Avatar billede zyber-boy Nybegynder
07. februar 2001 - 16:19 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Tegn tæller

Hej!

Jeg skal bruge et JavaScript, som først tæller hvor mange tegn der er tilbage fra 650, og derefter hvis hvor mange beskeder der vil blive delt op (max. 5)! Forstår i mig?
Avatar billede jumper Nybegynder
07. februar 2001 - 16:21 #1
Yep, en SMS-sender ting. Men øhm, prøv at rode rundt herinde på Eksperten.dk, det er lavet mange gange før :)

Og forresten, er 600 point ikke lidt meget til formålet ?

/Thor
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 16:24 #2
Har en om lidt 2 sec.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 16:27 #3
<td><font color=\"#003366\"><b>Tegn tilbage:</b></font></td><td>
  <p align=\"center\"><font color=\"#003366\"><b><input type=\"text\" name=\"charleft\" value=\"<? echo $messagelength; ?>\" size=\"3\" readonly style=\"color: #003366; font-size: 8 pt; font-weight: bold\"></b></font></p>
</td>
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
07. februar 2001 - 16:29 #4
function charCount() {
document.sms.left.value = 650 - document.sms.smsSubject.value.length - document.sms.smsFrom.value.length;
if (document.sms.left.value < 0) {
  alert(\"Beskeden kan ikke være mere end 650 tegn\");
}

Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 16:31 #5
<SCRIPT LANGUAGE=\"JAVASCRIPT\">
<!-- Hide JavaScript from old browsers

// max length of messages
MAXLENGTH = 120

// Insert document into its proper frame
if (top.location == self.location){
  top.location.href = \"http://www.besked.dk/\"
}

// returns true and submits if the form is valid, returns false otherwise.
function validate() {

  theForm=document.forms[0]

  // Validate telephone number

  tel = theForm.to.value
  for( i=0; i<tel.length; i++ ) {
    ch = tel.charAt(i)
    // valid characters are digits ...
    if( (ch < \'0\') || (ch > \'9\') ) {
        alert( \'Telefonnummeret må kun bestå af cifre.\' )
        return false
    }

  if( tel.length != 8 ) {
    alert( \'Telefonnummeret skal indeholde netop otte cifre.\' )
    return false
  }

  // is it a mobile phone?
  prefix = tel.substring(0,2)
  if( ((prefix >= 30) || (prefix < 20)) && (prefix != 40) && (prefix != 41)  && (prefix != 72) && (prefix != 51)) {
    alert( \'Der kan kun sendes SMS-beskeder til mobiltelefoner. \' +
          \'Telefonnummeret skal derfor begynde med 2, 40, 41, 51 eller 72\' )
    return false
  }

  // Validate length of message
  len = messageLength( theForm )
  if( len > MAXLENGTH ) {
    alert( \'Beskeden er for lang. Den er \' + len +
          \' tegn lang. Den maksimalt tilladte længde er \' + MAXLENGTH +
          \' tegn.\' )
    return false
  }

  if( theForm.message.value.length == 0 ) {
    alert( \'Beskedfeltet skal udfyldes.\' )
    return false
  }

  theForm.submit()
  return true
}

function validateAndSubmit() {
  doSubmit = validate()
  if( doSubmit ) {
    document.forms[0].submit()
    return true
  }
  return false
}

// Calculate the message length
function messageLength( theForm ) {
  ml = theForm.message.value.length
  sl = theForm.sender.value.length
  if( sl > 0 ) {
    ml += sl + 5
  }
  return ml
}

function updateCharsLeft( theForm ) {
  charsLeft = MAXLENGTH - messageLength( theForm )
  theForm.charsLeft.value = charsLeft
}

// End of comment that hides JavaScript from old browsers -->
</SCRIPT>

Copy & Paste fra Besked.dk mon ik du kan bruge noget af det ?
Avatar billede zyber-boy Nybegynder
07. februar 2001 - 16:39 #6
no_doubt...Vil ikke have noget kopieret!
fotograf...Og hvor kan man se hvor beskeder den bliver delt op i?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
07. februar 2001 - 16:41 #7
...ups, den del af spørgsmålet overså jeg lige!
- tænker lige!
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 16:47 #8
har en gammel en jeg hjalp coolsms med.
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2001 - 16:47 #9
må beskeden ikke være mere end de 650 tegn? eller må man skrive op 5*650 og SÅ bliver det delt op?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 16:50 #10
<html>

<head>
<title>www.coolsms.dk</title>
<META HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
<style TYPE=\"text/css\">
    <!--
    A:link {text-decoration: none; color: \"#AAAAAA\"}
    A:visited {text-decoration: none; color: \"#AAAAAA\"}
    A:active {text-decoration: bold; color: \"#FFFFFF\"}
    A:hover {text-decoration: underline overline; color: \"#CCCCCC\"}
    -->
</style>

<script language=\'javascript\'>
    msglength = 120
    MAXLENGTH = msglength*5
    function updateCharsLeft( theForm )
    {

        smsleft = theForm.tmsg.value.length + 6 + theForm.sender.value.length
        smsleft2 = theForm.tmsg.value.length + (11*2) + (theForm.sender.value.length * 2)
        smsleft3 = theForm.tmsg.value.length + (11*3) + (theForm.sender.value.length * 3)
        smsleft4 = theForm.tmsg.value.length + (11*4) + (theForm.sender.value.length * 4)
        smsleft5 = theForm.tmsg.value.length + (11*5) + (theForm.sender.value.length * 5)

        if (smsleft<=msglength)
        {
            theForm.numsms.value = 1
            fromchars = theForm.sender.value.length+6
        }
        else if (smsleft2<=(msglength*2))
        {
            theForm.numsms.value = 2
            fromchars = (theForm.sender.value.length+11)*2
        }
        else if (smsleft3<=(msglength*3))
        {
            theForm.numsms.value = 3
            fromchars = (theForm.sender.value.length+11)*3
        }
        else if (smsleft4<=(msglength*4))
        {
            theForm.numsms.value = 4
            fromchars = (theForm.sender.value.length+11)*4
        }
        else if (smsleft5<=(msglength*5))
        {
            theForm.numsms.value = 5
            fromchars = (theForm.sender.value.length+11)*5
        }
        else
        {
            theForm.numsms.value = \"*\"
            fromchars = (theForm.sender.value.length+11)*5
        }

        if (theForm.sender.value.length == 0)
        {
            fromchars = 0
        }

        charsLeft4 = (MAXLENGTH - (fromchars + theForm.tmsg.value.length))
        theForm.charsLeft3.value = charsLeft4
    }
</script>

</head>

<body bgcolor=\"#305C94\" text=\"#FFFFFF\" link=\"#AAAAAA\" alink=\"#FFFFFF\" vlink=\"#AAAAAA\">

<div align=\"center\">
  <center>
  <table border=\"0\" width=\"745\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">
    <tr>
      <td width=\"487\" align=\"center\" height=\"350\" valign=\"middle\">

<form action=\"http://dinside/sms.php3\" name=\"sms\" method=\"get\" target=\"info\" onSubmit=\"document.sms.tmsg.focus();document.sms.message.value=document.sms.tmsg.value;document.sms.tmsg.value=\'\';\">

