Avatar billede clus Nybegynder
30. marts 2004 - 12:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lagerstyring med tilgang og opdatering af felterne

Hej folkens

Jeg skal have lavet et regneark i Excel, hvor jeg kan holde styr på ca. 50 varer.

Jeg har et

"Standardlager" (der fortæller hvor meget vi typisk ønsker at have
på lager)

"Faktisk lager" (det som jeg kan gå ind og tælle op)

"I ordre" (hvor meget jeg har bestilt, men som ikke er kommet på lager endnu)

Herudfra skulle jeg så kunne beregne hvad jeg skulle bestille ("Standardlager" - "Faktisk lager" - "I ordre") Dette "Bestil" tal skal så opdateres i "I ordre" således at det er opdateret med den nye bestilling.

Desuden skal jeg også kunne indtaste når jeg får leveringer således at "Faktisk lager" så stiger og "I ordre" falder med det jeg indtaster som "Leveret

Jeg håber på noget hurtigt hjælp, da jeg hele tiden løber ind i nogen cirkulære referencer som jeg ikke helt kan styre.

Hilsen
Clus
Avatar billede jkrons Professor
30. marts 2004 - 13:16 #1
Lagerstyring lyder umiddelbart mere som en Access opgave end som en Excel opgave.

Dine cirkulære refrencer kan du håndtere ved at gå i Funktioner - Indstillinger. Fanebladet Beregning. Sæt flueben i Gentagelser og sæt Maks. antal til 1. Det er muligt at du også bliver nødt til at sætte beregning til Manuel.
Avatar billede clus Nybegynder
30. marts 2004 - 13:19 #2
Ok... Jeg vil nok helst løse det i Excel, men er også åben overfor et forslag tila t gøre det i access, men har bare ikke ret meget erfaring med dette.
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 14:18 #3
50 varer lyder som en overkommelig opgave i Excel.

Hvis du sender dit ark, som det ser ud nu, skal jeg nok lave det færdigt.
Det vil være fint, hvis arket også indeholder en lidt mere præcis beskrivelse af det du ønsker.

Se evt. e-mail adresse under brugerinfo.
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
30. marts 2004 - 14:26 #4
Hvis du har varen i kolonne A, standardlager i B, faktisk lager i C, ordrer i D, bestillingsforslag (=B-C-D) i E, ny bestilling i F og leveret/modtaget i G, kan du bruge disse to makroer (de forudsætter at du ikke har blanke felter i kolonne A før sidste vare, ellers kræver det lige en justering):

Sub Opdatér_ordrer()
'
Dim cll As Range
Dim nxtcll As Range
Dim ordre As Integer
Dim bestil As Integer
'
Set cll = Range("A2")
Do Until cll = ""
    ordre = cll.Offset(0, 3)
    bestil = cll.Offset(0, 5)
    cll.Offset(0, 3) = ordre + bestil
    cll.Offset(0, 5).ClearContents
    Set nxtcll = cll.Offset(1, 0)
    Set cll = nxtcll
Loop
End Sub

Sub Opdatér_lager()
'
Dim cll As Range
Dim nxtcll As Range
Dim ordre As Integer
Dim leveret As Integer
Dim lager As Integer
'
Set cll = Range("A2")
Do Until cll = ""
    lager = cll.Offset(0, 2)
    ordre = cll.Offset(0, 3)
    leveret = cll.Offset(0, 6)
    cll.Offset(0, 2) = lager + leveret
    cll.Offset(0, 3) = ordre - leveret
    cll.Offset(0, 6).ClearContents
    Set nxtcll = cll.Offset(1, 0)
    Set cll = nxtcll
Loop
End Sub
Avatar billede clus Nybegynder
30. marts 2004 - 14:46 #5
kmlp2 - mange tak...

men vil det ikke være mere logisk hvis opdater lager makroen og smider de positive tal over i søjle F (ny bestilling) så man ikke selv skal taste dem, men kan bruge de positive tal hvis man ønsker og redigere dem man ikke er enige i det?

send det evt som et svar så du kan få point :-)

på forhånd tak
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
30. marts 2004 - 15:05 #6
I stedet for
cll.Offset(0, 5).clearcontents
skriver du
cll.Offset(0, 5).FormulaR1C1 = "=IF(RC[-1]>0,RC[-1],0)"
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
30. marts 2004 - 15:12 #7
Men så er kolonnen med bestillingsforslag i øvrigt overflødig
Avatar billede clus Nybegynder
30. marts 2004 - 15:41 #8
mange tak :-)