Avatar billede stausholm Nybegynder
06. februar 2001 - 20:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgning i flere kolonner

Jeg bruger følgende streng til at returnere et søgeresultat . Vil en eller anden forklare mig hvordan jeg får den til at søge i eks 3 andre kolonner i den pågældende tabel, som den er her, er det kun en søgning på kolonnen INIT,det virker fint, men jeg har problemer med at løbe flere kolonner igennem.

<%
set conn=server.createobject(\"adodb.connection\")
conn.open \"DSN=Personer\"

init = Trim(Request(\"init\"))

WhereClause = \"WHERE \"

If init <> \"\" Then
WhereClause = WhereClause & \"InStr(Init,\'\" & Init & \"\') AND \"
End If

If Right(WhereClause,4) = \"AND \" Then
WhereClause = Left(WhereClause, Len(WhereClause) -4)

Query = \"SELECT * FROM Person \" & WhereClause

Set klasse = Conn.Execute(query)
%>

/Stausholm
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 20:41 #1
WHERE kolonne1=xx AND kolonne2=yy OR kolonne3=zz

Så søger den på flere kolonner.
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 20:43 #2
InStr returnere et tal for hvor en streng er i en anden streg... Så du bygger vist din Where forkert op.

Hvad kan init indeholde, kom med et eksempel.
Avatar billede stigc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:44 #3
Jer er ikke hlet med på din kode, men denne skulle søge i INIT2 og INIT3 også!

init = Trim(Request(\"init\"))

                    WhereClause = \"WHERE \"

                    If init <> \"\" Then
                    WhereClause = WhereClause & \"InStr(Init,\'\" & Init & \"\') OR \"
                    End If

                    If init2 <> \"\" Then
                    WhereClause = WhereClause & \"InStr(Init2,\'\" & Init2 & \"\') OR \"
                    End If

                    If init3 <> \"\" Then
                    WhereClause = WhereClause & \"InStr(Init3,\'\" & Init3 & \"\') OR \"
                    End If

                    If Right(WhereClause,4) = \"OR \" Then
                    WhereClause = Left(WhereClause, Len(WhereClause) -3)

                    Query = \"SELECT * FROM Person \" & WhereClause

                    Set klasse = Conn.Execute(query)
Avatar billede stigc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:49 #4
Ja nu kan jeg se det. DU bruger ASP i den SQL streng, hvilket du ikke kan! Brug følgende:
Følgende kræver 3 fields: init, init2, init3

                      init = Trim(Request(\"init\"))
                      init2 = Trim(Request(\"init2\"))
                      init3 = Trim(Request(\"init3\"))

                                          WhereClause = \"WHERE \"

                                          If init <> \"\" Then
                                          WhereClause = WhereClause &  \"init LIKE \'%\" & init & \"%\'\"
                                          End If

                                          If init2 <> \"\" Then
                                          WhereClause = WhereClause &  \"OR  init2 LIKE \'%\" & init2 & \"%\'\"
                                          End If

                                          If init3 <> \"\" Then
                                          WhereClause = WhereClause &  \"OR init3 LIKE \'%\" & init3 & \"%\'\"
                                          End If

                                          Query = \"SELECT * FROM Person \" & WhereClause

                                          Set klasse = Conn.Execute(query)
Avatar billede stigc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:50 #5
læs mere om \"like\" her:

http://www.w3scripts.com/sql/sql_where.asp
Avatar billede stausholm Nybegynder
06. februar 2001 - 21:35 #6
Tak Stigc
Jeg kan se ideen i det du skriver, håber at det er ok med jer begge at Stigc løber med pointene

/Stausholm
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. februar 2001 - 16:35 #7
sticgc:> det er da lidt sløset det kode der ;-)

WhereClause = \"WHERE \"

If init > \"\" Then WhereClause = WhereClause &  \"init LIKE \'%\" & init & \"%\'\"
If init2 > \"\" Then WhereClause = WhereClause &  \"OR  init2 LIKE \'%\" & init2 & \"%\'\"
If init3 > \"\" Then WhereClause = WhereClause &  \"OR init3 LIKE \'%\" & init3 & \"%\'\"

Query = \"SELECT * FROM person \" & WhereClause

ser da pænere ud.

Hvad vil du forøvrigt gøre hvis init2 og 3 indeholder noget, men \"init\" er tom ? Så får du en streng der ser ud som flg.

SELECT * FROM person WHERE OR init2 LIKE \'%...%\' ...