Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 15:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hvor skal jeg dog starte ?

Hejsa.
Jeg tror at jeg vil igang med noget VB. Det skal bruges til noget server-client program.. Er det noget jeg kan bruge..

Det jeg helt præcist vil lave er et slages brugersystem hvor man logger på når computeren startes og så gemmer den antal udskrifter og sådanne

Det er jeg da godt klar over er store ting, men det skal jo også komme lidt efter lidt..
Men er det så det korrekte sprog ? Altså VB ??

Og hvordan kommer jeg igang ??
Avatar billede martin_moth Mester
29. marts 2004 - 16:26 #1
Server-client. Det lyder jo som noget serverscript du skal have gang i - altså VB-Svript og ikke VB
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 16:27 #2
Det er på ingen måde til brug på nettet men i et netværk :)
Avatar billede martin_moth Mester
29. marts 2004 - 16:28 #3
ASP: http://www.w3schools.com/asp/default.asp
VB-Script: http://www.w3schools.com/vbscript/default.asp

Prøv at være lidt mere specifik om hvad du skal have gang i. Hvis du er 100% grøn i VB, skulle du måske overveje .NET i stedet for
Avatar billede martin_moth Mester
29. marts 2004 - 16:29 #4
Om det er i et netværk eller på internettet er vel ligegyldigt - poienten er, at det lyder som om du skal have gang i noget script, der afvikles centralt på en server, og ikke noget Visual Basic... Eller?
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 16:29 #5
Det skal IKKE bruges til internet server-script..

Det skal bruges i et netværk, og mener da ikke at jeg kan være mere specifik ??
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 16:30 #6
Det er jo derfor jeg opretter for at kunne få svar på hvad det er der skal bruges..
Avatar billede joern Nybegynder
29. marts 2004 - 17:29 #7
Hej.

Jeg synes ligesom Martin at du er meget lidt præcis.  Hvis det drejer sig om at holde regnskab med antal udskrifter pr. bruger, så findes der jo færdige programmer der kan det.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 17:33 #8
Ok her kommer det så:

Det jeg vil er, jeg vil ha et program der går igang når computeren tændes. Der skal så indskrives et brugernavn og et password som den henter fra serveren. Hvis det er rigtigt skal man så "logge" ind som den bruger. (det er til en skole) Man skal så kunne holde styr på hvor man udskrifter hver enkel elev/bruger har udskrevet og senere lidt flere "SMARTE" ting. Alt det kan jeg selvfølgelig ikke lave endnu, men spørg så så simpelt om VB er dte rigtige sprog til det.. og hvis det er korrekt hvor jeg så skal begynde.
Avatar billede heko124 Nybegynder
29. marts 2004 - 18:21 #9
Hej

For at gøre det lidt mere overskueligt:

Om dit program starter når win startes har ikke noget med dit program som sådan at gøre og derfor heller ikke med hvilket sprog det er kodet i.

mht client-server-delen - hvad er det så du ønsker clientprogrammet skal gøre og hvad skal server-delen gør? Hvis serveren skal opsamle data - som du indikere i dit spørgsmål - så kan serverdelen vel udgøres af en DB (Access, eller bedre SQL server)

Dit client-program kan så snakke med DB'en via ADO for hente eller skrive data. Rapporter kan evt laves vha. Crystal Reports.

Dit clientprogram kan kodes i java, c++, Assembler eller et helt 5. sprog - eller VB som vil være et udemærket valg til dette formål.

Hvor du skal starte afhænger af hvor meget erfaring du har med sproget. Hvis du kun har meget lidt eller ingen erfaring kan det være en god ide at købe en bog. Jeg har selv haft meget glæde af Using visual basic 6.0 (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0789715422/qid=1080577088/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl14/104-3002387-3287107?v=glance&s=books&n=507846)

henrik :-)
Avatar billede joern Nybegynder
29. marts 2004 - 19:26 #10
Hej supreme-creme.

