Avatar billede kial Nybegynder
30. marts 2004 - 22:46 Der er 6 kommentarer

Reducere viste data ifm. oprettelse af stamdata

Jeg er ved at lave en DB over nogle medarbejders ansvarsområder, hvor hver person er tilknyttet en gruppe (tblAfd - felt: grpID). Personerne er en tabel (tblMedarb)og de forskellige opgaver i  opgavetabellen (tblTask). I tabellen tblTask er alle opgaverne defineret - nu vil jeg gerne kunne oprette en medarbejder, med hvilke opgaver vedkommende er ansvarlig for UDEN at se alle opgaver - kun dem der hører under vedkommendes gruppe (grpID), altså en reduceret liste.

Er det noget med at feltet grpID skal indgå i både tblMedarb og tblTask og hvor de er lig hinanden vises der tilhørende opgaver?

Hvordan laves dette?

KIAL
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2004 - 07:09 #1
Sådan som jeg læser spørgsmålet, er der behov for at du grupperer din opgavetabel i forhold til hvilke afdelinger ( grpID ) som udfører hvilke opgaver. Dvs. du udvider din tblTask til også at indeholde grpID.

Herefter kan du vis grpID begrænse din visning
Avatar billede kial Nybegynder
31. marts 2004 - 08:43 #2
Det har jeg allerede, men det virker ikke som ønsket. Det kan også skyldes at jeg ikke forklarer det godt nok.

Uddrag af mine tabeller:

tblAfd (grpID (PN), navn)
tblMedarb(init (PN), navn, grpID(FN))
tblTask(opgID (PN), beskrivelse, grpID (FN))
tblAnsvar(init (FN), opgID (FN))

Når jeg  nu opretter en ny post i tblAnsvar må der kun vises opgaver (opgID) der på FN (i tblTask) er ens med FN (i tblMedarb). Dette vil jeg gerne kunne lave med combox. PN er primærnøgle og FN er fremmednøgle.
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2004 - 09:05 #3
Uden jeg lige kan se, hvad (FN) og (PN) er udtryk for, skal relationernern skabes imellem identiske grpID, altså :

tblAfd (grpID (PN), navn)
tblTask (opgID (PN), beskrivelse, grpID (FN), grpID (PN))
Avatar billede kial Nybegynder
31. marts 2004 - 09:13 #4
Som jeg skriver er PN = primærnøgle og FN = fremmednøgle. En PN i ikke egen tabel giver en FN. Derfor kan jeg ikke forstå din løsning, da jeg mener at din sidste line ( tblTask (opgID (PN), beskrivelse, grpID (FN), grpID (PN))) vil blive til tblTask (opgID (PN), beskrivelse, grpID (FN), grpID (FN)), hvilket ikke giver mening.
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2004 - 09:17 #5
Enig ... skulle bare lige have en forklaring på det ...

Zip lige basen, og send den til : OSE@POST.DK
Avatar billede jensen363 Forsker
01. april 2004 - 08:35 #6
Fik du det til at virke ?