Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 15:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Slette 1 ID

Hej.
Jeg har et uploadesystem med nyheder, hvor de så bliver gemt med ID. Hvis man så gerne vil slette en nyhed, så skal man så skrive ID'en på den nyhed man vil slette, og så sletter den den nyhed. Det virker også fint, men når man har oprettet fx 3 nyheder, og slettet 2, og så opretter en ny nyhed, så hedder den ikke ID 2, men ID 4. Det er jo fordi den sletter nyheden, men den tæller videre fra de oprettede ID'er. Er det ikke muligt at få Mysql til at gå ned til den "rigtige" id, altså så den tæller forfra hvis man sletter nogen?
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 16:16 #1
Er dårlig til at forklare, men prøver lige igen.

Der ligger 2 rows inde i mysql.

De har ID 1 og ID 2

Så bliver row 1 slettet

Den gamle ID 2 bliver nu lavet om til ID 1 istedet.
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 16:16 #2
Er der en funktion i mysql som gør det?
Avatar billede bromer Nybegynder
04. april 2004 - 16:40 #3
Nej det er der ikke rigtig. Men det burde da overhoved ikke være nødvendigt. Hvad er det du vil lave?
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 16:44 #4
Jeg har skam lavet det :)

Ok den lange version:

Jeg har lavet et uploadesystem, hvor man kan oprette nyheder og andre ting. Hver gang man opretter en nyhed får den en ID. Den tæller ID'ene rigtigt. Når man så vil slette en nyhed så har jeg gjort sådan at man skal skrive ID'en på den nyhed man vil slette, og så bruger jeg så DELETE FROM database WHERE ID =
Og hvis man så vil slette en nyhed som ligger imellem de andre. Fx:

ID 1
ID 2
ID 3

Og man så gerne vil slette nyheden med ID 2, så sletter man den. Og så vil jeg gerne have at den så selv laver ID 3 om til ID 2, så de stadig kommer i den rigtig rækkefølge.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
04. april 2004 - 17:01 #5
Jeg kan ikke se dit problem ?

ID skal bare være unikt

Du kan da bare lave en slette funktion, så lister nyhederne, og når man trykker på en, sender den nyhedens ID med, og du kan slette den rigtige
Avatar billede bromer Nybegynder
04. april 2004 - 17:03 #6
Okay. Jeg forstod, hvad du ville gøre, men jeg forstår bare ikke _hvorfor_ du gør det på den måde. Hvorfor må du ikke have hoppende id'ere. De bevarer jo stadig en ordning. Hvis du indsætter en række efter du har slettet id 2 vil den nye jo få id 4.. hvad er problemet ved det?

Bromer
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 17:07 #7
Der er ikke noget problem, ville bare høre om der var en funktion som gør det som jeg snakkede om. Men det kan jeg forstå at der ikke er, så det går nok :)
Mange tak for hjælpen, jeg lukker
Avatar billede sukos Juniormester
04. april 2004 - 17:19 #8
Jaa, du kan jo ha' et script som opdaterer DB så ID altid er i rækkefølge, evt.
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
04. april 2004 - 18:36 #9
Hehe sukos, du er sku altid klar :) Ej tror jeg dropper det. Ellers mange tak for svarene