Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 18:34 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan centrerer jeg en 3 frames 750x450 side

Jeg har lavet et framesæt med 3 vandrette frames på 100,25,*. Jeg ønsker framesættet centret midt på siden både horisontalt og vertikalt. Hvordan gør jeg de uden at tilføje yderligere frames.
pfht Claus.
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 18:36 #1
helst hvis det kan gøres med css
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 18:39 #2
Det kan det ikke !-)

en frame er et element, som fylder alt, men et lille hack kunne da være:

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="about:blank">
  <frameset rows="100,25,*">
    <frame src="banner.html">
    <frame src="menu.html">
    <frame src="content.html">
  </frameset>
  <frame src="about:blank">
</frameset>
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 18:51 #3
Jeg har anvendt

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="about:blank">

og nu står svineriet midti, fint nok, men den baggrundsfarve, som jeg valgte, fylder også kun midten, hvordan får jeg den udvidet til hele siden. Det kan godt være det er lidt elementært, men siden skal være færdig og jeg har ikke tid til at få læst op på html, håber du kan hjælpe...
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 18:52 #4
Det ville også være rart hvis det ikke kun var centreret horisontalt, men også vertikalt :)
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 18:54 #5
Her har I mit nuværende frameset, hvis det er til en hjælp:

html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Welcome to Adobe GoLive 6</title>
        <link href="style.css" rel="stylesheet" media="screen">
    </head>

    <frameset cols="*,750,*" >
  <frame src="about:blank">

    <frameset border="0" frameborder="yes" rows="100,25,*">
        <frame name="toptekst" noresize scrolling="no" src="Toptekst.html">
        <frame name="bar" noresize scrolling="no" src="bar.html">
        <frame name="forside" scrolling="no" src="forside.html">
        <noframes>

                <body bgcolor="#000064">
                <p></p>
            </body>

        </noframes>
    </frameset>

</html>
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 18:57 #6
<ole>

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="about:blank">
  <frameset rows="*,450,*">
    <frame src="top.html">
    <frame src="main.html">
    <frame src="bund.html">
  </frameset>
  <frame src="about:blank">
</frameset>

I stedet for 'about:blank' (og måske 'top.html' og 'bund.html') loader du et tomt dokument med den ønskede baggrundsfarve.

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 18:58 #7
frameborder="yes" må ikke ligge i frameset-elementet. Den skal ligge i de pågældende frame-elementer  ;o)
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 19:00 #8
-- og kombivaren:

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="baggrund.html">
  <frameset rows="*,100,25,325,*">
    <frame src="baggrund.html">
        <frame name="toptekst" noresize scrolling="no" src="Toptekst.html">
        <frame name="bar" noresize scrolling="no" src="bar.html">
        <frame name="forside" scrolling="no" src="forside.html">
    <frame src="baggrund.html">
  </frameset>
  <frame src="baggrund.html">
</frameset>

-- hvor baggrund.html er det tomme dokument, olebole omtaler !-)
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 19:48 #9
Jeg har indkorporeret jeres forslag, men det bliver bare blåt:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

tml>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Welcome to Adobe GoLive 6</title>
        <link href="style.css" rel="stylesheet" media="screen">
    </head>

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="baggrund.html">

  <frameset border="0" frameborder="yes"  rows="*,100,25,325,*">
    <frame src="baggrund.html">
        <frame name="toptekst" noresize scrolling="no" src="Toptekst.html">
        <frame name="bar" noresize scrolling="no" src="bar.html">
        <frame name="forside" scrolling="no" src="forside.html">
    <frame src="baggrund.html">
  </frameset>
  <frame src="baggrund.html">
</frameset>

    <body bgcolor="#000064">
        <p></p>
    </body>

</html>
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 19:50 #10
tml> ... !?!!???
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 19:55 #11
Desuden må frameborder="yes" stadig ikke ligge i frameset-elementet.
Du kan heller ikke have en body i et frames-dokument - så skal den i hvert fald ligge i et noframes-element.

Endvidere skal du bruge denne DTD til et frames-dokument:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 19:57 #12
Og så er farven #000064 jo netop blå !o]

Prøv med en baggrund.html med følgende indhold (og tilret baggrundsfarven !-)

<html><body bgcolor="#000064"></body></html>
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 20:00 #13
Jeg mente jo <html>, :), men nu virker det jeg skal bare lige have fjernet frameborders, da det eller ser åndssvagt ud. Nu ser det såden ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">

<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Welcome to Adobe GoLive 6</title>
        <link href="style.css" rel="stylesheet" media="screen">
    </head>

<frameset cols="*,750,*">
  <frame src="baggrund.html">

  <frameset border="0"  rows="*,100,25,325,*">
    <frame src="baggrund.html">
        <frame name="toptekst" frameborder="yes" noresize scrolling="no" src="Toptekst.html">
        <frame name="bar" frameborder="yes" noresize scrolling="no" src="bar.html">
        <frame name="forside" frameborder="yes" scrolling="no" src="forside.html">
    <frame src="baggrund.html">
  </frameset>
  <frame src="baggrund.html">
</frameset>

    <body bgcolor="#000064">
        <p></p>
    </body>

</html>

Tak for hjælpen, igen Olebole. Skriv lige så jeg kan acceptere svaret. Mvh. Claus.
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 20:07 #14
Skulle der være nogen der tumler med det samme problem, så er koden til løsningen her (takket være de venlige deltager) :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">

<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Welcome to Adobe GoLive 6</title>
        <link href="style.css" rel="stylesheet" media="screen">
    </head>

<frameset border="0" cols="*,750,*">
  <frame src="baggrund.html">

  <frameset border="0"  rows="*,100,25,325,*">
    <frame frameborder="no" src="baggrund.html">
        <frame name="toptekst" frameborder="no" noresize scrolling="no" src="Toptekst.html">
        <frame name="bar" frameborder="no" noresize scrolling="no" src="bar.html">
        <frame name="forside" frameborder="no" scrolling="no" src="forside.html">
    <frame src="baggrund.html">
  </frameset>
  <frame src="baggrund.html">
</frameset>

    <body bgcolor="#000064">
        <p></p>
    </body>

</html>
Avatar billede clj Nybegynder
29. marts 2004 - 20:11 #15
Olebole, jeg kan ikke finde ud af at give dig point, h2d
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 20:47 #16
Det er fordi, jeg ikke har svaret. Men hvis jeg skal have points - så vil jeg dele dem med roenving, der har hjulpet ligeså meget  :)
roenving >> Smid også et svar  ;o)
/mvh
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 20:56 #17
Oki, og velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
30. marts 2004 - 20:19 #18
-- og tak for points ;~}