Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 13:41 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

tip en 13'er kupon

Hej igen!
Nu har jeg en ny problemstilling.

Jeg skal lave en test - som fungerer som en tipskupon. Der vil være 13 spørgsmål - hvor man kan vælge mellem 3 svar for hver - afkrydset som i en tipskupon (1,x,2). Når man er færdig skal man trykke på send - og de rigtige svar kommer frem (f.eks. hvor de forkerte er skrevet med rødt). Jeg arbejder i frontpage - men lægger selv diverse andre koder ind. Er det en større fidus - eller er der nogen, der kan løse opgaven ??

På forhånd tak :0)
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2004 - 13:49 #1
Inden du begynder på dit lille projekt, bør du måske overveje at benytte f.eks. noget serverside sprog, hvor den tjekker brugerens svar ud fra oplysninger i en database. Ellers ville folk jo blot kunne kigge i din kildekode og finde de rigtige svar?
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 13:55 #2
hmmm - okey - nu er jeg ikke haj til det her - men mener du at de går i 'vis kilde' og ser, hvad der står?  Og er det her med databaser ikke ret svært? Har aldrig prøvet det. Er det noget med, at man opretter basen i et excelark og så henviser til de forskellige celler ... ? Undskyld de mange spørgsmål - men jeg er næsten helt grøn :0)
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2004 - 15:06 #3
Hvis der skal være et minimum af sikkerhed skal du lægge det server-side ...

Hvis det 'bare' er til noget spas-agtigt, kan man da lige skjule det så meget, at der ikke er nogen, som gider at gennearbejde det for at finde svarene !-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 15:11 #4
det er arbejdsrelateret og bestemt ikke spas-agtigt. Vores sælgere skal kunne teste deres viden om vores produkt - og det hele er et led i en 'skolings'proces - som tages meget alvorligt ;-)Men jeg ka sqi ikke hitte ud af det. Og jeg har ledt efter en formel i alle mulige communities. Det må da findes et sted?

Jeg vil så sige, at det er meningen, at sælgere skal se svarene efterfølgende (svarene skal ikke pt. sendes videre til nogle andre). På den måde mener jeg nemlig også, at de får tænkt spørgsmålene igennem og bedre husker de rigtige facts. Så det her med at 'gemme' svarene, er ikke så vigtigt.
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2004 - 15:21 #5
Det lyder som det at bruge den udbyggede version af noget skjult alligevel er tilstrækkeligt:

Du lægger de funktioner, som skal bruges, som javascript i dokumentet, men lægger data i en let krypteret form i en ekstern .js-fil ...

-- sku' da fan være, om der var en af dine sælgere, som gad at bruge flere gange så lang tid på at bryde en (selv simpel) kryptering !-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 15:25 #6
ok - men så er her problemet. Jeg er IKKE god til koder og javascript - hvilke koder skal jeg bruge for at opbygge kuponen - og hvad er en 'let krypteret form' ? Grin bare - men jeg ER altså nybegynder ;0) Og nej, jeg tror altså heller ikke de har tid til at sidde og se efter svarene .. hehehe
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2004 - 15:33 #7
Hvis du har adgang til PHP, kan du lave det sådan her:
http://cypermann.dk/exp/484188/eksempel.php

Dette køre ikke over en database. Dette er selvfølgelig ikke nødvendig. Tænkte mig ikke lige om da jeg postede første gang.
Du kan se koden til scriptet her:
http://cypermann.dk/exp/484188/kilde.phps

undskyld den lidt sjuskede opstilling.
Håber du kan gennemskue det.Kan godt se det ikke er den rigtige kategori, men også kun en alternativ løsning.
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 15:49 #8
Har prøvet at komme hele koden ind på en side - men jeg får ikke svarene med (du har xx rigtige osv.) ??
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2004 - 15:52 #9
Har du husket at filtypen skal være .php ?
Og er du sikker på at den maskine scriptet ligger på understøtter php ?
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
31. marts 2004 - 15:53 #10
næææ - ved egentlig ikke hvad php er ... :-< !
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2004 - 15:58 #11
Det kræver jo så også, at serveren kører php ...
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2004 - 16:00 #12
Så må du jo blot bruge roenving's metode :)
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2004 - 16:21 #13
Den er ikke krypteret, bare gjort ikke direkte læselig, hvis du kræver en bedre kryptering, må jeg lige finde en anelse mere subtil metode, men som udgangspunkt burde den du:

