Avatar billede the_champ Nybegynder
30. marts 2004 - 18:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tilføje en værdi i en form

Er det muligt at sende en værdi via et input felt som med det samme skal lægges sammen med en session variabel. Håber i forstår!!. Altså brugerens input skal lægges sammen med en session inden man når næste side..
Avatar billede lillebror Nybegynder
30. marts 2004 - 18:33 #1
Umuligt, da man skal skifte side for at formularen bliver tilgængelig for php, derimod er den tilgængelig for javascript, men det kan du ikke bruge til noget, der skal skiftes side uanset hvad. Du kunne måske løse det med en usynlig iframe der indeholdt en side, der modtog variablen fra javascript, men det ville være alt for kompliceret. Derfor synes jeg du skal overveje om det ikke kan laves på anden vis, det kan det næsten altid
Avatar billede sukos Juniormester
30. marts 2004 - 18:37 #2
?
Hvis du på siden submitter til den samme fil, kan du jo lægge værdien til inden du sender videre til næste side?

Eller er det som lillebror tror, at ligeså snart man skriver noget i feltet, skal det bruges i session'en med det samme?
Avatar billede the_champ Nybegynder
30. marts 2004 - 19:02 #3
problemet er at jeg ikke kan få lov til overføre min variabel til den næste side. Her overfører jeg variablen rabat, men den udskriver ikke noget. Det skyldes nok den session:register jeg har lavet, men hvordan får jeg den så overført!!
<?php
ob_start();
session_register("basket");
$basket[0]="active";

$id = $_REQUEST["id"];

if($id == 4)
{
$_SESSION['test'] = $qty;
}
echo $_SESSION['test'];

$f = $_REQUEST["rabat"];
{

echo"$f";
}
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2004 - 22:52 #4
<ole>

Det skyldes nok, du bruger session_register(), der ikke bruges mere (undtagen i antikverede PHP-opsætninger).
Sessions sætter du med:

<?
session_start();
$_SESSION["noget"] = "en værdi";

// og resten af din kode
?>

På næste side:

<?
session_start();
print $_SESSION["noget"];

// og resten af din kode
?>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2004 - 22:56 #5
lillebror >> I øvrigt kan man sagtens sætte en session via en XMLhttp-request.
Derved kan en session-variabel sættes udfra bruger-input, uden siden forlades.
Det fungerer naturligvis ikke i Opera, som blandt en del andet heller ikke understøtter XML  :)
/mvh
Avatar billede the_champ Nybegynder
30. marts 2004 - 22:58 #6
men hvad skal jeg så bruge istedet for session_register(). I din opstilling bruger du 2 sider. jeg bruger kun 1!!
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2004 - 23:11 #7
Ja, men det kan også være to situationer i samme dokument. F.eks:

<?
session_start();
if ( !isset($_SESSION["noget"]) || $_SESSION["noget"]=="" ) {
  $_SESSION["noget"] = "en værdi";
} else {
  print $_SESSION["noget"];
}

// og resten af din kode
?>
Avatar billede the_champ Nybegynder
30. marts 2004 - 23:14 #8
ja men hvad skal jeg bruge istedet for session_register("basket");
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2004 - 23:24 #9
Så må du vist hellere læse lidt om, hvad sessions er og hvordan de fungerer:
  http://dk.php.net/session
Avatar billede the_champ Nybegynder
03. april 2004 - 16:35 #10
Jeg fandt ud af en anden løsning, men tak for de gode svar. Det er jo desværre kun lillebror som har givet et "svar" så han får poiene