Avatar billede coldermars Nybegynder
29. marts 2004 - 17:21 Der er 10 kommentarer

komandoen "priv usb" i suse 9.0 (USB stik)

Jeg er nybegynder med suse linux 9.0 og opgiver snart linux, hvis jeg ikke får noget hjælp. Jeg skal have min/mit 64mb usbdriver/usbstik til at virke. På en hjemmeside stod der, at jeg skulle kører komandoen    priv usb    ,  hvorefter linux ville finde alle tilsluttede usb enheder. Hvordan kører man denne komando? Hvis man skal kører den fra consolen, hvordan gør man så dette?
Er det overhovedet den rigtige komando til at åbne en usb enhed?

Hvordan kommer jeg fra suse 9.0's brugergrænseflade og ud i et teksbaseret miljø? Hvor man kun skal skrive komandoer.
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. marts 2004 - 17:55 #1
Nu må du da ikke helt fortvivle... Du skal lede efter console eller terminal i dine menuer. Det siger desværre ikke så meget, om du bruger suse eller noget andet. Det er det grafiske miljø, som afgør, hvordan du klikker dig rundt. Du kan prøve, når skrivebordet er tomt, at taste ctrl+t. Måske åbner en terminal nu?

Når du er i denne terminal, kan du alt! men for at klare de store ting, skal du "være" root. det klares med kommandoen su (tast su <enter>). så skal du angive roots password (jeg antager, at du har oprettet en dagligdagsbruger?).

Jeg bruger selv usb drev og ville ikke bruge den komamndo, du skriver - jeg kender den end ikke.
Det afhænger af, hvilke pakker, du har installeret, om din usb enhed bare køre fra start. Prøv at sætte den i. Så skal filsystemet på enheden "monteres". Det er et punkt, hvor windows brugere plejer at klø sig selv lidt i nakken.

Prøv at åbne /etc/fstab i en teksteditor - f.eks. nano:
nano -w /etc/fstab
Her skal du så skrive din usbenhed ind. Det, du skal skrive, afhænger dels af filsystemet på enheden, dels af opsætningen af dit system. Prøv at indsætte linjen:

/dev/sda1  /mnt/flash    vfat  users,noauto

gem og luk editoren. Så skal du have oprettet mappen /mnt/flash:
mkdir /mnt/flash

og montere enheden i mappen:
mount /mnt/flash

Kører det?
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. marts 2004 - 17:57 #2
nå ja. du kan finde ud af, om det kører ved at skrive
ls /mnt/flash <enter>
og se, om du kan genkende noget. ls fortæller dig, hvad der er i en mappe. uden noget efterfølgende viser den dig, hvad der er i den mappe, du står - med en sti efter, fortæller den dig, hvad der er i den mappe.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2004 - 18:42 #3
"Hvordan kommer jeg fra suse 9.0's brugergrænseflade og ud i et teksbaseret miljø? Hvor man kun skal skrive komandoer." alt+F2 -> tilbage alt+F7
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2004 - 18:44 #4
rent sludder Ctrl+alt+F2 -> Ctrl+alt+F7
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2004 - 18:46 #5
Men virkningen er den samme hvis du bruger konsollen/terminalen
Hvad er det helt konkret du skal tilslutte?? SuSE plejer at finde det automatisk
Avatar billede coldermars Nybegynder
29. marts 2004 - 19:11 #6
til odysseus: jeg har et teksteditor program, der hedder KWrite, og det kører fra consollen ved at skrive
kwrite
. Følgende skete, da jeg fulgte din slagplan:

clausmt@linux:~> su
Password:
linux:/home/clausmt # kwrite -w /etc/fstab
bash: kwrite: command not found
linux:/home/clausmt # kwrite /etc/fstab
bash: kwrite: command not found
linux:/home/clausmt # kwrite-w /etc/fstab
bash: kwrite-w: command not found
linux:/home/clausmt #

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. marts 2004 - 19:15 #7
-w er en nano ting.
Det lyder ret spøjst. Prøv med
/bin/kwrite /etc/fstab
Avatar billede alsace Nybegynder
31. marts 2004 - 18:38 #8
SuSE er ret glade for at bruge opt diret, så KWrite gemmer sig under:

/opt/kde3/bin/kwrite

-Alsace
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 09:53 #9
Har du stadig problemer ?? Ellers luk spørgsmålet
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 11:34 #10
Jeg mener heller ikke den kommando du omtaler har hold i virkeligheden, hvis du bruger SuSE 9.0 plejer SuSE automatisk at tilføje en linie i /etc/fstab + den opretter et ikon på skrivebordet så du helt uden noget besvær kan bruge din USB device