Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 11:15 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

to enkle spørsmål om alert og document.write

Spørsmål 1:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validere(){If (document.registrer.vilkar.checked == false){alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');return false;}}
</script>

<form name="registrer" onsubmit="return validere();" method="post" action="registrer.asp?kat=5&registrer=yes">

<input type="checkbox" value="Ja" name="Vilkar" onclick="validere();">

Hvorfor kommer ikke alertboxen opp?

Spørsmål 2:
Jeg er helt ny på Javascript men tenkte å prøve meg på denne...men hva er feil her?

<input type="text" maxlength="25" size="15" value="<%=Session("Adresse")%>" name="Adresse" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0">

<script language="Javascript">
Function adware(){
if Document.Registrer.Adresse == "" then
{
Document.Write "HEI"
}
</script>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. april 2004 - 11:19 #1
#1 >> du skal vel ikke validere hver gang der er klikket på checkboksen -

Har din form også en submit-knap, så den kan afsendes (og du kan afteste onsubmit-funktionen)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
07. april 2004 - 11:23 #2
#2 >> prøv

if( document.forms.registrer.Adresse.value == "" ) {
  alert("hejsa!");
}

husk - du bruger ikke THEN - men derimod tuborg-klammer :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2004 - 11:23 #3
Pas på med store og småe bogstaver...

function adware(){
if (document.registrer.adresse == ""){
document.write "HEI"
}
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 11:41 #4
bearhugx:

<input type="submit" value="Registrer meg" onclick="validere();">

Jeg kan ikke JavaScript...og dette var et forsøk på å klare meg selv;)
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 11:49 #5
jeg fikk ikke til #2 heller....jeg må vel på et tidspunkt kjøre scriptet...eller kjøres den automatisk hele tiden?
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 11:58 #6
#1 får jeg denne feilen:
Forventet ";"
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2004 - 12:01 #7
store og små bogstaver...

function validere(){
if (document.registrer.vilkar.checked == false){alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');return false;}}
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 12:06 #8
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validere(){
if (document.registrer.vilkar.checked == false){alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');return false;}}
</script>
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 12:09 #9
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validere(){
if (document.registrer.vilkar.checked == false){alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');return false;}}
</script>

<form name="registrer" method="post" action="registrer.asp">
<input type="checkbox" value="Ja" name="Vilkar">
<input type="submit" value="Registrer meg" OnClick="Validere();">

Dette er koden min nå...men fortsatt kommer ikke alert-boxen opp....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2004 - 12:12 #10
store og små bogstaver...

document.registrer.vilkar
name="Vilkar">
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. april 2004 - 12:14 #11
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validere(){
  if (document.registrer.vilkar.checked == false){
    alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

<form name="registrer" method="post" action="registrer.asp" onsubmit="return validere();">
<input type="checkbox" value="Ja" name="vilkar">
<input type="submit" value="Registrer meg">
</form>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2004 - 12:15 #12
tsk tsk.....
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. april 2004 - 12:16 #13
?
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 12:45 #14
en liten rettelse til -mundi-
if (document.registrer.Vilkar.checked == false){

stor bokstav....men det er min feil;)

TUSEN TAKK
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 13:12 #15
Jeg har ingen flere poeng å dele ut på dette spm, men håper dere kan hjelp meg;)

vel, en litt utvidet versjon:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validering(){
if (document.registrer.Brukernavn=="" || document.registrer.Passord=="" || document.registrer.Passord2=="" || document.registrer.Epost=="") {
alert('Du må fylle ut i disse feltene: Brukernavn, Passord, Bekreft Passord og Epost');
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

<form name="registrer" onsubmit="return validere();return validering();" method="post" action="registrer.asp">

Men jeg får ikke opp alertboxen...håper dere vil/kan hjelpe meg:D
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. april 2004 - 13:14 #16
du kan kun have en return på onsubmit,
<form name="registrer" onsubmit="return validering();" method="post" action="registrer.asp">

eller

<form name="registrer" onsubmit="return (validering() && return validere() );" method="post" action="registrer.asp">
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. april 2004 - 13:15 #17
rettelse:
<form name="registrer" onsubmit="return validering();" method="post" action="registrer.asp">

eller

<form name="registrer" onsubmit="return (validering() && validere() );" method="post" action="registrer.asp">
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 13:23 #18
det skjedde ingenting...jeg fikk ikke opp den SISTE alert-boxen...men jeg fikk opp den første...her er alle input-ene mine:

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" style="border-collapse: collapse" width="100%"><form name="registrer" onsubmit="return (validering() && validere());" method="post" action="registrer.asp">
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Brukernavn:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="25" size="15" value="<%=Session("Brukernavn")%>" name="Brukernavn" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Passord:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="25" size="15" value="" name="Passord" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"> Bekreft Passord:<input type="text" maxlength="25" size="15" value="" name="Passord2" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Epost:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="25" size="15" value="<%=Session("Epost")%>" name="Epost" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Fornavn:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="100" size="15" value="<%=Session("ForNavn")%>" name="FulltNavn" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"> Etternavn:<input type="text" maxlength="100" size="15" value="<%=Session("EtterNavn")%>" name="EtterNavn" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Adresse:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="25" size="15" value="<%=Session("Adresse")%>" name="Adresse" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Postnummer:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="4" size="5" value="<%=Session("Postnr")%>" name="Postnr" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"> Poststed:<input type="text" maxlength="25" size="15" value="<%=Session("Poststed")%>" name="Poststed" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td><font face="verdana" size="1" color="#000000">Mobilnummer:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><input type="text" maxlength="8" size="10" value="<%=Session("Mobilnummer")%>" name="Mobilnummer" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: center; margin: 0"></td></tr>
<tr><td valign="top"><font face="verdana" size="1" color="#000000">Om deg selv:</td><td><font face="verdana" size="1" color="#000000"><textarea cols="45" rows="5" name="Om" style="border-style:solid; border-width:1; font-family: Verdana; font-size: 12px; word-spacing: 0; text-align: left; margin: 0"><%=Session("Om")%></textarea></td></tr>
</table>

vet du hvorfor jeg ikke fikk opp alertboxen?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
07. april 2004 - 13:26 #19
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function validering(){
if (document.registrer.Brukernavn.value=="" || document.registrer.Passord.value=="" || document.registrer.Passord2.value=="" || document.registrer.Epost.value=="") {
alert('Du må fylle ut i disse feltene: Brukernavn, Passord, Bekreft Passord og Epost');
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

du manglede value
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2004 - 13:43 #20
tsk tsk....
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 13:55 #21
jeg får denne feilen: Forventet ";"
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 13:57 #22
-- og lige et par små ting:

<form ... onsubmit="return (validering(this)&&validere(this))">

<script language="javascript" type="text/javascript">
function validering(f){
if (f.Brukernavn.value=="" || f.Passord.value=="" || f.Passord2.value=="" || f.Epost.value=="") {
alert('Du må fylle ut i disse feltene: Brukernavn, Passord, Bekreft Passord og Epost');
    return false;
  }
  return true;
}
function validere(f){
  if (f.Vilkar.checked == false){
    alert('DU må krysse av og godkjenne vilkårene');
    return false;
  }
  return true;
}

</script>
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 14:01 #23
-- og iøvrigt lidt kortere:

  if (!f.Vilkar.checked){
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 14:13 #24
TAKK ROENVING.....
du skal få 15 poeng...er det mulig å gi deg det?overføre?
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 14:39 #25
Nu har -mundi- og nikolaj jo lavet hele arbejdet, så det er vel iorden, jeg kom jo bare til sidst og kiggede på !-)
Avatar billede cem Nybegynder
18. april 2004 - 23:11 #26
edelt gjort;D
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. april 2004 - 18:55 #27
meget....