Avatar billede webster Nybegynder
06. april 2004 - 20:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

konvetering til æøå

Hejsa

Jeg har lavet en webapplikation i java som jeg bruger til at holde styr på nogle personoplysninger (adresser) i forbindelse med mit arbejde. Et par gange om året modtager jeg en diskette fra en offentlig institution der indeholder opdateringer til oplysningerne. Problemet er at æøå/ÆØÅ i filerne er repræsenteret ved nogle andre tegn, som fx i eksemplerne herunder:

Gr›ndalsvej = Grøndalsvej
Max Mllers Gade = Max Müllers Gade
rhus C = Århus C
Teglv‘rksgade = Teglværksgade
R†h›jtoften = Råhøjtoften
stre Havevej = Østre Havevej

Jeg kan som udgangspunkt løse problemet ved at replace de enkelte chars, men problemet er så at jeg i mine filer ikke har kunnet finde "eksempler" på alle forskellige specialchars (end ikke upper/lower for æøå). Jeg overvejede derfor om der skulle være nogen der kender til hvad det er for et "charset" der er brugt her, og evt. kendte en liste over de forskellige tegn / en metode i java til at konvertere det. Jeg håber ikke spg. er alt for off-topic her, var det forum jeg fandt bedst anvedeligt da jeg vil bruge java til konverteringen.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 20:08 #1
Umiddelbart ligner det CP850 eller CP865 !
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 20:11 #2
Prøv og læse den med:

BuffereReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(new FileInputStream("filnavn.ext"), "CP850"));
String line;
while((line = br.readLine()) != null) {
    ...
}
Avatar billede webster Nybegynder
06. april 2004 - 20:49 #3
Genialt! Kunne blot nøjes med at erstatte iso charsettet i min behandling af form dataene for at få det til at virke.

        BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(new ByteArrayInputStream(bout.toByteArray()), "CP850"));

Smidder du ikke lige et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 20:51 #4
svar