Avatar billede dingkee Nybegynder
26. marts 2004 - 22:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

"simpel" kalender

Jeg skal have lavet en form for et kalender script der kan klarer følgende:

- Tirsdag & Torsdag har jeg en fast begivenhed, der skal datoen opdateres hver uge. Kan man hente datoen direkte fra f.eks. serveren så jeg kan nøjes med at skrive begivenheden engang, og så den derefter selv opdatere datoen??

Dette skal kun kunne vises en uge frem.

- Derudover skal det gerne være muligt, at tilføje en enkelt begivenhed f.eks. på en onsdag, og den så bliver lagt ind mellem tirsdag og torsdag...

Dette skal vises fra det bliver indtastet, og til dagen efter den pågældende dato...

Er det noget der er muligt at lave, og er der nogen der ved hvordan man f.eks. kan lave det??
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2004 - 11:00 #1
godt nok er det ikke direkte hvad du søger - men ud fra den burde du kunne få lidt idéer

http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=37

På samme side (http://activedeveloper.dk) kan du desuden finde eksempel på hvordan man indarbejder en database på sådan en kalender
Avatar billede hostmaster Nybegynder
28. marts 2004 - 18:02 #2
Jeg er ked af det, men dit spørgsmål giver absolut ingen mening. tjek lige for slå/stave-fejl inden du opretter spørgsmålet.

Jeg har prøvet et tyde og er kommet frem til dette: Du vil have en kalender som har en fast begivenhed hver tirsdag og torsdag. Men jeg forstår ikke hvad du mener med at opdatere datoen?  Prøv at formulere dig lidt tydeligere
Avatar billede dingkee Nybegynder
28. marts 2004 - 22:42 #3
Okay, jeg prøver at uddybe det.

Der er en fast begivenhed tirsdag og torsdag.
Denne begivenhed vil jeg gerne kunne nøjes med at indtaste en gang. Men jeg vil gerne stadig have opdateret datoen, dvs:
Uge 1: Tirsdag d. 2/1 - Torsdag d. 4/1
Uge 2: Tirsdag d. 9/1 - Torsdag d. 11/1
osv osv.

Denne del skal kun vises en uge frem, dvs mandag i uge 1, vises begivenheden tirsdag d. 2/1 & torsdag d. 4/1, onsdag (3/1) i uge 1 bliver der så vist:
Torsdag d. 4/1 & Tirsdag d. 9/1.
Så man hele tiden kun kan se 2 tirsdage/torsdage frem...

Derudover, skal det være muligt at tilføje en enkelt begivenhed, f.eks. onsdag d. 10/1, denne begivenhed skal vises med det samme den er indtastet, og fjernes automatisk torsdag d. 11/1...

Håber det giver mere mening nu
Avatar billede hostmaster Nybegynder
29. marts 2004 - 08:11 #4
okay, det var bedre :) har du lidt kendskab til ASP og Access f.eks.?
Avatar billede dingkee Nybegynder
29. marts 2004 - 10:46 #5
Ja, har da programmeret en smule, så ved godt sådan nogenlunde hvordan det fungere...
Avatar billede hostmaster Nybegynder
29. marts 2004 - 13:44 #6
Lav en tabel evt opbygget som følgende:
id (autonummering)
Dato (Dato og tid)
Emne (tekst)
Tekst (note)

Brug i din SQL sætning funktionen BETWEEN for at fange alt mellem de 2 datoer i tabellen. Husk at datoer skal være mellem 2 #, og at Access kun vil have engelsk datoformat. Brug evt. en funktion til at klare konverteringen.

Du kan også lave en if-funktion som sletter alle poster der er over en uge gammel.

Det er i hvert fald et forslag til hvordan det kan gøres. Så må du lige sige til hvis det skal være mere detaljeret
Avatar billede hostmaster Nybegynder
29. marts 2004 - 13:48 #7
Funktion til konvertering af dato:

function DateDK2EN (intDate)
    DateDK2EN = Year(intDate) & "-" & Month(intDate) & "-" & Day(intDate)

end function

SQL-streng: "SELECT * FROM kalender WHERE dato BETWEEN  #" & DateDK2EN(date) & "# AND #" & dateDK2EN(DateAdd("d",7,date)) & "#"
Avatar billede dingkee Nybegynder
29. marts 2004 - 13:57 #8
Hmm... Det forstår jeg ikke helt,
Opdatere den så selv datoen??

Og hvordan skal jeg skrive det i databasen??

Ved, at være over et år siden jeg sidst har leget med asp, så du må lige bære lidt over med mig...
Avatar billede hostmaster Nybegynder
29. marts 2004 - 13:59 #9
Altså du oprette en tabel i designvisning, og der kan du difinere hvad kolonnerne skal hedde og hvilket "format" de skal have.

Så kommmer vi til det med at opdatere senere
Avatar billede dingkee Nybegynder
29. marts 2004 - 23:11 #10
Okay, det har jeg så fået gjordt nu, så får jeg følgende fejl:

Microsoft VBScript compilation error '800a0400'

Expected statement

default.asp, line 25

"SELECT * FROM kalender WHERE dato BETWEEN #" & DateDK2EN(date) & "# AND #" & dateDK2EN(DateAdd("d",7,date)) & "#"
Avatar billede hostmaster Nybegynder
30. marts 2004 - 10:43 #11
har du arbejdet med databaser før?
Avatar billede dingkee Nybegynder
30. marts 2004 - 10:52 #12
En smule, men det er ved at være meget lang tid siden, så kan ikke huske ret meget af det...
Avatar billede dingkee Nybegynder
31. marts 2004 - 23:16 #13
Ved ikke hvordan jeg kommer videre, har prøvet at kigge på noget af det jeg tidligere har lavet, men hjælper ikke rigtig
Avatar billede hostmaster Nybegynder
01. april 2004 - 09:58 #14
Altså det er ikke så simpelt at lave en "simpel" kalender. Det kræver en lidt dybere viden mht. til ASP og Databaser.
Som keysersoze og skrev først i debatten så findes der et udemærket eksempel på activedeveloper.dk: http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=37. Der findes også et ekempel på hvordan man knytter en db til
Avatar billede dingkee Nybegynder
23. maj 2004 - 11:53 #15
Lukker dette spg...