Avatar billede lester_dk Nybegynder
05. april 2004 - 14:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Timer + skift mellem flere DIV'er

Jeg laver en flok nyheder ud fra en DB, hver nyhed placeres i et DIV med display: none; så de er skjulte på nær den nyeste nyhed.

<div id="nyhed0" style="align: center;position:absolute; width:150px; height:255px; z-index:0; left: 570px; top: 180px; display: block">Indhold af nyhed</div>

De får ID="nyhed0" og opefter (dog max nyhed4)

Det jeg så gerne vil have, er en funktion der med et interval (5 sek.) skifter fra nyhed0 til nyhed1 og så fremdeles. Meget gerne med en fade-transition.

Når den når nyhed4 skal den gå tilbage til nyhed0 igen. (Hvis der kun er 2 nyheder skal den jo så skifte allerede der)

Håber der er hjælp at hente i denne gruppe.
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 14:22 #1
Sådan ?-)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Fade transition</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="keywords" content="roenving,http://www.eksperten.dk/spm/486056">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
#container{
  position:relative;
  top:0px;
  left:0px;
}
.fadeDiv{
  align: center;
  position:absolute;
  width:150px;
  height:255px;
  z-index:0;
  left: 570px;
  top: 180px;
  display: block;
}
</style>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
var intVal = 5;//time between changes
var nyDivs = new Array(),actDiv=0;
var OpC = new Array();
var ie = (document.all)?true:false;
var moz = (navigator.userAgent.indexOf("Gecko")>-1)
function startOpChange(elm,end,tim){
  if(!ie&&!moz)return;
  var idx = OpC.length;
    for(var i=0;idx>i;i++){
        if(OpC[i][0]==elm){
          clearInterval(OpC[i][4]);
            idx = i;
            break;
        }
        OpC[idx] = new Array();
    }
  if(idx==0)OpC[idx] = new Array();

    if(ie)actOp=elm.filters.alpha.opacity;
    else actOp=Math.round((elm.style.MozOpacity*100));
  if (actOp!=end){
    OpC[idx][0]=elm;
    OpC[idx][1]=actOp;
    OpC[idx][2]=end;
    OpC[idx][3]=(end>actOp)?1:-1;
    var delayTime = Math.floor((tim*1000)/Math.abs((actOp-end)));
    OpC[idx][4]=setInterval("opChange("+idx+")",delayTime);
  }
function opChange(idx){
  OpC[idx][1]+=OpC[idx][3];
  if (ie)OpC[idx][0].filters.alpha.opacity=OpC[idx][1];
  else OpC[idx][0].style.MozOpacity=Math.min(0.9999,OpC[idx][1]/100);
  if (OpC[idx][1]==OpC[idx][2]){
    clearInterval(OpC[idx][4]);
    return;
  }
function fadeOver(){
  startOpChange(nyDivs[actDiv],0,1);
  actDiv = ++actDiv%nyDivs.length;
  startOpChange(nyDivs[actDiv],100,1);
}
function initNyhed(){
  var divs = document.getElementsByTagName('DIV');
  for(i=0;divs.length>i;i++){
    if(divs[i].id.match(/^nyhed/)){
      nyDivs[nyDivs.length] = divs[i];
    }
  setInterval('fadeOver()',(intVal-1)*1000)
}
</script>
</head>

<body onload="initNyhed()">
<br>
  <div id="container">
    <div id="nyhed0" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=100);-moz-opacity:1;">Nyhed nummer 1</div>
    <div id="nyhed1" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;">Nyhed nummer 2</div>
    <div id="nyhed2" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;">Nyhed nummer 3</div>
    <div id="nyhed3" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;">Nyhed nummer 4</div>
    <div id="nyhed4" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;">Nyhed nummer 5</div>
  </div>
</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 14:24 #2
-- og bemærk, at du _ikke_ skal sætte display:none; men de to opacity-ting til 0 i stedet ...
Avatar billede lester_dk Nybegynder
06. april 2004 - 10:47 #3
Det virker fint, dog er der links i mine nyheder, så selvom de har opacity 0 kan de godt trykkes på.... og nogle af dem kan jeg ikke trykke på.... måske noget med z-index... og mit fine display: none

