Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
02. april 2004 - 14:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

malloc og structs med default value

Hvorfor virkerfølgende ikke?

malloc har bare garbage i det allokerede hukommelse, og calloc 0'er.

prøver derfor med "localName =& MyClass_2;", men så kommer der en runtime error, når jeg bruger free :/

Please help!
#include <string.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>

struct MyClass_1 {
    signed __int32 foo;
} MyClass_1 = {12};

struct MyClass_2 {
    signed __int16 foo;
    struct MyClass_1 MyClass_1_parent;
} MyClass_2 = {24};

void main() {
    struct MyClass_2 * localName = malloc(sizeof(struct MyClass_2));
    localName =& MyClass_2;
    printf("%d", localName->foo);
    free(localName);
}
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2004 - 14:34 #1
Ja - sådan virker malloc og calloc.

Du er nødt til at initialisere eksplicit.

Der er jo ikke en constructor at kalde.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2004 - 14:41 #2
Spark over skinnebenet.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
02. april 2004 - 20:52 #3
struct MyClass_1 er en type, MyClass_1 er en variabel, MyClass_1.foo initieres til 12.
struct MyClass_2 er en type, MyClass_2 er en variabel, MyClass_2.foo initieres til 24. MyClass_2.MyClass_1_parent initieres ikke.

struct MyClass_2 * localName = malloc(sizeof(struct MyClass_2));
Betyder at localName der er af typen "struct MyClass_2", sættes til at pege på et object der bliver allokeres med malloc()

localName =& MyClass_2;
Betyder at localName sættes til pege på variablen MyClass_2, derved mistes pointeren til det objekt der blev allokeret ovenfor.

free(localName);
Her forsøger du at free() variablen MyClass_2, hvilken ikke kan lade sig gøre, da den ikke er allokeret med malloc/calloc, men er et statisk objekt.

(og et spark fra sidelinien).
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 22:46 #4
bertel>

Det var mig selv jeg sparkede.

nemezis ved hvorfor
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. april 2004 - 22:54 #5
Jeg ville blot sende et lille spark til nemezis, selv om det ikke var mig det gik ud over.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 22:57 #6
Ah

Ja - det er jo et problem som du ikke har

:-)
Avatar billede rrn Nybegynder
15. april 2004 - 08:32 #7
Nemezis: bertelbrander har på glimrende vis forklaret hvori problemet består. Hvis du ønsker eksplicit allokering med initialisering vil jeg foreslå dig at skrive constructore til structs'ene og benytte new - eller skal du bruge C (uden ++)?. Dit eksempel kunne tilrettes som følger:

#include <string.h>
#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>

struct MyClass_1 {
    signed __int32 foo;

    MyClass_1(): foo(12) {}
};

struct MyClass_2 {
    signed __int16 foo;
    struct MyClass_1 MyClass_1_parent;

    MyClass_2(): foo(24) {}  // Parent class initialized by default constructor
};

void main() {
    struct MyClass_2 * localName = new MyClass_2();
    printf("%d", localName->foo);
    delete localName;
}
Avatar billede nemezis_aalborg Nybegynder
21. maj 2004 - 10:37 #8
Skulle godt nok bruge C, men har da også fundet ud af det... er ved at rydde op i mine udestående point, så en eller anden svar = point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2004 - 10:50 #9
svar