<TABLE ALIGN=\"CENTER\" BGCOLOR=\"#305C94\" border=0 CELLPADDING=2 CELLSPACING=0 RULES=NONE width=420 >
    <TR ALIGN=\"CENTER\">
      <TD><FONT SIZE=3><B>Mobil nummer:</B></FONT><BR><input maxlength=\'8\'type=\'text\'
style=\"background-color:#305C94; font-size:8pt; color: #FFFFFF;border-bottom:dotted
1px;border-left:dotted 1px;border-right:dotted 1px;border-top:dotted 1px;\" name=\'extrato\' size=\'16\' maxlength=\'15\'></TD>
      <TD>
        <p align=\"center\"><FONT SIZE=3><B>Senders Navn:</B></FONT><BR><input maxlength=\'20\' type=\'text\'
style=\"background-color:#305C94; font-size:8pt; color: #FFFFFF;border-bottom:dotted
1px;border-left:dotted
1px;border-right:dotted 1px;border-top:dotted 1px;\" name=\'sender\' size=\'16\' maxlength=\'200\' onKeyUp=\'updateCharsLeft(this.form)\' onChange=\'updateCharsLeft(this.form)\' onKeyPress=\'updateCharsLeft(this.form)\'></p>
      </TD>
    </TR>
    <TR ALIGN=\"CENTER\">
      <TD COLSPAN=2><input type=\'hidden\' name=\'message\' rows=\'7\' cols=\'23\' maxlength=\'600\' onKeyUp=\'updateCharsLeft(this.form)\' onChange=\'updateCharsLeft(this.form)\' onKeyPress=\'updateCharsLeft(this.form)\'><BR>
<textarea name=\'tmsg\' style=\"background-color:#305C94; font-size:8pt; color:#FFFFFF;\" rows=\'9\'
cols=\'46\' maxlength=\'600\' onKeyUp=\'updateCharsLeft(this.form)\' onChange=\'updateCharsLeft(this.form)\' onKeyPress=\'updateCharsLeft(this.form)\'></textarea></TD>
    </TR>
    <TR ALIGN=\"CENTER\" valign=top>
      <TD><font size=\'1\'>
    <input type=\'text\' style=\"background-color:#305C94; font-size:9pt; color: #000000;border-bottom:dotted 1px;border-left:dotted 1px;border-right:dotted 1px;border-top:dotted 1px;\" name=\'charsLeft3\' value=\'600\' size=\'3\' onFocus=\'blur()\'>
    <input type=\'text\' style=\"background-color:#305C94; font-size:9pt; color: #000000;border-bottom:dotted 1px;border-left:dotted 1px;border-right:dotted 1px;border-top:dotted 1px;\" name=\'numsms\' value=\'1\' size=\'1\' onFocus=\'blur()\'>
    </font></TD>
      </TABLE>

<table border=0 align=center>
<tr><td>
</td></tr>
</table>

      </td>
    &nbsp;
  </center>

</body>

Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 17:09 #11
Var det noget ?
Avatar billede jumper Nybegynder
07. februar 2001 - 17:13 #12
Jeg lavede en hurtig lille ting til dig:

http://chat.betachat.dk/temp/tegn.html

/Thor
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2001 - 17:16 #13
jumper >> virker ikke...
Avatar billede jumper Nybegynder
07. februar 2001 - 17:16 #14
keysersoze, den virker da fint ?

/Thor
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 17:30 #15
Noget der kan bruges ?
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2001 - 17:57 #16
jumper: Lige bortset fra at man kan indtaste så meget som man vil og ikke kun max 650 tegn ;)

Snowball
Avatar billede jumper Nybegynder
07. februar 2001 - 17:59 #17
snowball, det skrev han jo ikke som et krav *g*

/Thor
Avatar billede snowball Novice
07. februar 2001 - 18:03 #18
jumper: Nej det er rigtigt nok ;)

Snowball
Avatar billede no_doubt Nybegynder
07. februar 2001 - 19:06 #19
Det jeg har lavet til coolsms virker da perfekto.
Avatar billede zyber-boy Nybegynder
08. februar 2001 - 20:19 #20
no_doubt...Jeg er rimelig sikker på at Jehat har lavet CoolSMS\' javascript!
jumper...Du er sku klog, ku du tænke dig at hjælpe mig en anden gang (mod betaling)?
Avatar billede zyber-boy Nybegynder
08. februar 2001 - 20:22 #21
jumper...Ups...så lige at du arbejde hos Jubii, så er det jo nok ikke så smart at du laver noget freelance for mig?
Avatar billede jumper Nybegynder
08. februar 2001 - 20:22 #22
zyber-boy, jamen tak for rosen ;) .. du kan jo altid henvende dig en anden gang hvis der skulle være noget.

/Thor
Avatar billede zyber-boy Nybegynder
08. februar 2001 - 20:26 #23
jumper....Ville du lave noget freelance eller ej?
Avatar billede jumper Nybegynder
08. februar 2001 - 20:29 #24
zyber-boy, hvis du får brug for freelance-hjælp, kan du jo altid skrive til mig og spørge. Der er ikke noget problem med min arbejdsplads, det eneste problem der kunne være var om jeg var optaget med noget andet ;)

/Thor