Kan man evt. sætte display: none når de rammer opacity 0? ved ikke lige hvad der er smartest. Men ellers et godt svar, som du selvfølgelig får point for.
Avatar billede lester_dk Nybegynder
06. april 2004 - 10:53 #4
Hvilken parameter skal jeg ændre for at gøre selve opacitets-skiftet hurtigere?
Avatar billede roenving Novice
06. april 2004 - 21:00 #5
Jeg har kæmpet med hatigheden som af en eller anden grund, som jeg ikke har kunet finde, altid varer mindst et sekund, i denne udgave har jeg faktisk sat den til 1/10 sek. men den fremturer ...

Men nu skulle display:none være integreret:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Fade transition</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="keywords" content="roenving,http://www.eksperten.dk/spm/486056">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
#container{
  position:relative;
  top:0px;
  left:0px;
}
.fadeDiv{
  align: center;
  position:absolute;
  width:150px;
  height:255px;
  z-index:0;
  left: 570px;
  top: 180px;
  display: block;
}
</style>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
var intVal = 5;//time between changes
var nyDivs = new Array(),actDiv=0;
var OpC = new Array();
var ie = (document.all)?true:false;
var moz = (navigator.userAgent.indexOf("Gecko")>-1)
function startOpChange(elm,end,tim){
  if(!ie&&!moz)return;
  var idx = OpC.length;
    for(var i=0;idx>i;i++){
        if(OpC[i][0]==elm){
          clearInterval(OpC[i][4]);
            idx = i;
            break;
        }
        OpC[idx] = new Array();
    }
  if(idx==0)OpC[idx] = new Array();

    if(ie)actOp=elm.filters.alpha.opacity;
    else actOp=Math.round((elm.style.MozOpacity*100));
  if (actOp!=end){
    elm.style.display='block';
    OpC[idx][0]=elm;
    OpC[idx][1]=actOp;
    OpC[idx][2]=end;
    OpC[idx][3]=(end>actOp)?1:-1;
    var delayTime = Math.floor((tim*1000)/Math.abs((actOp-end)));
    //alert(tim*1000+"\n"+delayTime);
    OpC[idx][4]=setInterval("opChange("+idx+")",delayTime);
  }
function opChange(idx){
  OpC[idx][1]+=OpC[idx][3];
  if (ie)OpC[idx][0].filters.alpha.opacity=OpC[idx][1];
  else OpC[idx][0].style.MozOpacity=Math.min(0.9999,OpC[idx][1]/100);
  if (OpC[idx][1]==OpC[idx][2]){
    clearInterval(OpC[idx][4]);
    if(OpC[idx][1]==0)OpC[idx][0].style.display='none';
    return;
  }
function fadeOver(){
  startOpChange(nyDivs[actDiv],0,0.1);
  actDiv = ++actDiv%nyDivs.length;
  startOpChange(nyDivs[actDiv],100,0.1);
}
function initNyhed(){
  var divs = document.getElementsByTagName('DIV');
  for(i=0;divs.length>i;i++){
    if(divs[i].id.match(/^nyhed/)){
      nyDivs[nyDivs.length] = divs[i];
    }
  setInterval('fadeOver()',(intVal-0.1)*1000)
}
</script>
</head>

<body onload="initNyhed()">
<br>
  <div id="container">
    <div id="nyhed0" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=100);-moz-opacity:1;">Nyhed nummer 1</div>
    <div id="nyhed1" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;display:none;">Nyhed nummer 2</div>
    <div id="nyhed2" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;display:none;">Nyhed nummer 3</div>
    <div id="nyhed3" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;display:none;">Nyhed nummer 4<br><a href="#">Dette er et link</a></div>
    <div id="nyhed4" class="fadeDiv" style="filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;display:none;">Nyhed nummer 5</div>
  </div>
</body>
</html>

-- og velbekomme '-)
Avatar billede lester_dk Nybegynder
06. april 2004 - 22:01 #6
Jeg stoler på dit talent, må kigge på det i morgen. Men på forhånd tak.
Avatar billede roenving Novice
06. april 2004 - 22:04 #7
-- og tak for points ;~}