Avatar billede butcher Nybegynder
29. marts 2004 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

session probs

Jeg har en loginform på login.php hvor bruger logger sig ind og går igennem log.php hvor man finder:

{
include("config.php");
$query = "SELECT id, user, pass FROM login WHERE user = '".$_POST['bruger']."' AND pass= '".$_POST['pass']."'";
$result = mysql_query($query)or die("MySQL fejl: " . mysql_error());
$log = mysql_fetch_array($result);

if ($_POST['bruger'] = $log['user'] && $_POST['pass'] = $log['pass']) {

        $_SESSION['status'] = "login";
        $_SESSION['navn'] = $log["user"];
        $_SESSION['logingang'] = 1;
    print("    <script language='javascript'>
        location.href='index.php';
        </script>");
}
else
{
        $_SESSION['status'] = "fejl";
    print("    <script language='javascript'>
        location.href='login.php';
        </script>");

}
?>

Login scriptet virker også fint, på næste side index.php er der så følgende:

<?php
include("config.php");
$time = date("d/m-Y H:i:s");
$bruger = $_SESSION['navn'];
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
$logintjek = $_SESSION['logingang'];
if($logintjek = 1){
mysql_query("INSERT INTO userlogins (username, time, ip) values ('$bruger', '$time', '$ip')");
$_SESSION['logingang'] = '0';
        }
        ?>
Den indsætter brugernavn, tid og ip ind i databasen for at holde noget log med brugerne når de logger ind, men jeg vil ha den til kun at tilføje til siden når de kommer fra login-formen.

Derfor indsatte jeg $_SESSION['logingang'] = 1; på log.php
og så if($logintjek = 1){
mysql_query("INSERT INTO userlogins (username, time, ip) values ('$bruger', '$time', '$ip')"); i index.php
så den kun indsætter i databasen når session logingang = 1. SÅ vil jeg have sat en anden værdi i session logingang, f.eks. med 0 så den ikke indskriver i databasen hvis jeg f.eks. refresher index.php, så derfor indsatte jeg $_SESSION['logingang'] = 0;
meeen det virker ikke rigtigt, men den sætter godt nok $_SESSION['logingang'] = 0;

Dette kan jeg også se hvis jeg indsætter en <?php echo $_SESSION['logingang']; ?> længere nede.

Hvor går det galt?
Avatar billede butcher Nybegynder
29. marts 2004 - 15:20 #1
Hvis i skal bruge mere fra mine php filer må i lige sige til, ved god den måske er lidt tricky, men der er også 120 point ;)

Jeg rodder naturligvis selv vidre med det, men hvis nogle har tid til at kigge på det, vil det være kanon :)
Avatar billede qrd-j Nybegynder
29. marts 2004 - 16:16 #2
Det ligner den klassiske fejl, prøv at bruge dobbelt lighedstegn, altså:
if($logintjek == 1)

Hvis du kun har et lighedstegn tildeler du bare $logintjek en værdi, og det er altid sandt.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
29. marts 2004 - 16:18 #3
Husker du session_start() på alle siderne?

Det er altid godt at sætte dine sessions med session_register().
Avatar billede butcher Nybegynder
30. marts 2004 - 08:46 #4
hahahah amen nogle gange hader jeg sq php :)

Nå den var altså ikke så svær igen, men så ved jeg da det til fremover, tak for svaret :)