Dette placeres i script.js i samme bibliotek:

//-------------------------------------------------
var sw = [3,6,9,12,15,18,21,24,27,30,33,36,39];
function chSv(sp,sv){
  return (sw[sp-1]/sp-sv==3);
}

//-------------------------------------------------

-- og denne fil skal selvfølgelig rettes i teksterne, men af hensyn til antallet af linjer har jeg ikke lagt teksterne på hver sin linje her, men hvis du ikke kan gennemskue den, kan du få den anderledes !-)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Tip en 13'er</title>
<style type="text/css">
table{border-collapse:collapse}
table td{text-align:center;border:1px solid black;padding:0px 5px;}
.nr{text-align:right;}
.spm{text-align:left;}
.svar{width:80px;}
</style>
<script type="text/javascript">
function check(){
  var ok = true;
  for(i=1;14>i;i++){
    radio = document.kupon.elements('r'+i);
    var thisok = false;
    for(j=0;radio.length>j;j++){
      thisok = thisok||radio[j].checked&&chSv(i,j);
    }
    ok = ok&&thisok;
  }
  if(ok)alert('Alle udfyldt korrekt');

}
</script>
<script type="text/javascript" src="script.js"></script>
</head>
<body>
<h1>Tip en 13'er</h1>
<form name="kupon">
<table>
  <tr>
    <td class="nr">Nr.</td>
    <td style="text-align:center;font-size:large">Spørgsmål</td>
    <td>1</td>
    <td>X</td>
    <td>2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">1.</td>
    <td class="spm">Hvor mange er der i en kasse</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" id="row1" onclick="check()"><br>250</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" id="row2" onclick="check()"><br>500</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" id="row3" onclick="check()"><br>2500</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">2.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">3.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">4.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">5.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">6.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">7.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">8.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">9.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">10.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">11.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">12.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="nr">13.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>

</table>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2004 - 16:22 #14
-- og koden er meget simpel, det er 3-tabellen tillagt 0 hvis svaret er 1, 1 hvis X og 2 hvis svaret er 2 !-)

-- som den er nu (ren 3-tabel) er det alle 1-taller, som er rigtige !-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 09:33 #15
så er jeg på igen. Hmmmm - "Dette placeres i script.js i samme bibliotek:" - så spør jeg lige dumt igen - hvad er det for et bibliotek, du taler om? Er det {} ...?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2004 - 12:44 #16
Han mener samme mappe som du har din html fil i :)
Hvis du vil have det til at ligge i en anden mappe, kan du ændre i linjen nedenfor under src="script.js"
<script type="text/javascript" src="script.js"></script>
Avatar billede roenving Novice
01. april 2004 - 14:19 #17
-- hvis dit resultat f.eks. skal bruge 1x21x21x21x21 bliver kode-linjen:

var sw = [3,7,11,12,16,20,21,25,29,30,34,38,39];
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 14:26 #18
Jeg prøvede at sætte den ind i en tom side. Men jeg må gøre noget forkert. Skemaet kommer flot frem - men nedenstående står øverst på siden. Skal det stå i <body>? - og skal //------- også med?

//-------------------------------------------------
var sw = [3,6,9,12,15,18,21,24,27,30,33,36,39];
function chSv(sp,sv){
  return (sw[sp-1]/sp-sv==3);
}

//-------------------------------------------------

Hvordan får jeg resultaterne, at se? Og tak for tålmodigheden ;0)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 14:29 #19
ok. jeg fandt ud af det - næsten. Nu har jeg bare 'problemet' med løsningerne ?? (ja, ja - ét skridt ad gangen ... )
Avatar billede roenving Novice
01. april 2004 - 14:33 #20
Du fandt ud af, at det er den kode, som skulle i en fil med navnet script.js ?-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 14:35 #21
nej - skulle den ikke ligge i samme html fil ( som cypermann sagde)? Jeg behøver ikke have den liggende i en anden mappe. Det jeg mangler er en form for 'send'knap, så de rigtige løsninger kommer frem efterfølgende ??
Avatar billede roenving Novice
01. april 2004 - 14:43 #22
Ja, ja, det laver vi, når du har fået den til at virke, for skelettet er, at funktionen og koden ligger i en anden fil (script.js) i samme mappe ...

