Avatar billede kmlp2 Nybegynder
28. marts 2004 - 20:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SUM.HVIS på synlige celler i et ark med autofilter

Spørgsmålet genfremsættes hermed - jeg var for hurtig til at belønne mig selv før. Dette er dog en let opdateret version. Pointtallet er også opdateret.

Jeg vil gerne lave en SUM.HVIS på de synlige celler i et ark med autofilter - altså ikke det kendte problem med at bruge SUBTOTAL for kun at summere de synlige, men derimod blandt de synlige celler kun at summere dem, som opfylder en given betingelse, uden at de celler, som er skjult med autofilter, og som opfylder samme betingelse, tælles med. Grunden til, at SUBTOTAL ikke kan bruges, er, at jeg skal bruge flere sumkriterier samtidig.

Jeg har indtil videre ikke fundet på en bedre løsning end at indsætte en kolonne, hvor hver celle får værdien 0, hvis rækken er skjult, og 1, hvis den er synlig. Herefter kan man så gange de værdier, der skal summeres, med værdien i den pågældende kolonne og så lave SUM.HVIS på resultatet. Det virker bare ikke. Jeg har gjort som i dette eksempel, hvor testværdierne 0/1 indsættes i kolonne B:

    Range("A1").Select
    ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select
    tal = ActiveCell.Row
    For Each cell In Range("B1:B" & tal)
        If cell.Rows.Hidden = True Then
            cell.Value = 0
        Else
            cell.Value = 1
        End If
    Next

Variablen "tal" får rent faktisk den rigtige værdi, altså rækkenummeret på sidste række med data i kolonne A, også selv om rækken er skjult, men for de skjulte rækkers vedkommende virker tricket kun på dem, der kommer før sidste synlige række - de får værdien 0 i kolonne B, mens de skjulte rækker efter sidste synlige række beholder den værdi i kolonne B, som de havde i forvejen.

Så har jeg forsøgt at tilføje følgende:

    Set dennecelle = ActiveCell.Offset(1, 0)
    Do Until dennecelle.Value = ""
            Set dennecelle.Offset(0, 1).Value = 0
            Set næstecelle = dennecelle.Offset(1, 0)
            Set dennecelle = næstecelle
    Loop

- Men lige meget hjælper det. Hvorfor det, og hvad kan jeg gøre?
Andre/bedre metoder til at løse problemet end ovenstående er også velkomne.
Endelig: Rent bortset fra, at metoden her ikke fanger de nederste usynlige rækker, så virker den kun én gang. Hvis jeg ændrer kriterium i autofilteret og kører makroen en gang til, så kører den uendeligt langsomt – når jeg stopper den, kan jeg se, at den er et par sekunder om hver række, og den skal igennem ca. 3.000 rækker...
Avatar billede kabbak Professor
28. marts 2004 - 20:59 #1
Her er en løsning på dine sidste celler

Range("A1").Select
    ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select

    Do Until ActiveCell.Offset(1, 0).Rows.Hidden = False
      If ActiveCell.Offset(1, 0).Rows.Hidden = True Then
      ActiveCell.Offset(1, 0).Select
      End If
    Loop

    tal = ActiveCell.Row
    For Each cell In Range("B1:B" & tal)
        If cell.Rows.Hidden = True Then
            cell.Value = 0
        Else
            cell.Value = 1
        End If
    Next
Avatar billede kabbak Professor
28. marts 2004 - 22:41 #2
prøv lige og teste denne

Public Sub SkjulteRækker()
Dim RW As Variant
For Each RW In Worksheets(1).Cells(1, 1).CurrentRegion.Rows
If RW.Hidden = True Then
    RW.Cells(1, 2).Value = 0
    Else
    RW.Cells(1, 2).Value = 1
  End If
Next

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
28. marts 2004 - 22:49 #3
Nu er den testet 7 sek. for 10000 rækker

Public Sub SkjulteRækker()
Dim RW As Variant
For Each RW In ActiveSheet.Cells(1, 1).CurrentRegion.Rows
If RW.Hidden = True Then
    RW.Cells(1, 2).Value = 0
    Else
    RW.Cells(1, 2).Value = 1
  End If
Next
End Sub
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
28. marts 2004 - 23:40 #4
Weltklasse, kabbak, det virker, både i "celleversionen" og i "rækkeversionen" - men selvfølgelig mere oplagt at undgå omvejen over cellerne, når man ved hvordan...
Stor tak! Før jeg fyrer pointene af: Performanceproblemet er der stadig - første gang går det fint (jeg tror du kører lidt hurtigere end min Athlon 2000, 512 MB ram), men anden gang er den stadig helt i knæ, 99 % cpu, og den er ikke færdig efter 5 minutter. Jeg forstår ikke, hvorfor opgaven skulle være så meget større - har du et bud??
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2004 - 00:22 #5
Prøv at slå automatiske udregninger fra, hvis du har mange formler, genberegnes de hvergang du ændrer i celler,tryk F9 når du så vil have et resultat.
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2004 - 00:26 #6
jeg har lagt det i koden, prøv det

