Avatar billede danriis Nybegynder
07. februar 2001 - 11:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vælg amt, vælg kommune uden at trykke på en submit knap

Hejsa...

Som i nok kan se i min titel skal jeg lave en funktion hvor man først skal vælge et amt fra et dropdown felt, derefter skal den jeg så lave en sql streng, hvor den henter alle kommunerne i det valgte amt, hvordan gør man det??

Med venlig hilsen
Dan
Avatar billede skovtrold Nybegynder
07. februar 2001 - 11:59 #1
Kan du ikke lave lave amt-pulldown med rediect til sig selv, og så tjekke på id?
Alt efter hvilket id der er sendt med, skal kommunerne vises i ny pulldown:

<form>
<select size=\"1\" name=\"amt\" onChange=\"window.open(this.options[this.selectedIndex].value,\'page\')\">
<option value=\"default.asp?id=amt1\">Amt 1:</option>
<option value=\"default.asp?id=amt2\" >Amt 2</option>
</select>
</form>
Avatar billede mithrill Nybegynder
07. februar 2001 - 11:59 #2
Skal man ikke submitte for at kunne udføre SQL

Hvad med at sortere dine kommuner efter amterne og så smide dem i et lille javascript, der holder de kommuner der passer til det valgte amt.

Når der så vælges et amt, bruger du javascript til at ændre værdien af dine select / value værdier i drop down menuen
Avatar billede danriis Nybegynder
07. februar 2001 - 12:12 #3
Lige nu har jeg lavet det sådan her, men jeg ville høre hvordan det skulle laves uden at trykke på en submit knap, da jeg gerne vil lave det lidt ligesom på www.kapow.net.

--
  \'====================== VÆLG KOMMUNE I DET VALGTE AMT
  if request(\"side\")=\"2\" then
    tab_top(\"Vælg kommune\")
      SQL=\"SELECT Kommune,Kommune_id from kommune where Amt_nr=\"&request(\"amt\")&\"\"
      set objRS=objConn.execute(SQL)
        response.write \"Vælg den kommune, hvor du ønsker at få vist boliger fra.\"
        response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"3\"\" name=\"\"side\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"\"&request(\"amt\")&\"\"\" name=\"\"amt\"\">\"
        response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"kommune\"\">\"
          do until objRS.eof
            response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"kommune_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"kommune\")&\"</option>\"
            objRS.movenext
          loop
        response.write \"</select>\"
        response.write \"<br><br><button onClick=\"\"history.back();\"\">Forrige side</button><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
      objRS.close: set objRS=nothing
    tab_bot(\"<p>\")
  \'====================== VÆLG ET AMT
  else
    tab_top(\"Vælg amt:\")
      SQL=\"SELECT amt,amt_id from [Amt] order by amt asc\"
      set objRS=objConn.execute(SQL)
        response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"2\"\" name=\"\"side\"\">\"
        response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"amt\"\">\"
          do until objRS.eof
            response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"amt_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"amt\")&\"</option>\"
            objRS.movenext
          loop
        response.write \"</select>\"
        response.write \"<br><br><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
      objRS.close: set objRS=nothing
    tab_bot(\"<p>\")
  end if
--

Avatar billede a-torsten Nybegynder
07. februar 2001 - 12:53 #4
Virker det her ..???

\'====================== VÆLG KOMMUNE I DET VALGTE AMT
  if request(\"side\")=\"2\" then
    tab_top(\"Vælg kommune\")
      SQL=\"SELECT Kommune,Kommune_id from kommune where Amt_nr=\"&request(\"amt\")&\"\"
      set objRS=objConn.execute(SQL)
        response.write \"Vælg den kommune, hvor du ønsker at få vist boliger fra.\"
        response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\" onChange=\"\"window.open(this.options[this.selectedIndex].value,\'page\')\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"3\"\" name=\"\"side\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"\"&request(\"amt\")&\"\"\" name=\"\"amt\"\">\"
        response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"kommune\"\">\"
          do until objRS.eof
            response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"kommune_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"kommune\")&\"</option>\"
            objRS.movenext
          loop
        response.write \"</select>\"
        response.write \"<br><br><button onClick=\"\"history.back();\"\">Forrige side</button><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
      objRS.close: set objRS=nothing
    tab_bot(\"<p>\")
  \'====================== VÆLG ET AMT
  else
    tab_top(\"Vælg amt:\")
      SQL=\"SELECT amt,amt_id from [Amt] order by amt asc\"
      set objRS=objConn.execute(SQL)
        response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
        response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"2\"\" name=\"\"side\"\">\"
        response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"amt\"\" onChange=\"\"window.open(this.options[this.selectedIndex].value,\'page\')\"\">\"
          do until objRS.eof
            response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"amt_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"amt\")&\"</option>\"
            objRS.movenext
          loop
        response.write \"</select>\"
        response.write \"<br><br><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
      objRS.close: set objRS=nothing
    tab_bot(\"<p>\")
  end if
--

