05. april 2004 - 14:59Der er
9 kommentarer og 1 løsning
ocr + access
Hej, jeg er igang med en biblioteksdatabase, hvor det skal være muligt at søge vha indholsfortegnelsen i bøgerne. Dvs. jeg skal bruge ocr. Er det nemt at gøre i Access, og hvor kan jeg finde en guide til det? Jeg ved det ikke er særlig konkret, men lige nu er jeg bare ved at undersøge mulighederne for ocr-skanning og access. Jeg ved at der skal være en søgeformular, hvor brugeren kan taste en streng ind, som skal bruges til at søge i indholsfortegnelserne, og så skal der komme en liste med titler på de bøger, hvor strengen er fundet. Nogen råd?
I dont know much about ocr. least of all with Access but I would think it would be like any other application using OCR. As far as I know its you rOCR software which "translates" what ever is scanned into text, so if you have a text field in Access I would think it is just a case of placing the cursor in the field, scan what ever you want and the result should be placed into the field. Your question has actually two problems. One getting your OCR software working and then making a search routine.
Du har brug for tre trin, for at få indholdsfortegnelserne omsat til en søgefunktion i Access:
1. Du skal bruge en scanner og et OCR-program, f.eks. FineReader eller OmniPage, for at få indholdsfortegnelserne omsat til en tekstfil, hvor alle søgeord står i én kolonne. Jeg ved ikke af at OCR-programmerne kan gemme direkte i en Access-tabel.
2. En importfunktion fra tekstfilen til Access. Den finder du i Access/Hent eksterne data/Importer... Og du skal sandsynligvis have tilføjet bogens titel til posterne i din tabel.
3. En søgefunktion i Access. Dem kan du finde her på siden ved at søge på "Søgefunktion" under Access-kategorien.
tak for dit svar hekla, jeg bruger adobe acrobat til at lave ocr fra pdf-filer. Hvordan bliver de så gemt som tekstfiler? og hvilken datatype skal jeg vælge til feltet i min tabel?
Ok - så datatypen er tekst. Jeg har lavet en tekstfil fra ocr, det kan godt være at det er mig der ikke forstår det, men præcis hvordan får jeg en tekstfil ind i et felt i en eksisterende tabel? eller skal jeg oprette en ny tabel? I så fald vil jeg få forfærdelig mange tabeller...!?
Du skal nok lave en tabel til importen, hvor der også er plads til bogens titel og en hovedtabel til selve søgefunktionen. Der bør også laves en tabel til titler og forfattere og andre oplysninger om bøgerne.
Når du i din import har angivet alle parametre kan du under Avanceret gemme importspecifikationerne.
Herefter kan du lave en opdateringsforespørgsel, hvor du tilføjer bogens titel (eller ID-nummer fra Bogtiteltabellen) til importtabellen (Lav en forespørgsel i designvisning, find importtabellen, vælg bogtitelfeltet, Vælg menuen Forespørgsel/Tilføjelsesforespørgsel og skriv [Angiv bogens titel] i feltet Opdater til).
Lav til så en tilføjelsesforespørgsel efter samme recept, hvor du tilføjer fra importtabellen til hovedtabellen.
Det hele kan sættes sammen i en makro (Handlinger:Overfør tekst, Åbn forespørgsel) til sidst.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.