov for hjælp til ... men denne editor (eller en anden) vil gøre det meget nemmere for dig at lære det. Den koster jo selvfølgelig lidt, men jeg mener det er pengene værd. Har også hørt godt om XSelerator (http://www.topxml.com/xselerator/download.asp), men jeg har ikek brugt denne selv.

min anbefaling er at få fat i en editor. denne kan gøre indlæringen meget nem for dig. Som jeg ser det, så giver ikke xmlspy noget gratis. Du skal stadig vide hvad du gør, men den stiller masser af hjælpeverktøjer til rådighed for dig (som fx. automatisk generering af schema/DTD, XPath tester, diff-værktøj og you name it) så du slipper for at bruge 100 år på at søge nettet tørt for artikler.

jo, der er indebygget parser i IE6 ... NS7 kender jeg overhovedet ikke, og jeg er ikke helt sikker på moz. Again ... jeg bruger altid min xmlspy til valideringer ... og dette er måske den eneste "kedelige" ting ved den: det gør at jeg ikke ved hvilke browsere der har parsere indebygget ;o]

/nute
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:48 #7
ok, jeg tror dig ;-) Hvad er linket til XMLSpy?
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 15:52 #8
tja ... jeg tror nok jeg ville have skrevet det på en lidt anden måde:

<xsl:template match="piece">
    <xsl:apply-templates />
</xsl:template>
<xsl:template match="phrase">
    "<i><xsl:value-of select="."/></i>"
</xsl:template>

xmlspy kan du få fra altova.com:

http://www.altova.com/download_spy_enterprise.html

/nute
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 15:58 #9
de nævner to udgaver:

en "Bundle" udgave der inkluderer "Mapforce" og én uden denne? Er Mapforce værd at tage med?
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 16:00 #10
eh ... hvis du vælger Home Edition (fra menuen til højre), så får du det du har behov for:

http://www.altova.com/download/2004/default.asp?product=h&os=any&server=eu

jeg kender ikke mapforce :-|
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 16:00 #11
ups, den koster ca. 400 euro - ca. 3000 kr. Må lige vende det engang med min bankkonto
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 16:02 #12
home edition - ok, så er det også en hel anden pris vi snakker om (50 euro) - det lyder bedre
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 16:10 #13
yup ...

nogle kollegaer har prøvet denne gratis editor, og siger den er meget fornuftig, med tanke på prisen ;o]

http://www.sharewareorder.com/XmEdiL-download-29672.htm
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 16:35 #14
lyder godt.. man kan desværre ikke komme ind på www.xmedil.com (hvorfra der downloades) lige nu.

men læg også lige et svar...
Avatar billede mik789 Nybegynder
08. april 2004 - 07:09 #15
nute>du havde sq ret! xmlspy er fedt at arbejde med.... og nu har jeg jo 30 dage til at få skrabet pengene sammen ;-)
Avatar billede nute Nybegynder
08. april 2004 - 10:02 #16
godt at høre at flere kan lide xmlspy :-) Jeg kan ikke være det foruden og det *er* pengene værd

/nute
Avatar billede mik789 Nybegynder
10. april 2004 - 08:09 #17
tak for gode kommentarer ;-)
Avatar billede nute Nybegynder
10. april 2004 - 13:38 #18
selv tak :-)