Avatar billede manse80 Nybegynder
31. marts 2004 - 11:25 Der er 7 kommentarer

Hvordan includerer man en dll-fil til et program?

Jeg skal bruge en dll-fil i til min kode, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal inkludere den.
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2004 - 11:45 #1
#include <stdio.h>
#include <windows.h>

typedef VOID (*MYPROC)(LPTSTR);

VOID main(VOID)
{
    HINSTANCE hinstLib;
    MYPROC ProcAdd;
    BOOL fFreeResult, fRunTimeLinkSuccess = FALSE;

    // Get a handle to the DLL module.
    hinstLib = LoadLibrary("Dnsapi.dll");

    // If the handle is valid, try to get the function address.
    if (hinstLib != NULL)
    {
        printf("+ LoadLibrary()\n");
        ProcAdd = (MYPROC) GetProcAddress(hinstLib, "DnsQuery_A");

        // If the function address is valid, call the function.
        if (NULL != ProcAdd)
        {
            printf("+ GetProcAddress()\n");
            fRunTimeLinkSuccess = TRUE;
            printf("message via DLL function\n");
        }
        else
        {
            printf("- GetProcAddress() - Errorcode: %d\n",GetLastError());
        }

        // Free the DLL module.
        fFreeResult = FreeLibrary(hinstLib);
    }
    else
    {
        printf("- LoadLibrary() - Errorcode: %d\n",GetLastError());
    }

    // If unable to call the DLL function, use an alternative.
    if (! fRunTimeLinkSuccess)
        printf("message via alternative method\n");
}
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2004 - 12:35 #2
Normalt får du 1 .h + 1 .lib + 1 .dll og så kan du:
  include .h
  linke med .lib
  køre med .dll i PATH

Ellers kan du bruge LoadLibrary og GetProcAddress som i Jakobs glimrende
eksempel.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. april 2004 - 14:19 #3
Kunne du bruge mit eksempel?
Eller skal du bruge mere info?
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. april 2004 - 17:43 #4
En ting, undskyld for at bruge spørgsmålet, som undrer mig, er: Hvorledes benytter man sig af en function, som residerer i DLL'en?
Det ligner, i M$'s eget eksempel (http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dllproc/base/using_run_time_dynamic_linking.asp) som om man skal bruge MYPROC'en som pladsholder for et funktionsnavn?
Linjen "printf("message via DLL function\n");" betyder /* gør noget her */, eller forstår jeg det ikke?
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. april 2004 - 18:28 #5
Altså i MS eksemplet, der er ProcAdd sådan set funktionen (DnsQuery_A)
Så du kan så kalde: ProcAdd(bla,bla,bla,bla,bla,blaaaa);
Ligesom du ville kalde:
DnsQuery(
  PCSTR lpstrName,
  WORD wType,
  DWORD fOptions,
  PIP4_ARRAY aipServers,
  PDNS_RECORD* ppQueryResultsSet,
  PVOID* pReserved
);
Avatar billede skrewz Nybegynder
12. april 2004 - 18:48 #6
..."_A"?

Anyhow, min kompiler beklager sig over at jeg mangler et argument til en funktion i DLL'en, som er argumentsløs...?

(Skal jeg oprette et spørgsmål, selv, eller er dette inaktive spørgsmål udmærket?)
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. april 2004 - 21:18 #7
DnsQuery_A (for ANSI encoding)
DnsQuery_W (for Unicode encoding)
DnsQuery_UTF8 (for UTF-8 encoding)

Prøv evt at oprette et spørgsmål, dog ikke sikker på jeg kan løse, men du får da bedre fokus på problemet! :o)