Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 09:53 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Formel for sideombrydning

Er der ikke en formel hvorefter man kan skabe en streng som sekvens for siderne som fx 6,1,2,15,14,3,4,13,12,5,6,11,10,7,8,9 for en 16 siders brochure.
Jeg har en bog i Word 2000 format på 208 enkeltstående A5 sider (excl. omslag).
Hvordan griber jeg det bedst an for at få udskrevet bogens A5 sider på A4 ark, 2 A5 på hver A4 side ?
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 09:57 #1
Jeg har adgang til Word 2003 og en sort/hvid laserprinter: Xerox Document Center 470 eller Xerox Document Center 265. Fuld duplex går jeg ud fra. Når siderne er printet ud på A4 bliver de skåret på midten, stablet, rejfet og limet sammen med omslaget i en halvautomatisk maskine.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 10:02 #2
Jeg har tænkt mig, at hvis, som det ser ud indtil nu, at Word ikke vil kunne skrive min bog ud med sideombrydning som anvist i http://www.eksperten.dk/spm/486071 (måske p.g.a. de mange sektionsindelinger), så kan side-ombrydnings-sekvensen pastes ind i printerdialogboksen. Hvad mener du ?
Avatar billede hcma Novice
07. april 2004 - 10:06 #3
har ikke selv Word2003, men mener der er en "Udskriv/opsæt Bog" facilitet deri. (sideombrydning)
Prøv lige at gå ind i W2003 og søg på bog i hjælpefilen.
Alternativt kunne du jo smække det hele ind i et dtp program.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 10:23 #4
Tak for tippet catbody
Jeg har heller ikke Word 2003 herhjemme, men har bedt nogen med Word 2003 søge i hjælpen uden at finde noget i den retning.
DTP program har jeg overvejet, fx inDesign. Men det vil betyde at alle sider og illustrationer og kapitelhoveder skal opsættes igen.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 10:26 #5
Jeg vlagte at lave bogen rent i word, fordi det vil være muligt at sende bogen som vedhæftet i email. Siderne vil så stå på samme sted som i den engelske udgave og det vil være let at chccke oversættelsen af og rette i den uden at korrekturlæser og ovesætter behøver inDesign eller andre dyre programmer.
Avatar billede hcma Novice
07. april 2004 - 10:53 #6
Hvad med MS Publisher. Der er mange som har det.
Avatar billede jkrons Professor
07. april 2004 - 11:14 #7
Du skalæ søge i hjælpen efter

Udskrive falset brochure. Så får du vejledning både til oprettelse og udskrift.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 11:14 #8
Publisher er ikke særligt kompatibelt og kan lave ravage for andre programmer. Måske er det forbedret med årene, men jeg gir' lige Word en god chance først.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 11:21 #9
jikrons
Jeg har prøvet efter vejledningen i går uden rigtig held, men prøver igen i eftermiddag. Jeg har jo en del sektioner og første sektion har romersk tæller. Kunne det betyde noget ? Eller måske skulle jeg lave en minibog, der simulerer den rigtige med fx 32 sider.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 11:21 #10
Det koster jo en del papir at teste ;-)
Avatar billede jkrons Professor
07. april 2004 - 12:12 #11
Jeg tror sagtens at en opdeling i sektioner kan skabe problemer. Word er ikke beregnet til løsning af denne slags opgaver, og at borchurefunktionen er kommet med er lidt af en tilsnigelse. Jeg må nok give de øvrige, der foreslår et DTP program ret i sat det nok er den vej det går.

Din egen løsning i det oprindelige spørgmål er en mulighed. men kræver lidt håndelag. Der er ingen automatiseret funktion, der kan vælge de pågældende sider, men du kan da skrive dem selv :-(
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 13:11 #12
Tak indtil nu og 30 point til ikrons. Men måske der er een der er lidt af en Einstein og kan lave en formel der kan lave en streng for en hel bog og ikke kun 16 sider. 30 point er på højkant ;-)
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 13:13 #13
Jeg må vist lige vente med at give de 30 til dig ikrons, ellers vil der ikke være 30 tilbage til "Einstein" OK ?
Avatar billede jkrons Professor
07. april 2004 - 13:33 #14
Vent endeligt. Jeg havde jo heller ikke de vises sten :-)
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 00:38 #15
Er der nogen der har lidt Einstein i maven, så er de velkomne :) Er det ikke ren matematik at finde systemet. Er der nogen der ved hvad sideombrydning hedder på engelsk, så kan jeg søge på det et andet sted.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
14. april 2004 - 00:44 #16
Tror at sideombrydning hedder noget lign. "Pagewrapping" eller "Wrapping" på engelsk, men er ikke sikker...

Desuden må du ikke have flere spm. om det samme, og tilrådes derfor at lukke spm. med lign. problemstilling, således at du kun har 1 åbent spm... De andre åbne spm. er:
http://www.eksperten.dk/spm/486071
http://www.eksperten.dk/spm/485968

Har du andre spm. angående det samme emne, bør du ligeledes lukke dem...

S.R.
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 09:25 #17
Tak tilS.R. og OK jeg har presset den lidt, men er nu på sporet af noget: http://www.bluesquirrel.com/clickbook/index.html? og skal få orden på det i dag.
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 09:26 #18
PS: Der er fejl på ekstpertsiderne: Når jeg sender et svar/kommentar forsvinder det ud i den blå luft hver anden gang når jeg klikker Send..
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 20:15 #19
Jeg har vist fundet løsningen. Jeg fandt et printeprogram: ClickBook fra http://www.bluesquirrel.com, der kan lave sideombrydning på fx word dokumenter.