Avatar billede rytmehans Nybegynder
07. februar 2001 - 22:11 Der er 10 kommentarer

Hvis feltet er 0 så???

Hej
Jeg sidder med en form og nogle bundne felter til en tabel. Det sker at en værdi kan være 0, når den er det vil jeg ikke have skrevet den!
Jeg har prøvet at skrive noget i kontrolelementkilden, men uden held. Har prøvet med:
Iif([pris]=0;\"\";[pris])

Men jeg får bare en fejl?

Avatar billede janbangm Nybegynder
07. februar 2001 - 22:15 #1
Hvis feltet ikke har nogen værdi, alså hvis det er tomt skal du bruge funktionen IsNull. Du må kan bruge Iif([pris]=0 or IsNull;\"\";[pris]) Så dækker det begge tilfælde
Avatar billede rytmehans Nybegynder
08. februar 2001 - 01:17 #2
ja det er klart!
Men jeg gjorde opmærksom på at værdien var 0 og ikke null  :O)

Spørgsmålet er bare om man skal sætte den slags iif\'er ind der hvor jeg gør det eller hvordan og hvorledes??
Det lader til at den slet ikke kan tjekke for en værdi på det pågældende sted (kontrolele....)
Avatar billede fdata Forsker
08. februar 2001 - 01:34 #3
Hvis kontrolelementet er bundet til et felt i en tabel, kan du ikke jonglere med kode i kontrolelementkilden; men du kunne jo lægge en stump kode i formens BeforeUpdate rutine, f.eks.

Private Sub Form_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
  if me.Pris=0 then me.Pris=Null
End Sub

Avatar billede horus Nybegynder
08. februar 2001 - 08:52 #4
Måske et dumt spørgsmål, men du HAR vel = foran din IIF sætning i kontrolelementegenskaben ikke ???

Ellers kan du jo evt. se om ikke du kan ændre i forespørgslen der indeholder oplysningerne til formularen - det er muligt at den nemmere vil acceptere din IIF sætning dér, og det er jo et fedt hvor den er lavet....

Horus
Avatar billede horus Nybegynder
08. februar 2001 - 08:54 #5
Forresten hvad er formatet på feltet i formularen ??? Hvis det er tal er det muligt det er derfor du får en fejl når du sætter værdien til \"\" ?

Horus

Avatar billede janus007 Nybegynder
08. februar 2001 - 15:11 #6
Det hjælper intet, ligegyldigt om jeg smider den ned Form_beforeUpdate eller om den står i feltetsBeforeUpdate

Måske i kunne sende et \'working example\' til min mail:
janus007@visto.com

horus: fdata siger at man ikke kan ændre i kontrol.... når feltet er bundet!!

Hilsen
Avatar billede horus Nybegynder
08. februar 2001 - 15:26 #7
Har skrevet en mail til dig....
Avatar billede thora Nybegynder
08. februar 2001 - 23:18 #8
Kan du ikke lave en forespørgsel med kriteriet <0  og så lave en rapport og udskrive den i stedet for tabellen.
Jeg går ud fra, at du som felttype har angivet \"tal\" i den oprindelige tabel.
Avatar billede fdata Forsker
09. februar 2001 - 17:12 #9
Jeg læste dit spørgsmål som: hvis du indtastede et 0, ville du gemme en tom streng.

Hvis du mener, at du ikke vil have VIST eventuelle nuller, er din formel rigtig (med \"=\" foran); men du har glemt en vigtig ting: Du skal ændre kontrolelementets navn, når du ændrer kilden. Det må ikke være Pris. Derefter kører det!
Avatar billede wmkurt Nybegynder
16. februar 2001 - 14:37 #10
Det er faktisk meget simpelt.
Her er et udrag af hjælpeteksten for format-feltet

Custom Formats

Custom number formats can have one to four sections with semicolons (;) as the list separator. Each section contains the format specification for a different type of number.

Section Description
First The format for positive numbers.
Second The format for negative numbers.
Third The format for zero values.
Fourth The format for Null values

Dvs. at nedenstående maske returnerer \"\" ved 0 værdi og NULL ved null-værdier

#;#;\"\";\"NULL\"