Avatar billede miss_lea Nybegynder
30. marts 2004 - 01:35 Der er 10 kommentarer

SSI i flash?

Hej der,

Jeg er ved at lave en website i flash for en god ven, ikke noget vildt eller særligt, men han ville gerne have en site i flash og da jeg ikke har arbejdet så meget med flash, så jeg dette som en god mulighed for få lidt mere erfaring…

Nu er websiden er efterhånden ved at være færdig og derfor kom spørgsmålet naturligvis hvordan han kan vedligeholde den med updates af text og news? Jeg har overvejet forskellige løsninger, men jeg er ikke kommet frem til noget brugbart, fordi han simpelthen intet ved om alt der har med computer/pc at gøre og slet ikke flash eller for den sags skyld simpel html!

Kan man bruge SSI i flash? Det er jo forholdsvis nemt at gå til, da det kun er at update en text fil med f.eks. notesblok! Hvad findes der af andre eller bedre (og nemme at bruge) løsninger?

At begynde at lære ham hvor man bruger flash, tvivler jeg på er en løsning da han knap kan finde ud af at tænde sin pc ;)

Kan I hjælpe?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 01:45 #1
Hvis han har problemer med at redigere i notepad - Så vil han vel generelt løbe ind i vanskeligheder ligegyldigt hvad??

Du kan lave en editor til ham med ASP/PHP eller lignende - Men i forhold til notepad...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 01:45 #2
Ditto kan du lægge det i xml - Men konklusionen den samme.
Avatar billede miss_lea Nybegynder
30. marts 2004 - 02:02 #3
Du misforstod mig lidt, jeg tænker det er muligt at forklare ham, hvordan man bruger notepad :)

Pointen var at det absolut ikke må blive for kompliceret og der skulle notepad vel være lige til at overkomme…

At lave en editor til ham med PHP kunne måske være en mulighed, problem er nok bare at jeg står af her ;)
Jeg har ikke den store erfaring med PHP og slet ingen med ASP, men hvis du evt. vil hjælpe mig igennem så er jeg mere end klar på at lære noget nyt – dog tænker jeg at det ingen interesse har, vel?

Hvad med SSI, det kender jeg – kan man bruge det i flash og hvordan?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 02:07 #4
At lave en decideret editor bliver nok for stor en mundfuld.

Hvad har du i tankerne med hensyn til notepad? Vil du have hjælp til hvordan du gør?
Avatar billede miss_lea Nybegynder
30. marts 2004 - 02:44 #5
Det tænkte jeg nok :)

Ok, glem som udgangspunkt alt om notepad!

Jeg vil gerne lave en løsning hvorpå man nemmest muligt kan update tekst i flash uden at skulle ændre i .fla filen hver gang!

Til det formål overvejde jeg at bruge SSI (server side include), da netop dette script er nemt at update eftersom det jo loader en evt. .txt fil et eller andet sted på serveren og indsætter det på websiden, når der er brug for det, når scriptet bliver bedt om det!

Altså, jeg har en .txt fil, denne kunne evt. hedde news.txt og på websiden kunne der evt. være en menu der hed ”News” hvor der er lidt tekst med div. nyheder og i stedet for altid at skulle ændre/update disse i .fla filen, kunne det jo være mega nemt og smart bare at bruge SSI (server side include), da denne bare vil indsætte min news.txt og så er det jo ganske nemt at lave updates, da det kun er at redigere en ganske alm. .txt. fil! I dette tilfælde var det filen news.txt og en .txt fil kan jo ganske nemt updates med notepad, right?

Kan du følge mig?

Men spørgsmålet er så om overhovedet kan det, kan man bruge SSI (server side include) i ActionScript?

Hvis ja, hvordan?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 02:51 #6
Du kan kalde php fra flash.

I flashen :

n = new LoadVars();
n.onLoad= function(s){
tekstFelt1.text = this.tekst1;
tekstFelt2.text = this.tekst2;
}
n.load("min_text_fil.txt");

Så skal du i tekstfilen have en & separeret struktur :

tekst1=hej skatter hvorn går det&tekst2=jo tak jeg har lige købt nye sko :))&

Hvis ikke du vil bruge tekstfilen så kan du udskrive ditto med php - Stilen er fuldstændigt den samme.

n = new LoadVars();
n.onLoad= function(s){
tekstFelt1.text = this.tekst1;
tekstFelt2.text = this.tekst2;
}
n.load("min_php_fil.php");

-------

<?php
print "tekst1=hej skatter hvorn går det&";
print "tekst2=jo tak jeg har lige købt nye sko :))&";
?>

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 02:54 #7
Hvis du bruger php´en så husk at teste i browseren og på din localhost eller dit webhotel.

PHP´en kan jo så f.eks også udskrives fra en database :

<?php
include("en_eller_anden_mySql_connector");
$nr = 0;
$sql = mysql_query("SELECT tekst FROM mine_tekst");
while($t = mysql_fetch_array($sql)){
print "tekst".$nr.$t["tekst"];
$nr++
}
?>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 02:58 #8
ups...

print "tekst".$nr."="$t["tekst"]."&";
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. marts 2004 - 02:58 #9
bah...

print "tekst".$nr."=".$t["tekst"]."&";
Avatar billede miss_lea Nybegynder
30. marts 2004 - 02:59 #10
Øh......

Jeg er som sagt helt grøn i php, så jeg har lige en del at lære før jeg fatter en brik af ovenstående - Jeg vender tilbage om en måned eller to ;(

SSI går ikke? ... :)