-Anders
Avatar billede danriis Nybegynder
07. februar 2001 - 13:05 #5
Nej det var ikke sådan at jeg mente det, lidt ligesom dette her, hvis man da kan det:

--
tab_top(\"Vælg amt:\")
SQL=\"SELECT amt,amt_id from [Amt] order by amt asc\"
set objRS=objConn.execute(SQL)
response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"2\"\" name=\"\"side\"\">\"
response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"amt\"\">\"
do until objRS.eof
response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"amt_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"amt\")&\"</option>\"
objRS.movenext
loop
response.write \"</select>\"
response.write \"<br><br>\"
objRS.close: set objRS=nothing
tab_bot(\"<p>\")
tab_top(\"Vælg kommune\")
SQL=\"SELECT Kommune,Kommune_id from kommune where Amt_nr=\"&request(\"amt\")&\"\"
set objRS=objConn.execute(SQL)
response.write \"Vælg den kommune, hvor du ønsker at få vist boliger fra.\"
response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"3\"\" name=\"\"side\"\">\"
response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"\"&request(\"amt\")&\"\"\" name=\"\"amt\"\">\"
response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"kommune\"\">\"
do until objRS.eof
response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"kommune_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"kommune\")&\"</option>\"
objRS.movenext
loop
response.write \"</select>\"
response.write \"<br><br><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
objRS.close: set objRS=nothing
tab_bot(\"<p>\")
--

Altså det hele på den samme side, hvis dette er muligt??
Avatar billede rex2 Nybegynder
07. februar 2001 - 13:21 #6
Hej!
- jeg blander mig lige i debatten:

Hvorfor har du ikke bare en onchange=\'submit()\' i formularen og en request.form(\"name\") i starten af dokumentet, der klarer det hele for dig?!?
Avatar billede danriis Nybegynder
07. februar 2001 - 13:55 #7
Hvordan det???

Kan du ikke lige prøve at sætte det ind i denne kode?

Du kan godt få flere point for det, hvis det er det!
--
tab_top(\"Vælg amt:\")
SQL=\"SELECT amt,amt_id from [Amt] order by amt asc\"
set objRS=objConn.execute(SQL)
response.write \"<form action=\"\"default.asp\"\" method=\"\"get\"\">\"
response.write \"<input type=\"\"hidden\"\" value=\"\"2\"\" name=\"\"side\"\">\"
response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"amt\"\">\"
do until objRS.eof
response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"amt_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"amt\")&\"</option>\"
objRS.movenext
loop
response.write \"</select>\"
response.write \"<br><br>\"
objRS.close: set objRS=nothing
tab_bot(\"<p>\")
tab_top(\"Vælg kommune\")
SQL=\"SELECT Kommune,Kommune_id from kommune where Amt_nr=\"&request(\"amt\")&\"\"
set objRS=objConn.execute(SQL)
response.write \"Vælg den kommune, hvor du ønsker at få vist boliger fra.\"
response.write \"<select size=\"\"1\"\" name=\"\"kommune\"\">\"
do until objRS.eof
response.write \"<option value=\"\"\"&objRS(\"kommune_id\")&\"\"\">\"&objRS(\"kommune\")&\"</option>\"
objRS.movenext
loop
response.write \"</select>\"
response.write \"<br><br><input type=\"\"submit\"\" value=\"\"Næste side\"\"></form>\"
objRS.close: set objRS=nothing
tab_bot(\"<p>\")
--
Avatar billede rex2 Nybegynder
07. februar 2001 - 14:17 #8
- OK!
Forklaring følger:

1. Du sætter onchange=\'submit()\' ind i starten af din select (hvor du kalder siden igen i din action!)

2. Du opretter en id = request.form(\"id\") på starten af siden (såfremt \'selecten\' i formularen hedder \'id\') og skriver herefter således, hvor du vil placere din kommune-dropdown:
<% if id <> \"\" then %>
<form name=\"by\" action=\"vis_by.asp\" method=\"post\">
Vælg by:
<% (din select_by) %>
<input type=\"submit\" value=\"Hent\"></form>

Håber du forstår ovenstående!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. februar 2001 - 14:40 #9
Ehm .. må jeg foreslå noget ? Lav det direkte i JavaScript. Sådan så når man vælger noget fra een drop-down, at så \"fyldes\" en anden en op med items der svarer til det som man har valgt i den første.
Avatar billede rex2 Nybegynder
07. februar 2001 - 15:23 #10
Jamen, så er det jo ikke så \'dynamisk\'...eller smart, æller...?!?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. februar 2001 - 15:26 #11
rex2:> det er jo det det er ... det bliver da ikke mere dynamisk når man opdaterer direkte uden at reloade siden
Avatar billede danriis Nybegynder
07. februar 2001 - 15:31 #12
Rex2: Tak for dit svar, det virker nu!!!
Avatar billede rex2 Nybegynder
07. februar 2001 - 15:33 #13
- var så lidt!