Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 12:51 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

korrekt farvevisning af billeder til Internettet?

Jeg har oplevet at der er stor forskel på de billeder jeg lægger på min hjemmeside, når jeg ser dem på henholdsvis en glasskærm eller ser dem på den fladskærm.

De er korrekte på fladskærmen, men er mørkere på glasskærmen...

Hjælp.. Hvad gør jeg?

Og hvordan gør jeg det?
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 13:15 #1
Det kunne tyde på at dine skærme ikke er korrekt justeret.

Måske kan du få lidt hjælp ded at se på disse sider.
http://www.villysonnichsen.dk
Se under "Opsætning af Photoshop"
og "Opsætning af skærm og kalibrering"

Et andet sted at blive klog på er:
http://www.pixl.dk/farvestyring.htm

Villy.
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 13:23 #2
eller:
Tag et print af et foto og brug det som reference.
Hop så ind i Kontrolpanel -> Adobe Gamma og tilret din skærm så farverne er lig med dit print.  Nu skulle din skærm og din printer så være kalibreret.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 13:40 #3
problemmet er jo at min hjemmeside bliver set af mange, hvordan sørger jeg får at de ser mine billeder ligesom jeg gør?
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 13:44 #4
kun ved at sikre sig at "kiggerne" har installeret samme farveprofil / kalibreret
skærmen som din.  Så det er i praksis umuligt.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 13:46 #5
noget jeg kan lave så de bare downloader det eller?

Er det eneste som jeg kan gøre, er at tildele det enkelte billede en icc-profil og så håbe at de har indstilelt deres skærm til den samme?
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 13:57 #6
synes du skal holde dig fra det og bare uploade billederne i en for dig tilfredsstillende kvalitet, som så måske kan tåle at blive printet ud i accetabel print-kvalitet. Billeder/grafik i "printkvalitet" fylder jo uhyggeligt meget på webbet og tager laaaaang til at loade.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 14:02 #7
catbody ikke det jeg sprøger om..

jeg er fotograf og billederne er den måde jeg får "kunder" på..derfor er det vigtigt at de billederne ikke ikke ændre kvalitet, eller at de bliver væsentlig mørkere end de er, da det ødelægger helhedsindtrykket..

men de billeder jeg referer til, er en model foran en blå baggrund, og den blå baggrund er virkelig blå, når jeg ser dem på en anden skærm(glsskærm) bliver baggrunden fuldstændig sort... og jeg vil da vise at billederne er taget ordentligt...
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 14:07 #8
du kan ikke styre, hvordan andre har indstillet deres skærme  Sorry :(
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 14:08 #9
shit...
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 14:08 #10
"spe" har skrevet en artikel vedr. opløsning m.m.:
http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 14:12 #11
god artikel..men kom ikke tættere på et svar..
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 15:09 #12
har set at den mest alm. farve profil er sRGBIEC61966-21 ..hvor kan jeg finde den henne? den er ikke i adobe gamma..kan det dwonloades fra nettet?
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 16:13 #13
disney26>
Min erfaring som fotograf er, at Adobe RGB (1998) har det største farverum, dernæst Colormatch RGB.
De fleste af mine venner bruger Adobe RGB som indstilling af deres CRT skærme.
Jeg vil ikke anbefale sRGBIEC61966-21 som skærmprofil da den indeholder færre farveinformationer en de ovenstående.

Men som catbody skriver kan du ikke styre hvordan andre har sat deres skærme op. ;) desværre jeg ville ønske man kunne.

Villy.
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 16:21 #14
benytter også selv Adobe RGB (1998)

Der evt. noget om SRGB her: (har ikke læst alverden på det)
http://www.srgb.com/
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 16:44 #15
desney26> prøv lige at se på dette link.
http://photoshop-overblik.dk/default.asp?Action=Details&Item=755

Her er mange gode og rigtige forklaringer omkring CCI, farverum,skærmopsætning osv.

