Avatar billede hotmoller Nybegynder
31. marts 2004 - 19:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

mysql newbie søger gode råd til hurtige fremskridt

Hej eksperter.

Jeg har netop installeret mysql på min maskine, da jeg efterhånden mente det var tid til at tage skridtet videre fra Access.

Jeg fået fat i en bog, som har hjulpet mig til at få oprettet en ny database. Nu skal jeg imidlertid til at tilføre brugere til databasen og dette er gået lidt i fisk for mig.

Bogen foreslår dette approach, efter databasen er oprettet vha. CREATE DATABASE sample_db; :

1. First, make sure the daemon is running and that you are currently in the mysql
directory.
2. Add the hostname and database to the host table. To do this, you must use the
MySQL monitor.
3. bin/mysql –p
4. Next, you must make the mysql database the active database. To do this, type the
following:
5. USE mysql;
Note Remember, commands are not case sensitive, but the database objects
are.
6. To add the hostname/database combination to this MySQL RDBMS, you must use an
SQL INSERT command. Type the following from the command line:
7. INSERT INTO mysql VALUES('localhost','sample_db',
8. 'Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y');

- > jeg synes nummereringen er lidt mærkelig, jeg opfatter det f.eks. som om, at step 7 viser hvordan man udfører step 3 (mærkeligt at have dette i trin ). Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, så skal insert statement i step syv bruge tabellen "host" og ikke tabellen "mysql" (har jeg misforstået noget ?!).

Er der nogen der vil forklare mig om det er mig eller min bog der er galt på den, og evt. hjælpe mig videre. Min målsætning er i første omgang at få en database op at køre, så jeg kan forsøge at arbejde på den, fra noget java kode. Altså bare det helt basale.

mvh / moller
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2004 - 19:16 #1
step 3 er "start mysql kommando fortolker"
Avatar billede hotmoller Nybegynder
31. marts 2004 - 21:12 #2
Hej igen arne :)

Kan du give mig dit besyv i forhold til trin 7. Jeg synes ikke jeg kan se nogen tabel med navnet "mysql" i databasen "mysql", hvorfor jeg tror der en fejl i det insert statement.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2004 - 21:17 #3
Jeg er ikke speciel skrap til MySQL administration - jeg er mere til
anvendelse i applikation.

Men jeg tror at du har ret.

USE mysql;

er god nok, fordi der er en mysql database.

INSERT INTO mysql

er forkert, fordi der ikke er sådan en tabel.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2004 - 21:19 #4
Jeg kan ikke lige sige om tabellen er host eller db.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2004 - 21:19 #5
Under alle omstændigheder tror jeg at din bog er for dårlig !
Avatar billede pellekahn Nybegynder
01. april 2004 - 00:23 #6
Hvis du vil godt igang med MySQL og har lidt forstand på databaser, kan jeg varmt anbefale 'MySQL Bible' af Steve Suehring. Det er en kanon bog der forklarer stort set alt om MySQL i et sprog som os dødelige kan forstå.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2004 - 08:25 #7
Jeg har også den bog.

Den er OK, men det ville nu ikke overraske mig hvis der var bedre bøger.
Avatar billede muddi Praktikant
01. april 2004 - 11:24 #8
Jeg bruger 'MySQL Reference Manual' fra O'Reilly. Bogen er skrevet af Monty og David Axmark, som begge står bag MySQL AB.
Der er dog en "lille" hage ved det, og det er, at bogen blot er en papirudgave af dokumentationen fra Internet. Dog er den langt mere komfortabel og overskuelig ;)
ISBN: 0-596-00265-3

Arne/pellekahn >> hvilket ISBN har MySQL Bible?
Avatar billede pellekahn Nybegynder
01. april 2004 - 23:36 #9
den har isbn - 0-7645-4932-4
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2004 - 18:13 #10
Tid at få lukket spørgsmålet (og uddelt point til dem der måtte have fortjent det) ?
Avatar billede hotmoller Nybegynder
15. februar 2005 - 23:40 #11
smid et svar.

undskyld den urimelig lange svartid fra min side
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2005 - 21:43 #12
mig ?