Forløbig svarer den bare tilbage, at man har udfyldt korrekt, hvis man har det (altså trykket på det rigtige i alle 13 spørgsmål ...
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 14:45 #23
ok - jeg laver fluks en script.js
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
01. april 2004 - 14:53 #24
så er det gjort! Og jeg har lagt den i samme mappe. Hvordan kan jeg nu se, om det virker? For jeg kan sagtens gå ind og vælge de forskellige punkter - men der kommer ingen resultater frem? :0\
Avatar billede roenving Novice
01. april 2004 - 15:23 #25
Hvis du ikke har ændret i koden, skal du bare klikke alle 13 1-taller af, så kommer der et resultat, men jeg har ikke kigget på hvordan det skal vises, for nu begynder detalje-spørgsmålene jo:

-- Kan man tillade sig at forvente, at der bliver svaret på et spørgsmål ad gangen i rækkefølge ?-)

-- Skal det rigtige komme frem umiddelbart efter et valg, eller skal der være en chance for fortryd, så det først er ved en fuld udfyldelse, at man evaluerer svarene.

-- Skal der være en(to) tæller(e), som tæller antal besvarede/rigtige ?o]
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
02. april 2004 - 08:27 #26
Hej igen. Har testet - og det virker! Men jeg er ikke sikker på, at svaret skal komme i en popup. Jeg havde forestillet mig, at svaret kom på siden (men så bliver det måske MEGET kompliceret ... ;0\

- nej man kan ikke forvente, at der bliver svaret på et spørgsmål ad gangen (brugeren vil i nogle tilfælde skulle finde de rigtige svar i en mappe eller på siden)
- Der skal først komme svar, når man trykker på en knap (fx. send)efter at man har udfyldt hele kuponen - og det ville være genialt, hvis man kan se, hvilke der er forkerte (fx. hvis de var røde). Besvarer det ikke også sidste spørgsmål?

:0)
Avatar billede roenving Novice
02. april 2004 - 15:18 #27
Jo, fint nok, jeg kigger på det, men det bliver en anelse senere !-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
02. april 2004 - 15:22 #28
Fint, fint - og tak - jeg går alligevel 'på weekend' :0)
Avatar billede roenving Novice
04. april 2004 - 07:47 #29
Måske er det sådan, for nu vil den selv finde ud af, hvornår der er 13 besvarede spørgsmål, og reagere 'fornuftigt' ...

-- og brugeren kan derefter prøve sig frem indtil hun har fundet alle de rigtige svar !-)

-- og så blev knappen faktisk overflødig, men hvis du vil have det sådan, at de kan gå skemaet igennem flere gange, før det evalueres, skal vi bare flytte nogle kodelinjer til en funktion !o]

