Avatar billede para7 Nybegynder
05. april 2004 - 14:26 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Udskrive bog fra Word med sideombrydning

Jeg har en bog med omkring 196 sider i Word 2000 .doc format. Den skal ende med at være i A5 format med beskærelse, så den bliver lidt mindre.
Jeg har sat den op som "almindelig stående A4 med sidenumre" sider som anbefalet i http://www.eksperten.dk/spm/445476.
Her er jeg blevet anbefalet at udskrive som en "falset brochure". Men den funktion kan jeg ikke finde.

Jeg kan få adgang på printestedet til følgende:
En sort/hvid laserprinter: Xerox Document Center 470 eller Xerox Document Center 265 og Word 2003.
Nogle påstår det er muligt at udskrive en hel bog fra Word uden at angive en særlig sekvens for siderne som fx 16,1,2,15,14,3,4,13,12,5,6,11,10,7,8,9 for en 16 siders brochure.
Jeg har endnu ikke fået forklaret de muligheder ordentligt på http://www.eksperten.dk/spm/485968.

Hvad gør jeg mere nøjagtigt ?
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. april 2004 - 15:29 #1
Fra Word 2003 hjælpen:

Oprette en falset brochure
Når du opretter en brochure, er det bedst at starte med et nyt tomt dokument, så du bedre kan styre placeringen af tekst, grafik og andre elementer. Du kan false et eksisterende dokument som en bog, men det kan være nødvendigt at ændre placeringen af nogle af elementerne, når dokumentet falses.

Åbn et nyt tomt dokument.
Klik på Sideopsætning i menuen Filer, og klik derefter på fanen Margener.
Marker 1-falset højformat på listen Flere sider.
Hvis dokumentet ikke i forvejen er indstillet til udskrivning i liggende format, sker det automatisk.

I boksene Indvendig og Udvendig skal du skrive eller markere, hvor meget plads der skal afsættes til de inderste og yderste margener.
Hvis du har brug for mere plads langs falsen for at give plads til indbinding, skal du i boksen Indbindingsmargen skrive eller markere, hvor meget plads du ønsker.

Marker på listen Ark pr. brochure det antal sider, du vil medtage i en enkelt brochure.
Hvis der er flere sider i dokumentet, end det antal du vælger til en brochure, udskrives dokumentet som flere brochurer.

Marker eventuelle andre ønskede indstillinger i dialogboksen Sideopsætning.
Indsæt tekst, grafik sidehoveder eller sidefødder og andre elementer i dokumentet på almindelig vis.

Hvis printeren kan udskrive duplex er det super - så har du en "færdig bog/folder i hånden når den er færdig. Ellers kan du måske komme igennem med "manuel duplex" - men lad os tage det bagefter.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. april 2004 - 15:37 #2
Har lige testet det med en eksisterende tekst, og det gik fint (bortset fra, at jeg fik lavet duplex omkring den forkerte kant (kort)).
Avatar billede para7 Nybegynder
05. april 2004 - 21:35 #3
Tak igen jpvj
I morgen tidlig ved nitiden skal jeg ned og have det afprøvet. Jeg er nu lidt skeptisk. Der står noget med "Hvis der er flere sider i dokumentet, end det antal du vælger til en brochure, udskrives dokumentet som flere brochurer."
Jeg printer jo på liggende A4 fra et dokument med stående A4 sider. Der skal ikke foldes noget. Siderne skæres midt over til A5, rejfes og limes i en halvautomatisk maskine, sammen med omslaget (også i liggende A4 format).
Vil du kunne spørges en gang i morgen formiddag, hvis eller når!-) det ikke går som planlagt?
Avatar billede para7 Nybegynder
05. april 2004 - 21:37 #4
Kan alle større printere ikke udskrive duplex, og betyder det ikke bare dobbeltsidet i én kørsel.
Avatar billede para7 Nybegynder
07. april 2004 - 10:04 #5
Første mange forsøg gik ikke for godt. Jeg prøger i dag igen og vil med http://www.eksperten.dk/spm/486772 muligvis have en reservemetode.
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 00:34 #6
Har jpvj eller andre nogen ideer ?
Avatar billede para7 Nybegynder
14. april 2004 - 20:13 #7
Jeg behøver ikke hjælp alligevel. Jeg fandt et printeprogram: ClickBook fra http://www.bluesquirrel.com, der kan lave sideombrydning på fx word dokumenter.