Avatar billede s_pede Nybegynder
29. marts 2004 - 15:38 Der er 10 kommentarer

Iframe i procent

Kan en iframe ikke defineres i %, altså "<iframe width="100%" height="100%">
Avatar billede want2learn Nybegynder
29. marts 2004 - 15:42 #1
jo det kan den godt !!
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2004 - 15:42 #2
virker det ikke med:
<iframe src="side.html" width=100% height=100%></iframe>
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 15:42 #3
Hvis du gør det sådan skulle der ikke være problemer:

<style type="text/css">
html,body{height:100%;padding:0px;margin:0px;}
#minIframe{
  width:100%;
  height:100%;
}

-- og så:

<iframe src="" id="minIframe"></iframe>
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 15:43 #4
-- og der manglede jo lige en </style> ...
Avatar billede want2learn Nybegynder
29. marts 2004 - 15:45 #5
dette er et eks.

<body>
<table width="400" height="400" border="1">
  <tr>
    <td valign="top">
    <iframe width="100%" height="100%">test</iframe>
    </td>
  </tr>
</table>

</body>
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. marts 2004 - 17:13 #6
>want2learn
<table height="xxx"> er ikke valid(x)html og man kan ikke altid forvente at det opfører sig som man ønsker, især hvis man bruger en doctype, der sæætter browserne i standard mode.
Avatar billede want2learn Nybegynder
29. marts 2004 - 17:28 #7
I Xhtml ve jeg det godt men lige som et eks så virker det. men jo du har ret, men det var kun et eks.
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2004 - 17:36 #8
Uanset hvilken nutidig html du bruger, findes height-attributten slet ikke til et table-element !-)
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 18:34 #9
<ole>

Forklaringen: Når man anvende procentvist definerede dimensioner, beregnes disse af det omkransende element.

Ifølge DOM'en består et HTML-dokument af nestede elementer. Det første hedder documentElement - og er det, vi kender som <html></html>.
Det har som oftest to child-elementer: head-elementet og body-elementet - dem vi kender som <head></head> og <body></body>.

Hvis et child-element til body-elementet (f.eks. en iframe) skal sættes til en procentvis højde, skal body-elementet altså have en højde.
Vil vi have body'en til at fylde hele sidens højde, skal dette element altså sættes til 100% - men af hvad? Af documentElement-elementets højde - da det jo omkranser body-elementet (head-elementet har aldrig nogen fysisk udstrækning).
Derfor må vi også sætte documentElement-elementet til 100%'s højde. Altså kommer vi frem til roenvings:

html {
  height: 100%;
}
body {
  height: 100%;
}

eller den kortere:

html, body {
  height: 100%;
}

Desuden bør man også sætte margin til 0px - padding burde det være unødigt at sætte, hvis browseren overholder standarden  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2004 - 18:36 #10
PS: documentElement- og body-elementet er block-level elementer, hvilket vil sige, de fylder hele browseren i bredden. Det er derfor ikke nødvendigt at sætte deres width.