Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
02. april 2004 - 14:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

malloc og structs med default value

Hvorfor virkerfølgende ikke?

malloc har bare garbage i det allokerede hukommelse, og calloc 0'er.

prøver derfor med "localName =& MyClass_2;", men så kommer der en runtime error, når jeg bruger free :/

Please help!
-----------------
#include <string.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>

struct MyClass_1 {
    signed __int32 foo;
} MyClass_1 = {12};

struct MyClass_2 {
    signed __int16 foo;
    struct MyClass_1 MyClass_1_parent;
} MyClass_2 = {24};

void main() {
    struct MyClass_2 * localName = malloc(sizeof(struct MyClass_2));
    localName =& MyClass_2;
    printf("%d", localName->foo);
    free(localName);
}
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2004 - 14:34 #1
Ja - sådan virker malloc og calloc.

Du er nødt til at initialisere eksplicit.

Der er jo ikke en constructor at kalde.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2004 - 14:41 #2
Spark over skinnebenet.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
02. april 2004 - 20:52 #3
struct MyClass_1 er en type, MyClass_1 er en variabel, MyClass_1.foo initieres til 12.
struct MyClass_2 er en type, MyClass_2 er en variabel, MyClass_2.foo initieres til 24. MyClass_2.MyClass_1_parent initieres ikke.

struct MyClass_2 * localName = malloc(sizeof(struct MyClass_2));
Betyder at localName der er af typen "struct MyClass_2", sættes til at pege på et object der bliver allokeres med malloc()

localName =& MyClass_2;
Betyder at localName sættes til pege på variablen MyClass_2, derved mistes pointeren til det objekt der blev allokeret ovenfor.

free(localName);
Her forsøger du at free() variablen MyClass_2, hvilken ikke kan lade sig gøre, da den ikke er allokeret med malloc/calloc, men er et statisk objekt.

(og et spark fra sidelinien).
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 22:46 #4
bertel>

Det var mig selv jeg sparkede.

nemezis ved hvorfor
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. april 2004 - 22:54 #5
Jeg ville blot sende et lille spark til nemezis, selv om det ikke var mig det gik ud over.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 22:57 #6
Ah

Ja - det er jo et problem som du ikke har

:-)
Avatar billede rrn Nybegynder
15. april 2004 - 08:32 #7
Nemezis: bertelbrander har på glimrende vis forklaret hvori problemet består. Hvis du ønsker eksplicit allokering med initialisering vil jeg foreslå dig at skrive constructore til structs'ene og benytte new - eller skal du bruge C (uden ++)?. Dit eksempel kunne tilrettes som følger:

#include <string.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>

struct MyClass_1 {
    signed __int32 foo;

    MyClass_1(): foo(12) {}
};

struct MyClass_2 {
    signed __int16 foo;
    struct MyClass_1 MyClass_1_parent;

    MyClass_2(): foo(24) {}  // Parent class initialized by default constructor
};

void main() {
    struct MyClass_2 * localName = new MyClass_2();
    printf("%d", localName->foo);
    delete localName;
}
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
21. maj 2004 - 10:37 #8
Skulle godt nok bruge C, men har da også fundet ud af det... er ved at rydde op i mine udestående point, så en eller anden svar = point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2004 - 10:50 #9
svar
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester