Avatar billede casm2000 Nybegynder
07. februar 2001 - 20:31 Der er 1 kommentar

update

hvordan updater jeg en række i en db...jeg vil bliv emeget glad for et idiot sikkert svar....jeg har fundet et nyhedsscript skrevet af Andreas Mailand og dertil vil jeg godt lave en update function til..jeg har selv prøvet meget men intet af det har virket ...

scriptet består af nyhed.asp :
<%
\' Udviklet af Andreas Mailand - andreas@mailand.dk
Response.Buffer = True
\' Funktion der fikser quotes...
FUNCTION fixQuotes( theString )
    fixQuotes = Replace( theString, \"\'\", \"\'\'\" )
END FUNCTION
\' Hent data fra formular
    Nyhed = Request( \"Nyhed\" )
    Forfatter = Request( \"Forfatter\" )
\' Connection til database.
Set Con = Server.CreateObject( \"ADODB.Connection\" )
    DBPath = \"DBQ=\" & server.mappath(\"nyheder.mdb\")
    Con.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; \" & DBPath
\' ... Ogsaa saetter vi vores data fra formularen ind i databasen
IF Request.Servervariables(\"Content_Length\") > 0 THEN
    Sql = \"INSERT INTO nyheder (Dato, Nyhed, Forfatter) VALUES(\'\" & Date() & \"\',\'\" & fixQuotes( Nyhed ) & \"\',\'\" & fixQuotes( Forfatter ) & \"\')\"
    Con.Execute Sql
\' Og her skriver vi lige en lille besked om at nu er nyheden tilfoejet
    Response.Write \"<strong>Tak for din nyhed. Den er blevet tilf&oslash;jet til databasen. </strong>\"
END IF
%>
<html>
<body>
<br><br>
<form action=\"nyhed.asp\" method=\"POST\" target=\"_self\">
<table border=\"0\" width=\"600\">
<tr>
<td valign=\"top\" width=\"150\">Nyhed</td>
<td><textarea cols=\"30\" rows=\"8\" name=\"Nyhed\"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td>Forfatter</td>
<td><input type=\"text\" name=\"Forfatter\"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan=\"2\" align=\"center\"><input type=\"submit\" value=\" - SKRIV - \"></td>
</tr>
</table>
</form>
</body>
</html>

og visnyheder.asp :
<%
Response.Buffer = True
\' Connection til database
Set Con = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
DBPath = \"DBQ=\" & server.mappath(\"nyheder.mdb\")
Con.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; \" & DBPath

\' Her hiver vi indholdet af databasen ud, sorterer dem efter dato
Sql = \"SELECT * FROM nyheder ORDER BY Dato DESC\"
Set Record =  Con.Execute(Sql)
%>
<html>
<body>
<table border=\"0\" cellspacing=\"0\" width=\"550\">
<tr>
<td align=\"center\" colspan=\"2\"><h1>Nyheder</h1></td>
</tr>
<tr><td>&nbsp;</td></tr>
<!-- Her nedenunder smider vi saa nyhederne ud i en tabel -->
<% Do While Not Record.EOF %>
<td bgcolor=\"#999966\"><% Response.Write Record(\"Dato\")%></td>
<td bgcolor=\"#999966\" align=\"right\">Fra <i><% Response.Write Record(\"Forfatter\")%></i></td>
</tr>
<tr>
<td colspan=\"2\"><% Response.Write Record(\"Nyhed\") %></td>
</tr>
<tr><td>&nbsp;</td></tr>
<%
Record.MoveNext
Loop
%>
<!-- Og her har den saa gjort det, og vi kan afslutte dokumentet -->
</table>
</body>
</html>
<%
\' Lukke connection
Con.Close
Set Con = Nothing
%>
Avatar billede brain Nybegynder
07. februar 2001 - 20:56 #1
Det bliver noget med...

Con.Execute(\"update nyheder set Nyhed = \'\" & opdateretNyhed & \"\' where id=\" & nyhedsID)

opdateretNyhed skal indeholde den opdaterede nyhedstekst. nyhedsID skal indeholde id på nyheden (jeg går ud fra at der er et id autonumber felt ;-)