Public Sub SkjulteRækker()
Dim RW As Variant
With Application
        .Calculation = xlManual
        .MaxChange = 0.001
    End With
    ActiveWorkbook.PrecisionAsDisplayed = False
For Each RW In ActiveSheet.Cells(1, 1).CurrentRegion.Rows
If RW.Hidden = True Then
    RW.Cells(1, 2).Value = 0
    Else
    RW.Cells(1, 2).Value = 1
  End If
Next
With Application
        .Calculation = xlAutomatic
        .MaxChange = 0.001
    End With
    ActiveWorkbook.PrecisionAsDisplayed = False
Calculate
End Sub
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
29. marts 2004 - 00:51 #7
Det havde jeg allerede inde - strengt nødvendigt, for i virkeligheden sætter jeg nemlig ikke 0 og 1 ind i kolonne 2, men i kolonne 53, og seks af de mellemliggende kolonner (knap 3.000 rækker hver) afhænger af 0/1-kolonnen. Og på et andet ark i projektmappen er der 364 gennemsnitsberegninger (SUM.HVIS(...)/TÆL.HVIS(...)-formler), som afhænger af de seks kolonner.
Men jeg synes bare ikke, at beregningen burde være mere kompleks anden gang end første gang??
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
29. marts 2004 - 11:14 #8
Og jeg skal måske tilføje: Den går i stå, før autoberegningen bliver slået til igen - mens den laver For-Next. Når man pauser den med et minuts mellemrum, kan man se, at den har tygget sig igennem 50 rækker eller sådan noget - anden gang, altså. Første gang tager det hele 10-15 sekunder inkl. de mange beregninger. Oplever du slet ikke samme forskel??
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2004 - 11:16 #9
Nu har jeg jo ikke dine data og  formler, så jeg skal næsten se arket for at tjekke.
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2004 - 11:21 #10
Du kan prøve at slå events fra i starten og sø slå det til igen til slut.

Application.EnableEvents = False

Application.EnableEvents = True

det gør, hvis du har nogle Events der kører, når du skriver 0/1 i cellerne, at de ikke bliver udført medens koden kører.
Avatar billede bak Forsker
29. marts 2004 - 14:14 #11
test denne makro og se om den ikke kører hurtigere (det burde den)

Option Base 1

Sub TestOnFilters()
Dim w As Worksheet
Dim filterArray()
Dim currentFiltRange As String
'Gem nuværende filtre
Set w = ActiveSheet
With w.AutoFilter
    currentFiltRange = .Range.Address
    With .Filters
        ReDim filterArray(1 To .Count, 1 To 3)
        For f = 1 To .Count
            With .Item(f)
                If .On Then
                    filterArray(f, 1) = .Criteria1
                    If .Operator Then
                        filterArray(f, 2) = .Operator
                        filterArray(f, 3) = .Criteria2
                    End If
            End With
        Next
    End With

'Vis alle
w.ShowAllData
'Find sidste række
lastrow = Range("A65536").End(xlUp).Row
'Sæt 0 i alle celler i kolonne 53 (BA)
Range("BA2:BA" & lastrow) = 0

'Sæt de gamle filtre på igen
w.AutoFilterMode = False
For col = 1 To UBound(filterArray(), 1)
    If Not IsEmpty(filterArray(col, 1)) Then
        If filterArray(col, 2) Then
            w.Range(currentFiltRange).AutoFilter Field:=col, _
                Criteria1:=filterArray(col, 1), _
                    Operator:=filterArray(col, 2), _
                Criteria2:=filterArray(col, 3)
        Else
            w.Range(currentFiltRange).AutoFilter Field:=col, _
                Criteria1:=filterArray(col, 1)
        End If
Next
'Skriv 1-tal i alle synlige celler i kolonne 53 (BA)
Range("BA2:BA" & lastrow) = 1
End Sub
Avatar billede kmlp2 Nybegynder
29. marts 2004 - 20:58 #12
Undskyld reaktionstiden, havde en travl dag på jobbet. Og, ahøm, undskyld i det hele taget – jeg havde copy-pastet og ikke lige fået rettet ”xlAutomatic” til ”xlManual” (er her et musehul at krybe i?). I den situation bliver man ekstra rørt over den hjælpsomhed og kompetence, der lægges for dagen for at komme en karmaløs sjæl til undsætning.
Tak bak for den formfuldendte løsning – man lærer altid noget af dine bidrag – men efter omstændighederne går pointene til kabbak, som kom først, og som løste det egentlige problem. Og kabbak, jeg håber de 100 også dækker en kvajebajer.
I øvrigt bak – og lidt til min forundring: selv om du undgår nogle loops og test på enkeltrækker/-celler, så kører de to løsninger akkurat lige hurtigt, 45 sek. hver på jobbet og 17 sek. hver hjemme. Måske datamængderne skal være endu større, før forskellen ses – eller udfører excel det samme arbejde, uanset hvordan man spørger??
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2004 - 21:31 #13
Tak for point, ja copy/paste har tit den ulempe at man ikke læser koden igennem, og så kommer fejlen. ;-))