Villy.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 16:48 #16
så jeg skal bare slå mig til tåls med at jeg ikke kan gøre noget..andet at fortælle folk hvilken farve profil jeg bruger?

skal jeg ind og rette farveprofilen på mine billeder til Adobe RGB (1998)? vil det hjælpe noget?
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 17:00 #17
Tja.... det er lidt deprimerende at skulle sige det, men ja du kan kun anbefale dine kunder at de kalibrere deres skærme, det er jo også i deres egen interesse at de har et skærmbillede som de kan stole på.
Hvilken profil har du brugt hidtil i Photoshop, hvis du har anvendt Colormatch RGB, burde det ikke give så store udsving som du beskriver.
Så er det snare den LCD skærm du Forhåbentlig IKKE har brugt til farvejustering, ?

Villy.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 17:06 #18
jeg har brugt "adobe monitor setting"

den sidste sætning forstod jeg ikke..
Avatar billede hcma Novice
26. marts 2004 - 17:46 #19
Med mindre det er en djævlens dyr prof. LCD-skærm, håber vi at det IKKE er den du har brugt til justere farvene efter.
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 17:53 #20
oki så forstod jeg..*G*

øhmmm du mener at jeg har justeret farverne på de billeder jeg har, jo den er den skærm jeg har justeret farverne efter... Har ingen glasskærm... Kan man kun justerer farverne på en glasskærm, s¨å det bliver tilfredsstillende????
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 17:55 #21
Jeg kan forstå det er en LCD skærm du bruger.
Adobe monitor setting er et meget bredt begreb, men der burde du ha´ mulighed for at sætte din skærm op så det er nogenlunde retvisende.
Alle vores fotografer bruger LCD skærme i marken, men når de kommer hjem på redaktionen er det prof. kalibrerede 22´ Mior skærme vi anvender til farvekorrektion.
Det er meget dyrt for en privat, det ved jeg, men hvis du bruger Adobe RGB (1998)? til din Photoshop profil, og kun arbejder i RGB så er dit billede spiseligt for de fleste brugere.
Det handler jo om at dit færdige billede som du sælger, skal være top tunet, så du er vist nød til at læse lidt mere vedr. skærmopsætninger.

Hilsen Villy.

(Unskyld ventetiden Jeg er på avisen, skal arbejde indimellem.)
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 18:03 #22
vil fremover arbejder i adobe rgb 1998
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 18:03 #23
Er ved at undesøge om en af vores fotografer har et hint ang. din LCD skærm. er det Mac eller PC.
Villy
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 18:09 #24
PC og tak:-)
Avatar billede disney26 Nybegynder
26. marts 2004 - 18:58 #25
ville der være nogen ide at ligge den farveprofil som jeg laver på min egen skræm ud til downloading?
Avatar billede sonnic Juniormester
26. marts 2004 - 19:40 #26
Hej igen.
Tja..... jeg kan ikke rigtigt bruge den til noget, det kræver en anden type maskine en de tre jeg bruger, nemlig en(LCD)skærme.
Jeg har sat Jens Dresling på opgaven, han vil prøve og se om han kan finde noget, enden sent i aften, eller i morgen eftermiddag.

Men du kunne jo oprette et nyt E spørgsmål og hører om der er nogen der kan hjælpe dig med en "knold" et udemærket værktøj til manuelt justering af din skærm.

Villy.
Avatar billede sonnic Juniormester
27. marts 2004 - 14:53 #27
OK. Jens har e-mailet en række links, og en kommentar så her er hans besked.

Hej Villy.
Kommentar til Skærmkall. Brug Adobe Gamma, der ligger i Kontrolpanelet, følg vejledningen og gem din opsætning. Husk vores arbejdsstationer er ikke retvisende i farverne, men vejledende.
Her en links fra mine Foretrukne.

Reference billede:
http://perso.wanadoo.es/qdigital/index.htm

Vejledning:
http://www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm
http://www.computer-darkroom.com/ps7-colour/ps7_2.htm
http://nickyguides.digital-digest.com/gamma-setup.htm
http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf
http://www.colorgruppen.dk/PDF/colormgr.pdf
http://www.cgsd.com/papers/software/photoshop.html
http://www.aim-dtp.net/aim/photoshop/v6/adobe_gamma.htm

ses.

Det er så hvad jeg kan gører for dig disnet26, håber det kan hjælpe dig et skrit på vejen.
Hilsen Villy.
Avatar billede disney26 Nybegynder
27. marts 2004 - 19:40 #28
meget flot tak skal du have:-)