Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 08:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opsplitning af string

Hej alle

Jeg har en streng der skal splittes op. Dette plejede jeg i vbscript at gøre med split funktionen.

Dim StingArray
StringArray = split(string, \"/\")

Men nu jeg bruger visual basic kan jeg ikke få den til at virke, jeg får en \"subscript out of range\". Så vidt jeg har forstået er det mit array den ikke kan finde ud af, men hvordan skal det så gøres?
For hvis jeg siger Dim StringArray(2) går det også galt?
Avatar billede tulle Nybegynder
08. februar 2001 - 08:40 #1
Du kan bruge følgende:
InStr([start, ]string1, string2[, compare])
Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 08:44 #2
Det er da en sammenligning af string så vidt jeg har forstået?

Men det sjove er at hvis jeg laver en split i helt ren visual basic virker det. Det jeg prøver at få til at virke er når jeg bruger \"Microsoft ASP object library\" i VB.
Avatar billede tulle Nybegynder
08. februar 2001 - 08:48 #3
Det er rigtigt at den sammenligne men så kan du hive det ud den finder. Hvis du kører den i en løkke få du til sidst din streng splittet op.
Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 08:48 #4
nå det var slet ikke min split der var problemet. Det var simpelthen når jeg gik fra VBS til VB så gik der et eller andet galt med størrelsen af arrayet
Avatar billede tulle Nybegynder
08. februar 2001 - 08:50 #5
Ok, jeg havde misforstået dit spørgsmål :)
Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 08:54 #6
Jeg prøver lige igen jeg har noget kode som ser således ud:

Public Function ConvertDate()
  Dim NewDateArray(3)
  Dim OldDateArray
  OldDate = \"8/2/01\"

  OldDateArray = Split(OldDate, \"/\")
  NewDateArray(0) = OldDateArray(2) <---
  NewDateArray(1) = OldDateArray(1)
  NewDateArray(2) = OldDateArray(0)
  ConvertDate = join(NewDateArray, \"-\")
End Function

Dens eneste funktion er at bytte rundt på datoformatet. Men jeg får \"subscript out of range\" på linie 2, og sikkert også på den næste par stykker
Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 09:20 #7
Der er et eller andet mystisk med det array.
Linien \"NewDateArray(2) = OldDateArray(0)\" vil den godt være med til. Altså det eneste element jeg kan tilgå er OldDateArray(0)??
Avatar billede esquimal Nybegynder
08. februar 2001 - 09:51 #8
nå jeg har fået det løst ved at omskrive funktionen. Men du får point for instr, da det fik mig lidt på sporet