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Tip en 13'er</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<style type="text/css">
h1,.resultat,#header{font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;}
table{border-collapse:collapse}
table td{text-align:center;border:1px solid black;padding:0px 5px;}
.nr{text-align:right;}
.spm{text-align:left;}
.svar{width:80px;}
.resultat{display:none;font-size:x-large;margin-bottom:0.2em;}
#besvaret{display:block;}
#succes{color:red;}
#failure{color:blue;}
</style>
<script type="text/javascript">
var fejl = num = 0;
function check(){
  var ok = true,thisok = new Array(),fejl = num = 0;
  for(i=1;14>i;i++){
    radio = document.kupon.elements['r'+i];
    thisok[i] = false;
    for(j=0;radio.length>j;j++){
      thisok[i] = thisok[i]||radio[j].checked&&chSv(i,j);
      num += radio[j].checked?1:0;
    }
    ok = ok&&thisok[i];
    fejl += thisok[i]?0:1;
  }
  if(ok){
    document.getElementById('succes').style.display='block';
    document.getElementById('failure').style.display='none';
    document.getElementById('besvaret').style.display='none';
    for(i=1;14>i;i++)document.getElementById('row'+i).style.color='black';
  }else{
    if(num == 13){
      for(i=1;14>i;i++)document.getElementById('row'+i).style.color= thisok[i]?'black':'red';
      document.getElementById('succes').style.display='none';
      document.getElementById('failure').style.display='block';
      document.getElementById('besvaret').style.display='none';
      document.getElementById('fejl').innerHTML = fejl;
    }else
      document.getElementById('besvarede').innerHTML = num;
  }
</script>
<script type="text/javascript" src="script.js"></script>
</head>
<body>
<h1>Tip en 13'er</h1>
<form name="kupon">
<div id="besvaret" class="resultat">Du har nu besvaret <span id="besvarede">0</span> spørgsmål af 13 ...</div>
<div id="succes" class="resultat">Tillykke, du har svaret rigtigt på alle spørgsmål !-)</div>
<div id="failure" class="resultat">Desværre, du har <span id="fejl"></span>&nbsp;svar forkert</div>
<table>
  <tr id="header" style="font-weight:bold;">
    <td class="nr">Nr.</td>
    <td style="text-align:center;font-size:large">Spørgsmål</td>
    <td>1</td>
    <td>X</td>
    <td>2</td>
  </tr>
  <tr id="row1">
    <td class="nr">1.</td>
    <td class="spm">Hvor mange er der i en kasse</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" onclick="check()"><br>250</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" onclick="check()"><br>500</td>
    <td class="svar"><input type="radio" name="r1" onclick="check()"><br>2500</td>
  </tr>
  <tr id="row2">
    <td class="nr">2.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row3">
    <td class="nr">3.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row4">
    <td class="nr">4.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row5">
    <td class="nr">5.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row6">
    <td class="nr">6.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row7">
    <td class="nr">7.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row8">
    <td class="nr">8.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row9">
    <td class="nr">9.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row10">
    <td class="nr">10.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row11">
    <td class="nr">11.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row12">
    <td class="nr">12.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>
  <tr id="row13">
    <td class="nr">13.</td>
    <td class="spm">Hvor mange kasser der på en hel palle</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>10</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>15</td>
    <td><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>25</td>
  </tr>

</table>
</form>
<!-- <button>Se resultat</button> -->
</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
04. april 2004 - 07:51 #30
-- og så var det først ved 10. test, at jeg opdagede, at jeg havde byttet om på farverne i rigtig/forkert-overskriften, så to linjer anderledes:

#succes{color:blue;}
#failure{color:red;}
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
05. april 2004 - 10:29 #31
Hej Roenving. Du er en sveske! Jeg er imponeret, og overbevist om at det kan bruges. Du har virkelig fortjent dine point! Håber du synes det var sjovt at 'finde på' :0) Svar lige
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
05. april 2004 - 10:32 #32
øhhh - lige et sidste spørgsmål (lover jeg) - hvor retter jeg hvilke, der skal være de rigtige svar - og hvilke som ikke skal. Kan jo ikke have rigtige svar på alle 1'ere ... ? :0)
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 12:16 #33
Som du kan se er det 3-tabellen, som står i script.js nu, læg 1 til for at skrive X, 2 til for at have 2:

3,6,9,12,15,18,21,24,27,30,33,36,39 betyder bar 1-taller

4,7,10,13,16,19,22,25,28,31,34,37,40 betyder bar X'er og

5,8,11,14,17,20,23,26,29,32,35,38,41 betyder bar 2-taller

Dvs. hvis du f.eks. gerne vil have: 1X2 XX1 212 2X12 bliver det til:

3,7,11,13,16,18,23,24,29,32,34,36,41

-- og et godt råd for ikke at lave rækker, som folk kan finde/gætte kunne være:

vælg f.eks. denne række, men lav den om, hvis det er naturligt (tal skal selvfølgelig have den rigtige rækkefølge !-)

-- og velbekomme '-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
05. april 2004 - 15:05 #34
Perfekt :0)
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 15:32 #35
-- og tak for points ;~}
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
13. april 2004 - 12:45 #36
Roenving - håber du ser denne besked. Jeg kan ikke få min tip en 13'er til at virke. Det er som om talrækken virker forkert. Det passer ikke med 3-tabellen??? De rigtige bliver 'forkerte' og omvendt! Øv - hvad gør jeg? Håber du har tid til at hjælpe igen :0<
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 16:08 #37
Prøv at poste den talrække, du bruger til testen !-)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
14. april 2004 - 08:07 #38
KANON - du er her... ;0>  Jeg ved ikke om det er i talrækken - eller i selve html.filen den er gal?? Jeg synes, jeg gjorde, hvad du sagde - og det virkede også med 1'tallerne ??

