Avatar billede mr_bambi Nybegynder
07. februar 2001 - 17:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Automatiske thumbnails

Jeg har hørt rygter om, at man kan lave et script, der automatisk kan lave alle billeder i et bestemt bibliotek om til thumbnails, hvor man også kan køre alle filerne igennem en while-løkke, så man kan trykke på en autogenereret thumbnail, og så fx få vist billedet i stort format.
Er det rigtigt, og i så fald, hvad hedder funktionerne?
Det bedste ville selvfølgelig være, hvis der var nogen, der havde et færdigt script til at ligge, de ville bytte for en smule point!

<!--
Mvh mr-bambi aka
Bjørn Amdi Sloth
-->
Avatar billede sveinhal Nybegynder
07. februar 2001 - 17:28 #1
Det finnes ingen funksjon som gjør dette automatisk, men det er likevel godt mulig dersom GD er installert på serveren. Ved hjelp av denne og php, kan man enkelt åpne, modifisere og lagre bilder. Dette også være seg thumbnails.

Svein Halvor
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
07. februar 2001 - 17:33 #2
Hvad er dette GD?
Og findes der i det mindste ikke en funktion, der kan behandle alle filer i et directory på en eller anden måde? Så skidt med, om thumbnails\'ene kan blive autogenereret...

<!--
Mvh mr-bambi
-->
Avatar billede sveinhal Nybegynder
07. februar 2001 - 18:13 #3
GD er et bibliotek med bildemanipuleringsfunksjoner der kan bruker fra php.
Dette må være installert på serveren.

For å få en liste over alle filer i et directory:
--------------------------------------
$d = dir(\"/tmp\");
print \"Filer og subdirectories i \" . d->path . \":<br>\";
while($file=$d->read()){
  print $file . \"<br>\";
}
$d->close();
------------------------------

den skulle fungere.
Inne i while-løkken må du plasserer en sjekk om en thumb finnes.
Dersom det ikke finne em, må det opprettes en (ved hjelp av gd).
Deretter legges denne ut som link til filen.

Dersom du trenger et større script, kan jeg lage et til deg.
Bare spør.

-Svein Halvor
Avatar billede sveinhal Nybegynder
07. februar 2001 - 18:15 #4
Dvar svært så mange skrivefeil jeg skulle ha i det forrige innlegget da.
Men du skjønner vel va jeg mener (til tross for at jeg er norsk, og dessuten tydeligvis ikke kan skrive).

Svein halvor
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
07. februar 2001 - 18:18 #5
Jeg forstår udmærket hvad du mener.
Dette GD, er det en gratis server-extension? (for det lyder til at være en sådan)
Med hensyn til dit ovenstående script, hvordan får man det så til at lave en liste, med for eksempel alle filnavnene i? Altså, hvis man vil lave en dir-listing?

<!--
Mvh mr-bambi
-->
Avatar billede jd Nybegynder
07. februar 2001 - 19:04 #6
mr_bambi-> Ja, GD er en extension, og hvis du kører php4.0.4 er den med... du skal bare fjerne et ; i php.ini ud for en linie der hedder noget med extension=phpgd.dll

Ang. dirlisting, kan du - hvis du absolut vil bruge php til det - gøre sådan:

$open = opendir(\"en_mappe/\");
while($fil_navn = readdir($open)){
echo $fil_navn.\"<br>\\n\";
}

- Jonas Delfs
Avatar billede sveinhal Nybegynder
07. februar 2001 - 19:13 #7
Å lage en dir-listing er jo akkurat hva eksemplet mitt gjør.
opendir/readdir-metoden til jd er en annen måte å gjøre det på.
Den gjør det samme som min metode.
Dersom du bare skal ha filnavnene, kan du altså bruke en av følgende

$d = opendir(\"mappe/\");
while($file=readdir($d)){
  print $file.\"<br>\";
}
(som jd\'s metode over)

eller.
$d = dir(\"mappe/\");
while($file=d->read()){
  print $file.\"<br>\";
}
$d->close();
(som min opprinnelig metode)

begge printer navnet på alle finene i en mappe.
Skal du ha annen info ut av mappen, som path, handle, etc. bør du bruke object-metoden (min), hvis ikke spiller det ingen rolle (den objektløse er kanskje noe raskere)

GD er tilgjengelig herfra:
http://www.boutell.com/gd/

Tillegg for jpeg-støtte:
ftp://ftp.uu.net/graphics/jpeg/

Begge er gratis.