Du skal have god tid, hvis du er så 'grøn' som du antyder.  Selvfølgelig afhængig af ambitions-niveau'et med dit projekt, så er hundrede timer ikke for meget.
Kan du selv disponere din tid eller skal udgiften - timeforbruget - godkendes af nogen?
For mig som har været EDB-medarbejder på et gymnasium, lyder det som overkill.

Men heko124 har ret.  Den slags opgaver kan løses med forskellig udviklings-software - også med VB.  Råder du over VB er det jo en besparelse at anvende det i stedet for at købe ny software.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 19:46 #11
Det er noget jeg vil lave for at lære af det :)

Jeg er ikke 100 % grøn..
Hvor kan jeg hente VB - der er vel en gratis licens :)
Avatar billede heko124 Nybegynder
29. marts 2004 - 19:50 #12
Svaret er kort nej.... tror jeg...

Hvis du skal kode VB kommer du ikke uden om visual studio fra MS og den koster en krig... Det er muligt, at du kan få en eller anden studieversion der er billigere, men jeg tror ikke der er noget gratis sorry....

henrik :-)
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 21:20 #13
Ok. Er det så muligt at lave i Delphi ?? Har nemlig en gratisversion af delphi liggende.. :)

Ved godt det ikke er delphi kategorien..
Avatar billede joern Nybegynder
29. marts 2004 - 22:25 #14
Hej Supreme-creme.

Delphi og Visual Basic har en del lighedspunkter i strukturen, men store forskelle i syntaksen.  Hvis du vil lære at bruge et udviklingssoftware, er der ingen lave steder på gærdet.  Og du bør starte med opgaver som du har fuldt overblik over, hvad skal ende med.  Ellers bliver det et kaotisk sammensurium af overvejelser over, hvad der egentlig skal udføres, og hvordan du får dit program til at gøre det.

Du skal ikke starte med Delphi, hvis du senere forventer at komme til at arbejde med Visual Basic.  Er du så gammel, at du har erfaringer med pascal, er Delphi let at komme igang med.

Men jeg vil råde dig til at begynde med små, enkle øvelser.  Du får ikke nogen på 'Eksperten' til at skrive eksempler på hundredevis af linier kildetekst.  Dine fremtidige spørgsmål må være konkrete detaljer.  'Eksperten' har iøvrigt en søgefunktion, hvor der kan findes svar på næsten alt.  Så behøver du ikke bruge point, for at kunne få svar.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede RJFreelance Praktikant
29. marts 2004 - 22:39 #15
Jamen så kigger jeg lidt på Delphi da jeg ikke har pengene til en licens af visual basic...
Avatar billede joern Nybegynder
30. marts 2004 - 00:03 #16
Hej.

For god ordens skyld lægger jeg et svar, det synes jeg også de andre skal, som har kommenteret.  Så kan du afslutte spørgmålet, så der ikke bliver hængende nogle point og svæver.  m.v.h. Jørn
Avatar billede heko124 Nybegynder
30. marts 2004 - 07:12 #17
Der er ingen tvivl om at Delphi er godt sprog - lidt mere kompliceret end Visual basic, men tilgengæld med flere frihedsgrader. Hvis du alligevel skal til at lære et nyt ("rigtigt") sprog jeg foreslå dig at kode dit program i Java. Det er et sprog (sammen med .Net) der er på vej frem. Der findes masser af gratis programmer til udvikling af javaprogrammer (J-builder fra Borlan, Forte fra Sun og så er der et hav af andre fra open source miljøet). Der findes desuden en del gode kom-igang-bøger på dansk (java 2 bogen samt bøger fra www.javabog.dk).

henrik :-)
Avatar billede martin_moth Mester
31. marts 2004 - 09:50 #18
Og jeg vil anbefale .NET frem for VB6, hvis der alligevel skal startes fra bunden. Har ikke forstand på Java, derfor anbefaler jeg ikke det, men det er sikkert også tip-top :o)

Intet svar fra mig, har ikke rigtig bidraget med noget. Og skal vi så få lukket?