Kuponens rigtige er: 2x1 2x1 2xx 121x

Og koden i script.js er:

//-------------------------------------------------
var sw = [5,7,9,14,16,18,23,25,28,30,35,36,40];
function chSv(sp,sv){
  return (sw[sp-1]/sp-sv==3);
}

//-------------------------------------------------

html.filen lyder:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>

<font face="Arial">
<html>
<head>
<title>Tip en 13'er</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">

<style type="text/css">
h1,.resultat,#header{font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;}
table{border-collapse:collapse}
table td{text-align:center;border:1px solid black;padding:0px 5px;}
.nr{text-align:right;}
.spm{text-align:left;}
.svar{width:175px;}
.resultat{display:none;font-size:x-large;margin-bottom:0.2em;}
#besvaret{display:block;}
#succes{color:blue;}
#failure{color:red;}
</style>

<script type="text/javascript">
var fejl = num = 0;
function check(){
  var ok = true,thisok = new Array(),fejl = num = 0;
  for(i=1;14>i;i++){
    radio = document.kupon.elements['r'+i];
    thisok[i] = false;
    for(j=0;radio.length>j;j++){
      thisok[i] = thisok[i]||radio[j].checked&&chSv(i,j);
      num += radio[j].checked?1:0;
    }
    ok = ok&&thisok[i];
    fejl += thisok[i]?0:1;
  }
  if(ok){
    document.getElementById('succes').style.display='block';
    document.getElementById('failure').style.display='none';
    document.getElementById('besvaret').style.display='none';
    for(i=1;14>i;i++)document.getElementById('row'+i).style.color='black';
  }else{
    if(num == 13){
      for(i=1;14>i;i++)document.getElementById('row'+i).style.color= thisok[i]?'black':'red';
      document.getElementById('succes').style.display='none';
      document.getElementById('failure').style.display='block';
      document.getElementById('besvaret').style.display='none';
      document.getElementById('fejl').innerHTML = fejl;
    }else
      document.getElementById('besvarede').innerHTML = num;
  }

</script>
<script type="text/javascript" src="script.js"></script>
</head>
</font>
<body>
<h1><font face="Arial">Tip en 13'er </font> </h1>
<form name="kupon">
<div id="besvaret" class="resultat"><font face="Arial">Du har nu besvaret <span id="besvarede">0</span> spørgsmål af 13 ...</font></div>
<div id="succes" class="resultat"><font face="Arial">Tillykke, du har svaret rigtigt på alle
    spørgsmål :0)</font></div>
<div id="failure" class="resultat"><font face="Arial">Desværre, du har </font> <span id="fejl"></span>
    <font face="Arial">&nbsp;svar forkert</font></div>
<table width="921">
  <tr id="header" style="font-weight:bold;">
    <td class="nr"><font face="Arial">Nr.</font></td>
    <td style="text-align:center;font-size:large"><font face="Arial">Spørgsmål</font></td>
    <td><font face="Arial">1</font></td>
    <td><font face="Arial">X</font></td>
    <td><font face="Arial">2</font></td>
  </tr>

  <tr id="row1">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">1.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Hvad er en kunde?</font></td>
    <td class="svar" width="219">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <input type="radio" name="r1" onclick="check()"></span></font></p>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt">En
    virksomhed, som er blevet faktureret indenfor de seneste&nbsp;12 måneder</span></font></p></td>
    <td class="svar" width="209">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <input type="radio" name="r1" onclick="check()"><br>En
    virksomhed, som er blevet faktureret indenfor de seneste&nbsp;18 måneder</span></font></td>
    <td class="svar" width="162">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt">&nbsp; <input type="radio" name="r1" onclick="check()"><br>En
    virksomhed, som er blevet faktureret indenfor de seneste&nbsp;24 måneder</span></font></td>
  </tr>