Trenger du hjelp, kan jeg lage en hel autotumbnail-sak for deg for points.

-Svein Halvor
Avatar billede jd Nybegynder
07. februar 2001 - 19:21 #8
sveinhal-> Sorry - fik ikke lige kigget dit svar ordentligt igennem inden jeg postede! Kan godt se nu at vores svar stortset er ens...
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
08. februar 2001 - 11:36 #9
>>Sveinhal

Hvis vi nu siger, at den skal kunne tage alle billedfiler i et bibliotek (og KUN billedfiler), lave en thumbnail og læse thumbnail\'en ind i et table-set sammen med det oprindelige filnavn stående ovenover, hvor mange point skal det så koste?

<!--
Mvh mr-bambi
-->
Avatar billede sveinhal Nybegynder
08. februar 2001 - 13:23 #10
Disse points...
Jeg er ny bruker av dette systemet og kjenner ikke verdien av et point.
Men basert på at svar på et vanskelig spørsmål er verdsatt til 60 points, synes jeg at 100 høres bra ut. Hva sier du. Dette er vel ikke urimelig?

sveinhal
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
09. februar 2001 - 11:49 #11
Nej, det skulle vi nok kunne finde ud af. Jeg har været oprettet længe, men har ikke benyttet Eksperten.dk i lang tid, så jeg har en lille opsparing. Hvor lang tid tager det?

<!--
Mvh mr-bambi
-->
Avatar billede sveinhal Nybegynder
10. februar 2001 - 15:14 #12
Jeg kan legge ut en sak i løpet av i dag eller i morgen.

sveinhal
Avatar billede skørsen Nybegynder
11. februar 2001 - 19:10 #13
Jeg har lavet en form for billedfremviser. I den ene ramme vælger du et bibliotek, f.eks. på din egen maskine, og hvor lang tid hvert billede skal vises og siger ok. Dernæst vises billederne i den anden ramme, et efter et. Har det interesse eller skal man kunne se alle billederne på én gang?

/Skørsen
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
13. februar 2001 - 18:37 #14
>> sveinhal
Jamen, hvis du har lavet det, kan du godt mail\'e det til mig --> mail@mr-bambi.dk
Så er de 100 point i hus!

>> Skørsen
Jeg har egentlig fået sveinhal til at lave det for mig, men jeg vil da godt se på dit script, men det bliver for lidt mindre point. Hvad vil du synes er rimeligt? Det er jo bare for lige at supplere sveinhal\'s script, da det er hans script, der oprindeligt giver mig den funktionalitet, jeg har brug for.

>>Diverse emsige hoveder
Der er nogle folk derude, der er vildt emsige med, at alle denne slags script skal offentliggøres her på Eksperten.dk, og det skal det også nok blive, når jeg har lavet eventuelle rettelser i det, jeg forhåbentlig får tilsendt fra sveinhal!

<!--
mvh mr-bambi
-->
Avatar billede skørsen Nybegynder
13. februar 2001 - 22:42 #15
Kig på det du får fra sveinhal, hvis det bare \'spiller\' så vær glad. Ellers så kontakt mig, og giv mig 60 point.
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
15. februar 2001 - 15:56 #16
>>sveinhal
Er du med derude endnu, eller har du opgivet?
Kan du ikke lige give lyd fra dig?

<!--
mvh mr-bambi
-->
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
14. marts 2001 - 15:32 #17
Well, sveinhal er vist gået hjem!