  <tr id="row2">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">2.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Søndagsavisens regioner er opdelt i mindre enheder, som
    hedder ...</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>Delområder</span></font></td>
    <td class="svar" width="209">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>Lokalområder</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r2" onclick="check()"><br>Miniregioner</span></font></td>
  </tr>

  <tr id="row3">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">3.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Søndagsavisen skal være omdelt</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>Senest søndag kl.
    12.00</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>Senest lørdag kl.
    17.00</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r3" onclick="check()"><br>Senest lørdag kl.
    14.00</span></font></td>
  </tr>

  <tr id="row4">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">4.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">En af følgende tre ting indgår ikke i salgets anatomi.
    Hvilken?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>Identificering af
    kunden</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>Planlægning</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r4" onclick="check()"><br>Opførsel under møder</span></font></td>
  </tr>

  <tr id="row5">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">5.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Søndagsavisen er en tabloidavis, som er, hvor stor?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>4 x 365 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>6 x 365 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r5" onclick="check()"><br>6 x 360 mm</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row6">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">6.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">1/2-side kan have forskellige størrelser. Hvilken er
    forkert?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>1.085 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>1.080 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r6" onclick="check()"><br>1.095 mm</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row7">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">7.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">En af følgende tre annoncestørrelser sælges ikke på
    forsiden. Hvilken?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>2 x 75 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>4 x 75 mm</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r7" onclick="check()"><br>5 x 75 mm</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row8">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">8.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Det koster 20 % ekstra, hvis kunden vil stå på en højreside.
    Hvad koster det, hvis kunden vil stå på en venstreside?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>0 % ekstra</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>20 % ekstra</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r8" onclick="check()"><br>10 % ekstra</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row9">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">9.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">En af følgende kæder er ikke en kapitalkæde. Hvilken?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>IKEA</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>Tøjeksperten</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r9" onclick="check()"><br>Fona</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row10">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">10.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Et af følgende svar er forkerte. Hvilket?</font></td>
    <td>
    <p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0; line-height:150%">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>
    En A (tekst) kunde, skal besøges </span></font> </p>
    <p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0; line-height:150%">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">hver 3. måned</font></td>
    <td>
    <p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0; line-height:150%">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>
    En D (tekst) kunde, skal besøges </span></font> </p>
    <p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0; line-height:150%">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">hver 4. måned</font></td>
    <td>
    <p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0; line-height:150%">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r10" onclick="check()"><br>
    En G kunde må ikke besøges</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row11">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">11.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">En af følgende modeller anvendes ikke i koncept for salg.
    Hvilken?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>PKK</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>BALA</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r11" onclick="check()"><br>RIK</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row12">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">12.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">Deadline for korrekturannoncer er ...?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>Onsdag kl. 16.00</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>Onsdag kl. 15.00</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r12" onclick="check()"><br>Onsdag kl. 17.00</span></font></td>
  </tr>
  <tr id="row13">
    <td class="nr"><font face="Arial" style="font-size: 11pt; font-weight: 700">13.</font></td>
    <td class="spm">
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial" style="font-size: 11pt">En kunde ønsker en avis tilsendt (bilagsblad). Hvad koster
    det?</font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>Det er gratis</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>Det koster kr.
    12.00</span></font></td>
    <td>
    <p style="line-height: 150%; margin-top: 0; margin-bottom: 0">
    <font face="Arial"><span style="font-size: 11pt"><input type="radio" name="r13" onclick="check()"><br>Det koster kr. 7,50</span></font></td>
  </tr>

</table>
</form>
<font face="Arial">
<!-- <button>Se resultat</button> -->
</body>
</html>
</font>
</body>

</html>
Avatar billede roenving Novice
14. april 2004 - 23:50 #39
Argh, der var jo også en kraftig fejl (det ses tydeligt ved, at den kun anerkender 1-taller !-)

//-------------------------------------------------
var sw = [5,7,9,14,16,18,23,25,28,30,35,36,40];
function chSv(sp,sv){
  return ((sw[sp-1]-sv)/sp==3);
}
//-------------------------------------------------
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
15. april 2004 - 08:21 #40
Åhhhh- hvor er du sød! Jeg lægger en kanonkarma ind til dig :0) Tusind tak igen!
Avatar billede roenving Novice
16. april 2004 - 17:41 #41
U'r welcome ,-)